Hallo, Ik ben inmiddels ruim 39 weken zwanger en de baby in mijn buik blijft draaien. Op dit moment ligt ze weer helemaal overdwars; haar rug is duidelijk te voelen van links naar rechts. We zijn al eens bij de gynaecoloog geweest voor een versie maar op dat moment lag ze dus keurig in hoofdligging en zijn we weer opgedane zaken naar huis gegaan. Daarna vaker voor echo's naar de verloskundige maar er is gewoon nog geen pijl op te trekken hoe ze ligt. Vorige controle zei de vk dat ze er nu echt vertrouwen in had dat ze goed zou blijven liggen, nou mooi niet dus.. Maandag moet ik weer opnieuw voor controle maar ik merk dat ik er een beetje onrustig van wordt. Ze kan daar prima weer met hoofd naar beneden liggen terwijl dit in de auto naar huis dus alweer anders kan zijn. De verloskundige wil gewoon afwachten en zegt direct te bellen bij weeën zodat ze dan inwendig kunnen voelen hoe ze ligt en dan een plan maken. Maar ik heb zelf behoefte aan meer duidelijkheid; ook omdat ik bang ben voor het uitzakken van de navelstreng. Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en hoe is dit toen gelopen? Uiteindelijk een inleiding als je weet dat de baby goed lag? Of toch afwachten?
Lekkere eigenwijsjes, die meisjes mijn dochter lag in stuit (niet ingedaald) en het plan was eigenlijk: uitwendige versie en daarna meteen inleiden. Vanwege risico op uitzakken navelstreng inderdaad direct plat als de vliezen thuis zouden breken. Uiteindelijk is het een keizersnede geworden, maar dat kwam omdat het binnenste vlies al tijden gebroken was (als gevolg van foetale chirurgie, maar dat is weer een ander verhaal ) en als een boterhamzakje om haar heen zat: gyn durfde een versie niet meer aan. Mocht ze morgen niet goed liggen, dan komt vast “versie + inleiden” ter sprake. Succes, hopelijk besluit ze gewoon zelf goed te gaan liggen
Dankjewel voor je reactie! We zijn doorverwezen naar de gynaecoloog om een plan te maken. Ze lag gisteren bij de vk wel goed, maar omdat het momentopnames zijn wil zij ook het risico niet nemen om af te wachten wanneer de bevalling begint en of ze dan ook goed ligt. Dus waarschijnlijk gaan we over tot inleiden. Ik ben erg benieuwd (en zie er ook wat tegenop)
Oei spannend! mijn dochter daalde niet in en bewoog ook regelmatig. Wel 80% van de tijd met hoofdje naar beneden maar nooit ‘vast’. Ik was ook bang voor het uitzakken van de navelstreng, vooral omdat mijn vorige bevalling begon met gebroken vliezen. uiteindelijk afgesproken dat ik zou gaan liggen wanneer m’n vliezen zouden breken en regelmatige controle om te kijken of ze al dieper lag. Ik ben gestript en toen voelde ze haar handjes naast haar hoofd, nog altijd niet ingedaald dus. Dag erna begon de bevalling zonder gebroken vliezen. Ze hebben mijn vliezen gebroken en ik mocht toen niet meer staan totdat ze was gezakt. Niet helemaal jouw situatie dus. Hebben jullie al afgesproken wat je gaat doen wanneer de baby in stuit ligt? Ik denk dat dat je wat rust kan geven? wat ik begreep is dat de meeste kinderen klaar gaan liggen in goede houding vlak voor de bevalling, gezien de ruimte die ze nog heeft in je buik zou ik daar goede hoop op hebben.