Een bevalling in bad of op de baarkruk lijkt mij een fijne manier om te bevallen. Nog eventjes en dan is het voor ons ook echt zo ver. Hoewel je natuurlijk nooit helemaal weet hoe een bevalling zal gaan, zit ik toch met een paar vragen waar jullie misschien wel antwoord op hebben als jullie hierin ervaring hebben. - Vooraf wil ik de weeën ook zoveel mogelijk in bad of onder de douche proberen op te vangen. Ik zou het ook zo lang mogelijk zelf willen proberen zonder pijnstilling. Mocht ik er toch voor kiezen pijnstilling te willen, welke mogelijkheden zijn er dan aangezien ik graag in bad of op de baarkruk wil bevallen? - Wat had je aan in bad of op de baarkruk tijdens de bevalling? - Hoe gaat de geboorte van de placenta? Moet je bijvoorbeeld na de bevalling van de baby meteen uit bad of van de baarkruk af en op bed gaan liggen en de placenta daar geboren laten worden? Als laatst ben ik benieuwd naar jullie algemene ervaring van een badbevalling of bevalling op de baarkruk. Zou je het een volgende keer eventueel nog een keer doen of nooit meer? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik ben de hele bevalling niet in bad geweest. Maar wel bevallen op de baarkruk. Ik was op bed al aan het persen maar dat vorderde niet. Dus stelde de VK voor om verder te gaan op de baarkruk in verband met de zwaartekracht. An sich vond ik het wel prettig omdat het toen veel sneller ging. Vond het minder prettig omdat ik niet echt grip had? De baarkruk wiebelde op een gegeven moment een beetje omdat ik mij geen houding meer wist te geven. Voor de geboorte van de placenta moest ik terug op bed. Maar geen idee of dat gebruikelijk is. Ik had een nachthemdje aan die ik ook op bed aan had. Ik heb wel ergens gelezen dat de kans op inscheuren groter is omdat de VK niet volledig zicht heeft op onder andere je perineum. Zelf ook aantal hechtingen gehad.
Ik ben twee keer in bad begonnen, ook gestart met persen. Bij de eerste moesten we toch naar het ziekenhuis. Bij de tweede ook in bad weeën opgevangen en gestart met persen, kon alleen mijn draai niet vinden. Vlk stelde voor om de baarkruk te proberen en toen was ze er in 1 wee. Mijn man zat achter me op een stoel waardoor ik toch een soort rugleuning had. Voor de placenta mocht ik gewoon op de baarkruk blijven zitten. In bad had ik niets aan, na de geboorte is er een handdoek om mijn schouders geslagen. Ik hoop nu wel in bad te bevallen. Vlk zei vorige week "O dan zetten we nu de baarkruk in het bad". Geen flauw idee hoe dat gaat, lijkt me helemaal lastig om de geboorte te begeleiden, maar ze zal wel weten wat ze voorstelt. Het opvangen van de weeën in het bad vond ik in ieder geval erg fijn, we gaan dus voor de derde keer proberen om in bad te bevallen. Ik houd wel in mijn achterhoofd dat het belangrijkste is dat het kindje geboren wordt en hoe of wat dat is minder van belang.
Bij de eerste op de baarkruk gezeten, wat een onding was dat voor mij. Ik kon niet lekker met m’n voeten aan de grond, dus kon er niks. Gauw weer m’n bed op gegaan. Bij de tweede in bad bevallen. Maar omdat de vk geen ervaring had met badbevallingen bleef zw maar uitstellen dat ik erin mocht, dus grootste deel van de weeen onder de douche opgevangen. Toen ik persdrang kreeg ben ik gauw het bad ingegaan. Ik wou dat ik het veel eerder had gedaan. Bij beide bevallingen had ik trouwens niks aan. Na het douchen niks meer aangetrokken. Heerlijk. Maar was wel thuis, denk dat dat toch anders is.
Alleen ervaring met een badbevalling. Ik had niets aan in bad. In bad heb ik het 2 keer zo ontzettend warm gehad. Na de geboorte moest ik van de vk uit het bad voor de nageboorte. Dit zodat ze konden zien hoeveel bloed ik verloor. Ik heb begrepen dat dit niet bij elke vk hetzelfde werk, dus check het bij je vk (alles eigenlijk). Wil je alsnog pijnbestrijding, moet je naar het ziekenhuis (behalve de tens). Dit gaat dan niet meer samen met een badbevalling. Mocht ik het ooit nog een keer moeten doen, zou mijn uitgangspunt weer graag een badbevalling zijn.
Hier nageboorte ook gewoon in bad. Wel direct afgenaveld helaas, omdat dochter een slok badwater binnenkreeg en daar niet goed op reageerde (de verloskundige deed haar te snel omhoog en bedacht toen ownee, ze mocht onder water blijven. Maar toen was t al te laat) Maar anders was eerst de placenta geboren en daarna pas de navelstreng doorgeknipt. Had me zo fijn geleken, vooral voor het kind.
Als je in het ziekenhuis bevalt en dan pijnbestrijding wil moet je normaal op bed blijven liggen. Waterbevalling gaat sowieso niet door als je pijnbestrijding nodig bent. Hier ook graag een waterbevalling dus wil ook geen pijnstilling omdat je anders niet in bad kan bevallen.
Ik heb ervaring met de baarkruk, niet met een badbevalling. Ik vond het wel prettig op de baarkruk, maar bij mij ging de bevalling wel heel erg snel daardoor. In 10 minuten tijd ging ik van 4 cm ontsluiting tot en met de geboorte. Ik had 3 cm ontsluiting en nogal heftige rugweeën die ik alleen staand kon opvangen. Na een uur was het nog maar 1 cm verder gevorderd, dus ik zag het al bijna niet meer zitten (was toen nog maar 2 uur bezig hoor, maar ik had echt wel een weeënstorm.) De verloskundige heeft toen mijn vliezen doorgeprikt en de baarkruk gepakt, zodat ik in elk geval kon gaan zitten. Het was wel vrij heftig, maar fijn dat ik kon zitten. Ik kreeg wel snel slaapvoeten. Na 10 minuten werd ineens totaal onverwacht die baby geboren, de verloskundige zat voor mij op een krukje en kon hem nog net opvangen. Ik had het niet zien aankomen, zij misschien wel een beetje, hoewel het wel vrij chaotisch ging. Ik weet nog dat ze van haar kruk afdook naar voren, omdat ik heel intens naar een ritsje op haar vest zat te kijken tijdens de weeën en dat verdween ineens uit beeld. Het was leuk om hem gelijk van haar over te pakken en omhoog te tillen. Ik produceer hele lange navelstrengen, dus ik kon hem gelijk goed vasthouden. Helaas moest hij snel afgenaveld worden, want de placenta moest ik wel liggend op bed ter wereld brengen. Dat vond ik wel een nadeel. Als je net bevallen bent, met alles nog uit je hangend, een bed op klossen op klauteren is niet echt een pretje, haha. Voor mijn man was het fijn dat hij mij actief kon helpen bij de bevalling door me te ondersteunen en vast te houden. En ik vond het persoonlijk prettig om niet zo met mijn benen wijd te kijk te liggen. Je zit zoals op de wc, wel met je benen wijd, maar niemand kan zo naar binnen kijken. Voor mij was het ook gewoon een prettige houding om de weeen op te vangen, het voelde heel natuurlijk. Ik ben ook niet ingescheurd, maar had wel inwendige schaafplekken, door de grote vaart waarmee de baby eruit is gekomen. Ik had trouwens een nachthemd aan, dat eigenlijk tot halverwege mijn bovenbenen kwam, maar dat was natuurlijk wel een beetje opgetrokken, net als wanneer je op de wc zit. Toch heb ik bij de derde bevalling niet opnieuw gekozen voor de baarkruk, omdat ik bang was dat het weer zo snel zou gaan. Achteraf maar goed ook, want de derde werd liggend op bed al geboren zonder dat ik hoefde te persen, dus die was helemaal op een glijbaan naar buiten komen zeilen als ik rechtop had gezeten, haha. Een badbevalling leek mij altijd nogal veel gedoe en om eerlijk te zijn ook een beetje viezig om zo tussen al dat bloed en slijm te zitten. Bovendien kwamen mijn kinderen allemaal zo snel dat ik amper tijd zou hebben gehad om dat bad op te zetten, denk ik.
Ik ben niet in bad bevallen maar wel thuis lange tijd de weeen daar opgevangen. Dat vond ok wel prettig maar na een tijdje kreeg ik het bloedheet en wilde in het ziekenhuis bevallen. Daar heb ik ol advies van de vk ook nog ol de baarkruk gezeten. Dit was wel even lekker in een andere houding en de zwaartekracht hielp toen wel mee zodat de ontsluiting sneller ging. Uiteindelijk weer naar het bed verhuisd en daar het klusje verder geklaard. Je kan het sowieso proberen tijdens je bevalling en als je het niet prettig vind dan doe je het op een andere manier.
In april ben ik bevallen van ons mooie meisie.Mijn bevalling is heel vlot gegaan.S morgens om 7 uur naar ziekenhuis met 4 cm ontsluiting.Ik moest van de vk op mijn linkerzij liggen,ik had mijn gewone trui nog aan van beneden niks meer.Na ongeveer een half uur en een enorme weeën storm had ik al 10 cm ontsluiting.Ik had net op dat moment een bigshirt aangedaan.Ik wilde graag op de baarkruk bevallen,tussen de weeën door van het bed af gegaan en op de kruk plaatsgenomen.Je partner gaat achter je staan om te helpen steunen.Op de kruk mocht ik gelijk persen en ze was er heel snel.De uitdrijving was in 3 minuten.Ik heb mijn meisje zelf aangepakt en hield haar na de bevalling in mijn armen.Moest blijven zitten tot de placenta werd geboren.Dat was ook best vlot.Dit was mijn eerste keer op de baarkruk en het was positief.Het gaat denk ik ook wat vlotter,tenminste bij mij wel.Ergens wilde de vk mij nog in bad doen maar daar ging het veel te snel voor.Ik heb er een goede ervaring mee.Ooh ja,vergeten te zeggen.Omdat het heel snel gaat op de baarkruk mag je echt alleen persen als vk dat zegt ivm uitscheuren.
Hoi, vraagje aan degene die in bad zijn bevallen. Hoe lang kan je kindje onder water blijven als het geboren is?
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ook gelezen dat de kans op inscheuren groter is op een baarkruk omdat het door de zwaartekracht vaak wat sneller gaat. Denk dat je dat sowieso amper tegen kunt houden. Vervelend dat je geen goede grip had op de baarkruk. Denk dat als ik voor de baarkruk kies, mijn man achter me gaat zitten zodat ik steun aan hem heb. Voor de nageboorte moest je dus weer terug op bed. En de baby? Die lag bij jou op dat moment? Of werd ‘ie meegenomen voor de tests en aankleden?
Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat je mocht blijven zitten op de baarkruk voor de nageboorte. Ik heb straks een afspraak bij de vk, dus wilde haar sowieso al vragen of dit gebruikelijk is. De baarkruk in bad? Lijkt me inderdaad lastig voor de vk om de geboorte te begeleiden. Maar ze zal het vast niet voor niets zeggen en het al eens eerder gedaan hebben. Wat je zegt is waar hoor! Het allerbelangrijkste is dat het kindje geboren wordt, op wat voor manier dan ook. Toch is het mooi dat wat je wil ook echt gebeurd. Succes met de laatste weken!
Wat grappig dat iedere vrouw toch weer andere dingen ervaart. Logisch hoor, maar vind het leuk om te lezen. Jammer dat je vk het zo uitstelde in bad te bevallen. Gelukkig is het uiteindelijk toch nog gelukt! De placenta ook in bad geboren, of moest je daarvoor terug in bed? Bedankt voor je reactie! Oh, zie nu je tweede reactie over de nageboorte. Wat jammer dat dit niet helemaal zo is gegaan als dat je gewild had. Wij zouden graag ook willen dat na de nageboorte, de navelstreng weest wordt uitgeklopt en daarna pas wordt doorgeknipt.
Bedankt voor je reactie. Wil het sowieso navragen bij m’n verloskundige hoor! Maar toch ook fijn om andermans ervaringen erover te lezen. Logische reden inderdaad waarom je voor de nageboorte uit bad weer op bed moest. Ga straks eens vragen hoe dat bij onze vk normaliter gaat.
Nee is ook in bad geboren. Het was zelfs ds bedoeling om daarna pas de navelstreng door te knippen, maar dat kon helaas niet omdat dochter badwater had binnengekregen. Dochter heeft nog wel eventjes bij me gelegen in bad en is daarna naar m’n man gegaan. Ik heb zelf nog rustig in bad gelegen, even op adem gekomen. Eigenlijk geen besef van hoe lang alles duurde. Maar daarna pas op bed, gehecht, en toen tijd met dochter bloot op bed gelegen. Heerlijk rustig gevoed. En ‘pas’ 3 uur na de geboorte is ze aangekleed en ben ik gaan douchen.
Bedankt voor je reactie. Dit dacht ik ook al wel hoor. Maar dacht, wie weet is er een manier waar ik nog niet over gelezen had. Mijn wens voor een badbevalling is heel groot, dus wil het ook zonder pijnbestrijding proberen. Het warme water schijnt al heel fijn te zijn. Mocht ik het nu echt niet meer trekken om wat voor reden dan ook, zet ik mijn wens wel opzij en kies ik voor een manier van pijnbestrijding denk ik.
Ik ben twee keer in bad bevallen (of toch twee keer in bad geweest tijdens de bevalling). Mijn tweede bevalling was thuis en in bad. De weeen waren enorm heftig (ik ben in een uurtje bevallen maar dat was wel in een minuut van 0-100 kwa weeenkracht en toen een weeenstorm van een uur. Ik wist niet wat me overkwam. Ik was er van overtuigd dat ik naar het ziekenhuis zou moeten voor pijnstilling maar ging terwijl mijn man de tas zou pakken enz. toch even in bad zitten. Nou echt: instant ontspanning! De pijn werd minstens gehalveerd. Ik kan nog steeds niet uitleggen hoe heerlijk dat was, ik was daarvoor echt wel een beetje in paniek maar eenmaal in bad ging het prima! Mijn kindje is toen met een of twee persweeen in bad geboren. Ik ben met haar in bad blijven zitten maar toen kwam de verloskundige binnen en mijn moeder (die was gebeld om mijn oudste op te halen) en daarna de kraamzorg en mijn doula (de bevalling was zo snel gegaan dat iedereen een beetje te laat was). Mede door al die mensen opeens stalde de weeen en kwam de placenta niet. Toen ben ik na een half uurtje ofzo op de bank gaan zitten omdat ik het wat koud kreeg. Ik heb mijn dochtertje laten drinken enz. en toen iedereen weer een beetje uit de kamer weg was kwam een uurtje na mijn bevalling ook de placenta uit zichzelf. De placenta had ook in bad kunnen en mogen komen, maar is dus uiteindelijk 'op het droge' gekomen. De tweede keer was een tweelingbevalling in het ziekenhuis. Ik mocht daar de weeen in bad opvangen maar de bevalling zelf durfden ze in bad niet aan. Wederom een hele snelle bevalling met hele heftige weeen en wederom echt zo veel ontspanning en minder pijn toen ik in bad stapte, echt zalig! Helaas had ik na tien minuten in bad al persweeen en 'moest' ik eruit en op bed persen. Dat deed echt meer pijn dan de vorige bevalling in bad. Dus als je de keus hebt zou ik zeker in bad aanraden haha. Maar hoe dan ook ben ik heel blij met die tien minuten in bad toen. Het was de transitie dus toch het heftigste stukje bevalling vind ik. En het bad scheelde gigantisch. Heel veel succes met de bevalling Hoop dat je een fijne bevalling mag hebben.
Pijnbestrijding is dus eigenlijk niet mogelijk in bad, maar onderschat niet in hoeverre warm water ook pijnstillend kan werken En nog over de placenta.. Grote kans dat de verloskundige of gynaecoloog inderdaad na de geboorte van de baby wil dat je gaat liggen voor de placenta. Maar in feite is de baarkruk of in bad in een zittende/gehurkte houding natuurlijk beter voor de geboorte van de placenta he, want dan helpt de zwaartekracht mee. Dus geef dan gerust aan dat je op de baarkruk/in bad wil blijven. In bad kan je ook even gaan staan, dat wil ook wel eens helpen.
Mijn vriend zat ook achter mij hoor toen ik op de baarkruk zat! Het lag echt totaal aan mijzelf dat het lichtelijk oncomfortabel was omdat ik beetje wiebelde etc. Baby mocht ik op de baarkruk aanpakken. En toen ik op bed lag voor de nageboorte lag ie ook lekker bij mij en vriend mocht navelstreng doorknippen. Daarna is het wel allemaal heel snel gegaan omdat ons zoontje onverwachts dysmatuur was.