waarom is men blijer als een kindje te groot is dan als het te klein is? en wordt iets steviger juist positief bevonden? weet iemand dit eigenlijk?
Normaal is het beste natuurlijk. Een baby met een laag geboortegewicht heeft weinig reserves. In de periode na de bevalling vallen ze eerst altijd even af. De kleintjes komen dan eerder in de problemen. Een grote baby kan direct in de problemen komen doordat het zn glucose niet op peil kan houden. Daarom moeten baby's met een te hoog geboortegewicht worden geprikt op glucose en wat langer blijven. ' te' is in geen geval goed.
Ohja...grote baby's kunnen ook wel eens moeilijkheden krijgen bij het bevallen omdat ze simpelweg te groot zijn.
Wat is het gemiddelde geboortegewicht en Gewicht - Baby - CJG Gemiddelde gewicht baby - Gemiddeldgezien.nl
Mijn vk zei altijd een baby met iets meer spek wel fijn is voor de bevalling en daarna. Een aantal vriendinnen van me hadden een hele kleine baby en tijdens de bevalling werd er bij alle 3 besloten een ks te doen omdat de kindjes het niet aankonden. Een wat groter kindje zou volgens mijn vk wat meer kunnen hebben
Zoals geschreven "te" .... Onze kerel woog 4870 en 56 cm bij de geboorte. Prima bevalling gehad met 41.6 op eigen kracht en heeft 8,5 uur geduurd. Inderdaad vanwege de glucose is hij 3 keer geprikt en moesten we even blijven. Ik vond het niet erg, was toch in de wolken Gyneacoloog vertelde me bij een eventueel volgende zwangerschap in te leiden bij week 38. Vanaf week 41 hebben we om de dag een ctg en echo in het ziekenhuis gehad en hij heeft het al die tijd goed gehad. Genoeg vrucht water en de placenta was ook groter dan gemiddeld. Mijn eigen verloskundige die de bevalling ook heeft gedaan zei: " hij heeft het echt heel goed gehad bij je, je hebt goed voor hem gezorgd".
Geef mij maar een mini hoor. Ik vind 9 van de 10 baby's echt lelijk omdat ze zoveel spek hebben. Ik hou juist van die mooie gevormde gezichtjes ipv een bolle kop. Ik ben niet van dat babyachtige. Ik was ook teleurgesteld toen ik hoorde dat ik een 7/8 ponder zou krijgen. Maar bij de geboorte bleek hij maar 2840 Gr te wegen. Klein en fijn dus. Ik was daar onwijs blij mee. Ondanks een lange heftige bevalling deed hij t super goed tijdens de bevalling en na een paar minuutjes buiten de buik ook. Nadeel is dat ze weinig hebben om op te teren als ze ziekzijn of een periode slecht eten. Je moet je dan proberen niet te veelaan te trekken van al die tabellen en metingen enzo. Het lijkt namelijk alsof alles op dikkere kindjes gebaseerd is. Vind ook dat de gemiddelde gewichten best flink zijn. Mijn vent weegt nu pas 8,2 kilo met een lengte van 81 cm dus bovengemiddeld lang en zwaar onder gemiddeld wat betreft gewicht. Ik kan me bijna niet voorstellen dat hij een paar kilo meer moet wegen. Zo dun is ie ook weer niet. Dus vaak ook lastig met kleding etc.
N is iets te vroeg geboren en ik had gewild dat ze iets meer 'spekjes' had gehad. Ze heeft praktisch de gehele eerste maand van haar leven in het ziekenhuis gelegen doordat ze veel opstart problemen had en vervolgens het rs virus kreeg. Te is nooit goed, te klein niet maar te groot ook niet. Kan er trouwens best 'boos' om worden dat mensen hopen dat ze een klein kindje krijgen (omdat dat mooier is?!?!) wees blij dat je kind überhaupt gezond ter wereld komt.
Mijn dochter kon zich met 2,7 kg heel moeilijk op temp houden. Door de reflux viel ze ook enorm af dus kwam echt in de gevaren zone. Vond daar niets moois aan. Vind de opmerking indien het een groot kindje is ' daar heb je goed voor gezorgd' ook een beetje vreemd eerlijk gezegd. Impliceert een beetje dat moeders van de ukjes of de prematuren iets verkeerds zouden doen. Maar dat kan aan mij liggen
Ik begrijp je reactiE goed. Iedereen zorgt goed voor zn ongeboren kindje, althans dat lijkt me. Ik vond de reactie van de gynaecoloog wat overdreven. Waarom eerder inleiden terwijl we het beiden goed maakten? Ik denk dat mijn eigen VK dit met haar opmerking ook een vreemde reactie van de gym vond. Ach maakt niet uit....iedereen zorgt zo goed mogelijk voor het kindje in haar buik. Natuurlijk! Ik weet ook uit ervaring van anderen uit mn omgeving dat het ook anders kan lopen met dezelfde goede zorg voor de ongeboren spruit.
Ik vind jou reactie best raar, Bolle kop enz.. Mijn vriendin had gewild dat haar kind een ''bolle kop'' had en dat ze niet maanden in het zkh zouden moeten bivakkeren.
Zolang ze gezond zijn en geen opstartproblemen hebben maakt het me niet uit of het een kleiner of groter kindje is. Zelf vind ik kleinere/fijnere kindjes (mits dus goed gezond!!) wat meer hebben, maar dat komt ook omdat ik onze eigen zoon van 2540 gewend ben. Mijn kindjes worden sowieso niet heel zwaar want ik ben zelf maar heeel klein.
Zo dit is ook maar gezegd.....oef dzee opmerking hakt er aardig in Mijn knappe bink had dus een lekker bolle toet met de geboorte... en zat tussen de 9 en 10 pond Megatrots op hem, maar dat zou ik ook zijn als hij een minder bolle toet had gehad bij de geboorte.
Mijn zoontje is geboren met 3720gram en 54 cm. dochter 3455 gr en 51cm. . 1x raden welke van de twee een "bolle kop" had... Gewicht alleen zegt dus niets over wel of geen spekkies hoor...
wat mij verteld is (mijn zoontje was te groot 1700 gram bij 27 weken zwangerschap) is dat het niet goed is omdat de groei dan in het vet gaat zitten ipv in de organen. Dus wanneer je langzamer groeit dan ontwikkelen de organen zich beter. Mijn kleinste zoontje van 924 gram had het heel moeilijk (werd ook met 27 weken geboren), hij was vrij gemiddeld betreft zijn gewicht, maar ik had hem wel gegund dat hij wat zwaarder was geweest. Oudste zoon had het toch wel gemakkelijker dankzij zijn gewicht!
Nou echt, wat een bizarre reactie Uberhaupt, voor de geboorte al teleurgesteld zijn in je eigen kind en dan ook nog om iets wat het uiterlijk betreft.. Ik heb altijd gedacht dat moeders hun kinderen de mooiste van de wereld worden, hoe ze er ook uitzien. Ik zeg dat nu ook steeds; al komt ze ter wereld met 3 neuzen, het blijft ons mooie meisje. Ik kan ook niet begrijpen hoe je, als je over een baby praat, opmerkingen over een 'bolle kop' en dergelijke kunt maken.. Maar goed.. Misschien is het maar goed ook dat er ook nog simpele mensen zijn die zich druk kunnen maken om dit soort onbelangrijke dingen..
Wat al werd gezegd TE is nooit 'goed' Hier ervaring met een erg groot kindje. Liep in de zwangerschap steeds verder voor op groei en dus veel extra controles. In mijn omgeving reageerden veel mensen, ach wat fijn, beter te groot als klein. Nou iedere controle werden alle zorgen door de gyneacoloog op tafel gelegd. Een kindje wat te snel groeit, stopt alle energie in de groei van het lichaam en dus veel minder in de groei en ontwikkeling van de organen met name longen. Waar normaal in principe mensen in ons streekziekenhuis mochten bevallen vanaf 32 weken, zou ik mocht het eerder, beginnen tot 35 weken worden overgeplaatst naar een groter ziekenhuis. Ons kindje liep wel extreem voor, op een gegeven moment 6 weken, ze zat boven de p98 groeicurve. Ook werden we gewaarschuwd voor alle problemen die konden ontstaan. Bevalling wat moeilijker gaat door de grootte van het kindje, dus meer kans op een keizersnede wat juist nadelig is bij minder ontwikkelde longen. Veel kinderen krijgen problemen met de suikers en er zou de eerste dag dus regelmatig geprikt moeten worden. Uiteindelijk zou ik met 38 weken worden ingeleid, langer wachten zou betekenen nog een groter kindje en werd een natuurlijke bevalling uitgesloten. Uiteindelijk ben ik met 37,2 gestript. Na 36 uur weeën had ik 7 cm ontsluiting, dit vorderde mogelijk niet omdat hoofdje van het kind niet verder kon indalen. Toen ze het niet goed meer had in mijn buik werd toch besloten tot een spoedkeizersnede. Onze dochter was 4225 gram en 54, en dat met 37 weken. Ze had in het begin erg moeite met de ademhaling, er werd getwijfeld over opname neonatologie, maar ze mocht onder strenge controles mee naar de kraamafdeling. Ze moest iedere 3 uur een flesje, want ze moest voldoende voedingsstoffen binnen krijgen en voor ieder flesje werd haar glucose geprikt. Aangezien dit steeds op het randje was, hebben ze dit 48 uur gedaan en daarna nog 2 dagen 2 keer per dag. Ook moesten we haar nog langere tijd wakker maken voor meerdere nachtvoedingen, aangezien anders haar suiker te veel zou dalen, dit bleef enkele maanden een probleem. Maar nu gaat het gelukkig goed met haar, en het blijft een grote meid. Sorry, het is een lang verhaal geworden, maar denk dat veel mensen niet weten welke risico's er zitten aan een TE groot kindje.
Ik heb 3 kindjes die klein geboren zijn en alsnog een bolle kop gekregen hebben hoor haha jeetje zeg wat een kwetsende opmerking. Groot klein dik dun....boeien een goede start en een gezond kindje dat is wat telt.