Wie heeft er ervaring met depressieve klachten tijdens de zwangerschap en zoja wat zijn je ervaringen met medicijnen of andere behandeling?
Ik heb het ook helaas. Bij mij helpt het me eraan toe te geven en te accepteren dat dit gevoel er mag zijn. Ik wil geen medicatie, dus neem veel rust. Homeopathie blijkt ook veel te helpen en yoga helpt mij ook
Ik heb last van winterdepressie en ben onder behandeling bij een psycholoog. Voor het eerst eigenlijk, normaal ging ik regelmatig 10 minuutjes onder de zonnebank en had ik afleiding in mijn werk, maar omdat ik thuis zit vanwege de zwangerschap en weinig kan doen vanwege bekkeninstabiliteit, is de depressie wat harder aan gekomen dit jaar. Daarom voor de zekerheid wat therapie. Kaart het even aan bij zowel je verloskundige als je huisarts, dan kun je er tijdig voor zorgen dat je niet in een post natale depressie beland, echt heel belangrijk! Ze gaan kijken of ik lichttherapie mag volgen, daar hoor ik van de week meer over.
Ik heb zoiezo al een verleden met wat depresieve klachten en heb hier in het verleden ook wel medicijnen voor gebruikt. Ik heb dit vorige week met mn gyn besproken en die heeft mij en mn partner gevraagd om het in de gaten te houden en aan de bel trekken als t niet meer gaat. Zodat ik gesprekken kan volgen en medicijnen kan nemen. Ben geen voorstander van medicijnen bij zwangerschap en zou niet weten wat ik met een psyg zou moeten bespreken want ik weet niet waarom ik me zo voel. Heb een leuke vriend, een leuke dochter, met de baby gaat alles goed, hebben alles goed voor elkaar... Dus weet niet goed wat ik ermee moet
Ik ben bekend met depressie, door mijn borderline, Ik kon ook medicijnen krijgen maar wil het bewust niet, ook nooit gehad omdat ik nog een dochter heb en het gewoon niet vertrouw als ik medicijnen krijg, in het begin van mijn zwangerschap toen ik in het ziekenhuis lag, zelfs nog een psygoloog en alles aan mijn bed gehad, zodat ik me beter zou gaan voelen, en alles wat zonniger in kon zien.. Nu neem ik het maar voor wat het is..
Idem bovenstaande. Ook regelmatig medicatie hiervoor. Sinds mijn eerste zwangerschap niks meer genomen, met oog op een tweede. Maar nu begin ik hey weer erg te voelen. Het vallen van de bladeren, zeggen we thuis wel eens. Jammer, maar dikwijls is het ook zo. Ik wens iedereen veel sterkte! Is het trouwens zeker dat je na een "depressieve zwangerschap" je een postnatale depressie krijgt? Gyné weet niks van mijn situatie. Omdat ik er gewoon nog niet aan gedacht had dit te vertellen. Als je van je 16de kampt met depressie, ben je het gewoon, allè weet je dat het komt en gaat en dat dit het seizoen is.. Groetjes Cindell
Nee, een postnatale depressie staat niet vast. Na de bevalling krijg je het druk met de baby, het kan ook voor goede afleiding zorgen. Het hangt wel af van de aard van de depressie. Bij mij is die niet gerelateerd aan de zwangerschap, die komt er alleen maar bovenop. Het is denk ik erg belangrijk om naar je gevoelens tav de zwangerschap en de baby te kijken: maak je je zorgen of niet, zie je het allemaal zitten met je kleintje straks, etc. Maar even je vk of gyn op de hoogte brengen kan in ieder geval geen kwaad. En medicijnen zijn gelukkig niet de enige behandelmethode.
Ik heb een behoorlijk heftige prenatale depressie gehad. Helaas is er weinig over bekend. Ik heb geprobeerd veel buiten te komen, mezelf toch maar steeds naar intratuin ed gesleept. Helaas heb ik toch ook een postnatale depressie gekregen, maar dat kwam ook omdat ik lang in het ziekenhuis heb gelegen, een hersenbloeding kreeg, mijn dochter veel te vroeg kwam, enz. Ik hoop dat het na je zwangerschap beter met je gaat. Sterkte!
bij de eerste begon ik met 16 weken depressief te worden en dat ben ik gebleven tot de tweede anderhalf was toen is mijn relatie eraan kapot gegaan en ik na de dokter omdat meedere mensen dachten dat ik depressief was! toen 9 maanden medicatie gehad en een half na dat ik zonder medicatie was kreeg ik vreselijke paniekaanvallen en helaas kan ik niet zonder de medicijnen die gebruik ik nu dus ook met deze zwangerschap citalopram maar ik moet zeggen wat voel ik me goed heb ook helemaal geen zwangerschaps klachten en kan dus voor het eerst zo genieten van mijn zwangerschap
Het is wel zo dat als je bekend bent met depressie dat de kans op postnatale depressie hoger is, niet dat je het automatisch krijgt, gewoon een verhoogde kans. Hier wel ervaring met depressief en medicijnen tijdens de zwangerschap, mijn advies blijft luister goed naar je eigen lichaam. Bij mijn eerste heb ik vanaf 3-7 maanden rustgevende medicijnen gebruikt maar bij deze zwangerschap werken ze averechts en is het even uitzingen. Wat bij mij wel altijd werkt, is dat mijn partner mij uit de omgeving trekt. Dan bedoel ik soms ook wel fysiek, om dingen te doen tegen mijn zin in dat uit het "vasthangen" kom.
Mijn depressieve buien (gelukkig blijft het voorlopig bij buien) hebben idd niks te maken met mijn zwangerschap. Het is zelfs zo dat als ik me slecht voel en ik naar mijn kleine kerel kijk, hem zie lachen en spelen, hij me weer goed doet voelen. Zalig! En medicijnen.. tja.. daar hou ik sowieso al niet van. Ik probeer altijd zonder. Soms kan je idd niet anders, maar indien het wel kan, best afblijven. Das mijn instelling (niet dat die altijd juist is )