Fraxiparine / clexane

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Samvs86, 27 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Ik ben nu 23 weken zwanger en in verband met factor v leiden spuit ik uit voorzorg 0,3 fraxiparine. Ik heb hier regelmatig reactie op: harde plekken, jeuk. Mijn eerste vraag is: is dit alleen vervelend voor mezelf of werkt de fraxi dan niet goed en kan het dus kwaad voor de kleine? Volgende vraag: gynaecoloog heeft me nu 0,2 clexane meegegeven om te kijken of ik hier minder reactie op krijg. Maar ik merk dat ik niet goed over durf te stappen, mede omdat de dosis lager is en ik dus bang ben dat de dosis niet hoog genoeg is. Iemand tips/ervaring?

2. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Heb geen ervaring met het spuiten van die middelen.
    Maar ik zou me geen zorgen maken over de dosering.
    In Fraxiparine zit een andere werkzame stof dan in Clexane.
    Ze zijn wel vergelijkbaar (vallen in dezelfde groep medicijnen) maar omdat de werkzame stoffen anders zijn, kan/zal de dosering ook anders zijn.
    Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken, de gyn zal daar naar gekeken hebben...

3. Manu74

Manu74 Lid

22 apr 2009
    56
    0
    0
    Hai Sam,

Ik ben 22 weken zwanger en spuit clexane ivm protrombine factor 2 mutatie en heb ook bijna elke dag een bult en/of blauwe plek op de plek waar ik spuit. De eerste keer dat ik zo'n bult kreeg zo groot als een ei heb ik direct de hematoloog gebeld en nee volgens haar kan het echt geen kwaad en zal dat nog wel vaker gebeuren. Ik heb af en toe een aantal dagen dat het goed gaat maar meestal heb ik wel bultjes , blauwe plekken en ben ik aan het zoeken waar ik nu weer moet prikken. De blauwe plekken verdwijnen eerder dan de bulten, ik heb trouwens geen jeuk.

De hoeveelheid dat weet ik niet wat standaard is in Nederland om voor te schrijven, ik woon in het buitenland en mij is 0,4 clexane voorgeschreven vanaf positieve test.

groetjes Manu

4. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Hoi ik spuit fragmin omdat ik een factor 2 mutatie heb ook hier regelmatig die harde schijven en blauwe plekken. De kleine doe het goed dus denk niet dat het echt heel veel kwaad kan of dat het minder zou werken hierdoor het is wel even zoeken waar ik nu weer moet spuiten en ben dan ook blij dat het bijna achter de rug is;) maar alles voor een goede zwangerschap

5. Quinnie

Quinnie Actief lid

8 jan 2012
    153
    0
    16
    Hoi ik spuit vanaf 14 weken zwangerschap met fraxi vanwege een trombosebeen.
    In het begin had ik elke keer wel bulten en blauwe plekken, na een tijdje ging dit over
    Nu heb ik een enkele keer een bult.
    Je moet er wel voor zorgen dat je de luchtbel als laatste erin spuit dat gaat de blauwe plekken tegen.
    Ik ben nu bijna 41 weken en de kleine doet het super, denk niet dat het kwaad kan.
    Ik heb soms jeuk maar als je elke keer jeuk hebt zou ik toch dat andere middel gebruiken, je arts weet vast wel de goede dosering.

Succes met de prikken

6. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen ook altijd bloedverdunners gespoten in verband met Factor 2 mutatie. Tijdens de eerste zwangerschap bleek dat ik allergisch ben voor Fraxiparine. Dit uitte zich dus in hele grote rode plakkaten die verschrikkelijke jeukte. Dit kan echter geen kwaad voor de baby, maar is dus vooral voor de moeder er lastig en hinderlijk. Halverwege die zwangerschap ben ik overgestapt op Fragmin. Hier reageerde ik in eerste instantie veel minder heftig op, maar helaas tijdens mijn tweede zwangerschap bleek ook dat ik hier allergisch voor ben. Veel blauwe/rode plekken die vreselijk jeuken. Dit betekent overigens niet dat de spuit niet goed gezet is, deze heeft gewoon z'n werk gedaan.

Wellicht dat je aan je gyn kan vragen of je kan overstappen op Fragmin. En anders is het helaas even doorbijten. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over het feit of de spuit al dan niet goed is gezet, want dat is ie zeker weten!

Succes!

7. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Dankjewel voor de reacties. Heb niet altijd jeuk en harde plekken, de ene week gaat het beter dan de andere keer. Maar vond de hoeveelheid clexane zo weinig. En als fraxi gewoon goed zijn werk doet, al zou ik allergische reactie hebben dan neem ik dat voor lief.. Dat ik wat last heb vind ik niet erg, zolang die kleine het maar goed doet....

8. Elpie

Elpie Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.088
    1
    0
    Ik ga bij een volgende zwangerschap ook Clexane 40 mg moeten spuiten en moet daar al mee starten vanaf eisprong.

Dit ook naar aanleiding van 2 miskramen en een doodgeboorte op 20 weken. Uit onderzoeken is nu gebleken dat ik verhoogde factoor VIII heb en homozygoot MTHFR

9. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Ik moet mezelf ook prikken tijdens zwangerschap ivm antifosfolipidesyndroom. Ik reageer ook met bulten, blauwe plekken en jeuk, bulten blijven wel weken jeuken. Ik ben vorige zwangerschap al overgestapt van Fraxiparine op Fragmin. De hoeveelheid vloeistof die je daarbij in moet spuiten is minder (de spuitjes zijn ook veel dunner). Dit heeft wel voor verbetering gezorgd. Ik kreeg toen ook 0,2 voorgeschreven en nu weer.

10. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik heb ook het antofosfolipidesyndroom.
    Helaas heb ik ook last van bulten, blauwe plekken en onwijs veel jeuk.
    Ik gebruik nog wel fraxiparine 0,3 maar durf eerlijk gezegd niet over te stappen op Fragmin.

11. chicca

chicca Fanatiek lid

14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
    Hier nog 1 met het antifosfolipidensyndroom.
    Ik spuit clexane maar wel een hogere dosis. Ik heb 80 mg.
    De eerste x kreeg ik 2x daags fraxiparine en de tweede x dat ik moest spuiten fraxodi maar tegen beide kon ik niet zo goed, dus nu clexane.
    Tot nu toe gaat dat goed alhoewel ik het wel venijnige prikjes vind vooral het vloeistof inspuiten, gelukkig is dit maar even. Dit is mijn eerste zwangerschap dat ik spuit.

Als de gyn je het voorgeschreven heeft zal het wel kloppen, er zitten andere bestanddelen in. Clexane heeft bij mij ook een glazen spuit, lijkt het, fraxi had plastic en had zon beschermhuls voor als je gespoten had die heeft clexane spuit niet.

Goede zwangerschap gewenst!

Deel Deze Pagina