Vandaag voor de allereerste keer bij de gyn geweest ivm cyste. Kreeg eerst een onzekere co-assistent die niet goed wist wat ze moest vragen en opschrijven. Vervolgens naar de gyn, deze stelde dezelfde vragen als de co en ik mocht mee voor een echo. Daar werd me medegedeeld dat het inwendig zou zijn. Ze begon bij mijn baarmoeder, meette onze welp op en zij terloops ik zie nog geen hartslag. Ik totaal in shock want die had ik wel gezien bij de vk. Vervolgens zegt o daar zie ik hem toch. Voor wij hem konden zien was ze alweer op weg naar mijn eileider. Cyste zat er nog en was nog steeds 7 cm. Toen was het afgelopen en zei ze dat ik me mocht aankleden. Wel vroeg ze me nog even of ik al gebloed had!! Dat had ik en heb ik nog niet. Daarmee was voor haar de kous af Wel gaf ze me het gevoel dat het maar raar was dat ik doorgestuurd werd voor die cyste want dat dat ontdekt was was gewoon een toevalstreffer volgens haar en zou vanzelf verdwijnen. Voel me nu superonzeker. Ze heeft me niets verteld over de baby en ja ik weet ik kwam bij haar ivm cyste maar ze heeft wel de baby opgemeten dus had ze daar toch wat over kunnen zeggen. Kreeg echt het gevoel dat ze me liever zo snel mogelijk de deur uit wilde hebben. Ook mijn vriend had echt geen goed gevoel erover. Ze was kortaf en legde niets uit. We durfden aan het eind ook geen vragen meer te stellen. Verder dacht ik altijd dat een inwendige echo altijd duidelijker is dan een uitwendige. Heb bij de vk een uitwendige echo gehad en bij de gyn vandaag een inwendige. En ik vond de uitwendige echo van eind januari een stuk duidelijker dan de inwendige van nu. Heb net de vk gebeld en die snapt dat ik nu me heel onzeker voel en mag maandag voor controle echo komen.
Bah, wat vervelend zeg. Kan me voorstellen dat je er een naar en onzeker gevoel aan over hebt gehouden. Gelukkig mag je maandag een controle-echo laten maken. Maar de gyn heeft het hartje zien kloppen, en je mag er vanuit gaan dat zij al zoveeeeel echo's hebben gemaakt en gezien. Als het niet goed zou zitten, zouden ze dit in een oogopslag zien lijkt me.
wat vervelend zeg, ze had waarschijnlijk haar dag niet Goed dat je nog even gebeld hebt en maandag een echo kunt krijgen! Toch denk ik niet dat je je zorgen moet maken hoor, ze heeft immers je kindje opgemeten, dus als ze wat afwijkends had ontdekt, had ze het ongetwijfeld gezegd!
Misschien is het een routine klus voor haar, maar dat had ze niet op jullie hoeven af reageren. Fijn voor jullie dat er nog een echo is!
Wat jammer dat het zo gegaan is.... Ik herken het wel een beetje van mijn eigen gyn. Zij is echt alleen bezig met het 'probeem' en dat was in jouw geval de cyste. Een leuke echo met uitleg en even 'kindje kijken' hoort daar niet bij.... Fijn dat je maandag bij je verloskundige een echo krijgt! Hopelijk ben je dan weer gerustgesteld.
Hier precies hetzelfde gehad. cyste met 6 weken ontdekt in de eileider en omdat deze 5,5 bij 6 cm was moest ik naar de gyn omdat die groter dan 5 cm was. week later naar de gyn en hij wou een inwendige echo. met de echo die week ervoor hadden ze uitwendig alles duidelijk kunnen zien dus ik vond het niet echt nodig om het inwendig te doen (heb er niets op tegen is mijn 3e kindje maar me dochtertje was er bij) .. met een beetje tegenzin zei hij dat hij het dan wel eerst uitwendig zou proberen. alles was goed uitwendig te zien dus indd ook het kindje even meten en hij zei dat er een hartslag was en ging gelijk door naar de cyste dus ook verder niets van het kindje gezien of het hartje zien kloppen. nu was de cyste meer naar onder gezakt en niet gegroeid of kleiner geworden dus ik moest een nieuwe afspraak maken voor 4 weken later. hier dus wel nog een extra controle of die ook echt uit zichzelf zou verdwijnen maar hij vertelde wel heel duidelijk dat het allemaal niet zo bijzonder was en hij liet duidelijk merken dat hij het eigenlijk onzin vind dat ik er moest komen. maar regels waren regels zei hij. 4 weken later bleek de cyste indd verdwenen en ook toen niets van het kindje gezien.. even snel vlug "hier is het kindje" en op zoek naar de cyste. nu had ik er wat minder moeite mee omdat het mijn 3e zwangerschap is en alles al eerder heb mee gemaakt. kan me voorstellen als alles nieuw is en voor de eerste keer dat het extra spanning met zich mee brengt en je graag duidelijkheid wil. heel fijn dat de verloskundige je serieus nam en je voor een extra echo mag komen.
Hier ook zo`n ervaring met mijn gyn gehad. Ik sta onder controle voor een vleesboom. En inderdaad dat is het belangrijkste, maar als je daar toch ligt dan is het ook wel leuk om even je kindje te zien. Bij mij was trouwens met 10 weken ook uitwendige de echo duidelijker dan inwendig. Nu ben ik 36 weken en wordt er bij de gyn eindelijk eerst naar ons kindje gekeken (je kan er ook niet meer omheen) en dan pas naar de vleesboom. @ Mizz Bunny Wel heel fijn dat je verloskundige je gerust kan stellen maandag. Ga ervan genieten....
Je bent doorgestuurd voor de cyste, helaas is dat het dus waar ze naar kijken. Een gynecoloog kijkt medisch terwijl een verloskundige ook echt naar de persoon kijkt, een stuk menselijker. Vervelend maar zo zijn ze bijna allemaal. Maak je niet druk, het hartje klopte en de cyste zag er goed uit.
Toch is het vervelend als ze de menselijke kant niet in de gaten houden. Bij mijn eerste afspraak bij de gyn wist zowel de coassistent als de gyn niet hoe het echoapparaat werkte. Het is dat ik eerder een goede echo gezien had en dat ik dus wist dat een heel zwart scherm niet het juiste beeld kon zijn, maar anders zou ik daar ter plekke in de stress zijn geschoten. Ik heb ook op dat moment besloten dat ik niet meer in het ziekenhuis onder behandeling wilde zijn (ondanks initiele medische indicatie vanwege gewicht) en ben naar een verloskundige gegaan. Helaas door zwangerschapsdiabetes toch weer verplicht naar het ziekenhuis, maar die ene gyn hoef ik echt niet meer te zien... En bij de bevalling straks ook geen coassistenten... Ze leren het maar bij een ander...