Best UWV-team, Stel; je krijgt een ww-uitkering voor een bepaald aantal uren. Je wilt graag weer aan het werk en kan aan de slag! Helaas wel voor minder uren én het is ook nog eens tijdelijk ivm vervanging voor zwangerschapsverlof. Is het slim om deze functie aan te gaan? Wat heeft dit voor gevolgen voor je uitkering en hoe zit het wanneer je na 20 weken geen werk meer hebt? Graag lees ik uw reactie, bij voorbaat hartelijk dank voor de genomen moeite!! Met vriendelijke groet, Nina
Beste Nina, Ik weet niet hoelang, tot wanneer en voor hoeveel uur je in de WW zit. Daarnaast weet ik ook niet voor hoeveel uur je weer gaat werken in de week. Daarom ga ik uitgebreid in op je vragen. Je wilt weten wat de gevolgen zijn als je nu een baan accepteert voor minder uur als waarvoor je in de WW zit. Als je weer (gedeeltelijk) aan het werk gaat, bekijkt UWV of je nog de uitkering kan blijven ontvangen. Afhankelijk van hoelang je al een WW-uitkering krijgt, kan er sprake zijn van urenaftrek of inkomstenaftrek (IKAR). Urenaftrek Urenaftrek geldt als je: 1) korter dan 52 weken achter elkaar de WW-uitkering ontvangt 2) minder uren gaat werken dan het aantal uren waarvoor je een WW-uitkering ontvangt 3) beschikbaar bent voor werk voor de uren waarvoor je nog werkloos bent. Je gewerkte uren worden gekort op je gemiddelde arbeidsuren (GAA). Is je GAA minder dan 10 uur? Dan stopt je WW-uitkering als je minder dan de helft van het aantal uren werkloos blijft. Bij een GAA van 10 uur of meer stopt je WW-uitkering als je minder dan 5 uur werkloos blijft. Inkomstenaftrek (IKAR) Inkomstenaftrek geldt als je: 1) minstens 52 weken achter elkaar de WW-uitkering ontvangt (als je WW-uitkering 4 weken of korter dan 4 weken gestopt is, tellen deze weken mee voor de periode van 52 weken). 2) volledig werkloos bent in de week voordat je weer gaat werken 3) als werknemer gaat werken. Als je brutoloon lager is dan 125% van je bruto WW-uitkering, dan trekken wij 70% van je inkomsten af van je WW-uitkering. Je WW-uitkering stopt als je inkomsten hoger zijn dan 125% van je bruto WW-uitkering per week. Je vraagt wat er gebeurd mocht je na 20 weken weer werkloos worden. Dit is afhankelijk van het feit of je nog krijgt aangevuld of dat je uitkering is stopgezet. Als je aangevuld wordt en je wordt na 20 weken weer volledig werkloos heeft al die tijd je uitkering doorgelopen (je snoept dus 20 weken af van je totale uitkeringsduur). Je meldt via het wijzigingsformulier dat je werkzaamheden volledig beëindigd zijn. Je zult dan weer de uitkering ontvangen die je op dit moment ontvangt. Is je uitkering stopgezet omdat je aan het werk bent gegaan en je wordt opnieuw werkloos? Vraag dan om een herleving van je WW-uitkering op www.werk.nl Je dient je ook weer in te schrijven als werkzoekende als je was uitgeschreven. Binnen 4 weken na je eerste WW-dag (of wanneer UWV de aanvraag later ontvangen heeft dan je eerste WW-dag) ontvang je weer een nieuwe beslissing. De duur van je WW-uitkering zal dan opgeschoven worden met de 20 weken die je gewerkt hebt. Ik hoop dat je op basis van mijn informatie een helder beeld hebt weten te krijgen of het slim is deze tijdelijke functie te aanvaarden. Actuele informatie over werken tijdens een WW-uitkering vind je hier en werkloos worden nadat je bent gaan werken vind je hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare