Ruggeprik moeilijker te zetten bij (veel) overgewicht?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kitty07, 28 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

Ik ben nog aan twijfelen of ik tijdens mijn bevalling wel pijnstilling wil maar ik wil uiteraard wel mijn opties open houden. :)

Nu vroeg ik mij af.............is een ruggenprik wel goed te zetten als je (flink) overgewicht hebt? Ik bedoel dus niet 5 kgs ofzo hè! :D
    Ik heb nergens te horen gekregen dat ze het niet doen bij mensen met behoorlijk overgewicht maar toch vroeg ik me af of het een risico met zich meebrengt...;)

Iemand die hier ervaring mee heeft gehad?

Liefs,
    Kitty.

2. roosje01

roosje01 Bekend lid

5 mrt 2009
    503
    0
    0
    brabant
    Hoi Kitty,

Ik ben nu zwanger van onze 2de maar bij de eerste heb ik een ruggenprik gekregen tijdens de bevalling. Mijn bevalling vond ik zelf één grote ellende, ik heb er in totaal 26 uur over gedaan. Ik had na 14 uur weeën nog steeds maar 3 cm ontsluiting, toen hebben ze mijn vliezen doorgeprikt en kreeg ik naast een weeënstorm ook nog eens enorme persdrang, om een lang verhaal kort te houden dat was geen pretje. Uiteindelijk heb ik dus een ruggeprik gekregen, ik heb geen overgewicht maar volgens mij is een ruggenprik geen enkel probleem ookal heb je misschien een kilootje meer. Ze brengen via een naald een slangetje in je rug die aangesloten zit op een "pomp", deze "pompt" om de zoveel tijd een klein beetje verdoving rechtstreeks in je ruggengraat zodat je niks meer voelt. Ik vond het heerlijk toen ik hem kreeg! De pijn is dus echt weg! Vier uur later had ik eindelijk 10 cm ontsluiting, dan zetten ze de pomp af en toen kreeg ik weer heel langzaam het gevoel terug (het gevoel alsof je moet poepen). Toen ik het voor mij gevoel niet meer op kon houden mocht ik mee persen en een half uurtje later werd onze dochter geboren.

Het risico van een ruggeprik is dat je bloeddruk omlaag gaat. Nu heb ik van mezelf al een hele lage bloeddruk dus die ging bij mij ook echt omlaag maar daar kreeg ik meteen andere medicatie voor waar ik niks van heb gevoeld. Een ander risico is dat je geen persdrang meer hebt als ze de verdoving stil zetten, ik heb daar helemaal geen last van gehad. Het gevoel kwam eigenlijk meteen weer terug en het persen vond ik helemaal niet meer erg.

Iedere bevalling is anders en misschien valt de bevalling voor jou reuze mee. Het is goed dat je je van te voren laat informeren en mocht je het zelf niet meer trekken dan zou ik echt om die ruggenprik vragen, ik weet zeker dat het geen probleem is ookal heb je wat overgewicht.

3. natalie78

natalie78 Actief lid

5 aug 2009
    380
    0
    0
    Ik ben 5 oktober bevallen en een rugeprik gehad geen probleem ivm overgewicht.
    Ook mijn vorige zwangerschap geen problemen mee gehad.

4. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Heb ook wat kilootjes te veel en toch gingen de ruggeprikken prima. Probeer wel je gewicht goed te schatten (te weten), want de hoeveelheid is afhankelijk van het te verdoven gewicht (iig wel met een geplande keizersnee)

5. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Had bij de eerste aardig wat overgewicht en de ruggeprik was geen enkel probleem. Ik vond het zalig en wil hem nu weer.

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik was bij mijn eerste veel te zwaar, en om die reden had de ruggeprik idd een aantal pogingen nodig.

7. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik heb ook overgewicht en beide keren eerst een ruggeprik gehad tegen de pijn van de weeen en ook een ruggeprik bij de uiteindelijke spoedkeizersnede's. je moet gewoon heel goed naar de anastesist luisteren en dan komt het allemaal goed. ik vond het erg meevallen, vond zelfs het infuus prikken pijnlijker.

8. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Bedankt voor jullie reacties! Dit stelt me toch alweer gerust. :)

9. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Het kan wel een probleem zijn, laatst was op rtl boulevard dat een zanger (ik dacht peter beense?) onder algehele narcose moest omdat een ruggenprik niet kon vanwege zijn gewicht.
    Maar oke, dat is ook wel heeeel veel overgewicht ;)

10. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik denk als je heel veel vet op je rug hebt dat het moeilijker te prikken is. Ik heb gelukkig nog nooit een ruggeprik gehad maar ik vroeg ook hetzelfde bij de anesthesie en die zei ach meid ik heb wel zwaardere mensen gehad. Ik woog 119 kg toen

11. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Hier ook ruggenprik gehad tijdens de bevalling,1st tegen de pijn en later voor spoed ks,ging echt prima hoor maar ze hadden idd wel gezegt dat het met overgewicht moeilijker kan zijn.Blijkbaar had ik iemand die heel goed een ruggeprik kan zetten want ging gelijk goed.Ik ben wel van te voren bij de anastesist geweest om mijn gezondheid door te nemen,nu weet ik eigenlijk niet of dat ivm overgewicht was of omdat de kans op een ks extra hoog was bij mij.

12. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik heb bij mn eerste ruggeprik gehad zonder problemen.
    ook dit keer voor de zekerheid anastasist gezien maar die zag weer geen problemen voor een evebtuele ruggeprik.
    Maar dan moer je bloeddruk wel goed zijn...

13. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Gelukkig lijkt het wel mee te vallen dus. Toen ik de titel las, kreeg ik last van koude rillingen. Hihihi Ik ben echt als de dood voor een ruggenprik (geen idee waarom, heb ik al jaren sinds ik dit ooit op tv zag) maar ik heb te horen dat ik moet gaan bevallen met verplichte pijnbestrijding. Tja dan is dit hetgeen ik denk ik moet gaan verwachten.. Hmmmmm

Hadden jullie vooraf iets kalmerends gekregen? Of is dat echt helemaal niet nodig geweest?
    Echt, ik ben voor de duvel niet bang maar dit is echt het meest enge wat ik ooit moet gaan doen en ik heb al behoorlijk wat nare onderzoeken, operaties ed achter de rug.

14. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Hier ook geen problemen ondanks flink overgewicht. Het kan wel moelijker zijn maar hoeft dus niet!! Inderdaad goed luisteren zoals er al is gezegd en dan komt het goed.

Je krijgt eerst een prikje om te verdoven voor ze de ruggenprik zetten, je voelt niets behalve een klein '' schokje'' welke absoluut geen pijn doet en waarvoor ze je even een seintje geven. Succes!!!!

Deel Deze Pagina