Weet niet of ik het hier goed plaats, anders excuses Ik wil graag een borstkolf aanschaffen, echter heb ik hier helemaal geen ervaring mee. Heb bij mn eerste geen bv gegeven. Nu is mijn vraag: zouden jullie een tweedehands borstkolf kopen? Zo ja, waar moet ik op letten? Ik zou denken dat een elektrische veel fijner is, maar ook veel duurder. Dus vandaar dat ik me afvraag of tweedehands wel kan en goed is?!
Ik zou überhaupt pas een kolf kopen als je zeker weet dat borstvoeding lukt. Kolf is daarna zo gekocht. Wat betreft tweedehands, dit zou ik wel overwegen bij bv een medela-variant, maar niet bij bv de elektrische kolf van avent. Hier wordt op vele sites voor gewaarschuwd en ik ben het daar wel mee eens. De melk kan bij een kort systeem als de avent bij de onderdelen van de motor komen, die je niet kunt steriliseren. Een bron van bacteriën. De pompen van medela hebben lange slangen, waardoor dit bijna niet mogelijk is. Zelf zou ik wel alle delen die in contact komen met de melk nieuw kopen. Je kunt nog zo goed steriliseren, maar het plastic/rubber van een gebruikte kolf is reeds poreus geworden en dit is moeilijk weer echt schoon te krijgen (op het oog natuurlijk wel, maar niet op bacterieel niveau).
Ik zou ook wachten met het kopen van een kolf tot na de geboorte! En ik ben zelf geen voorstander van 2ehands, ivm de bacteriën en je weet nooit zeker of de motor nog wel goed is. (Hoe vaak is de kolf gebruikt? Is deze wel op een 'goede' manier gebruikt en schoongehouden?) Ik weet niet of er een borstvoedingswinkel bij jou in de buurt zit? Anders kun je daar ook altijd advies inwinnen.
Ik ga eerst een borstkolf huren bij de Kruisvereniging of via de Kraamzorg. Ik weet namelijk ook niet of het überhaupt lukt met de bv. De kraamzorgconsulente raadde mij daarom ook aan om eerst te gaan huren.
Ik heb zelf idd ook pas een kolf gekocht toen de bv goed op gang was en ik wist dat ik er nog wel een tijdje mee door zou gaan. Zelf heb ik (nieuw) een Ardo Calypso gekocht. Deze bevalt goed. Voordeel met garantie hiervan is dat dat per gebruikte uren gaat (zolang het lampje groen brandt, heb je garantie). Kun je dus redelijk veilig 2e hands kopen. Ik zou idd alle onderdelen die met melk in aanraking komen wel nieuw kopen.
Mooi! Precies een topic voor mij. Ik heb nl exact dezelfde vraag. Kan je makkelijk losse onderdelen kopen? En zijn bij huur-apparaten deze "niet steriele" onderdelen wel nieuw dan? Die dingen zijn echt zooo duur! Ik overweeg ook echt 2ehands.
Alle onderdelen zijn op zich te koop bij prenatal enz. Dus dat is geen probleem. Ik heb nu al 2 keer een 2de hands medela gekocht en dat was prima. Ik heb t echter wel voor de bevalling al aangeschaft, ik vond t prettig al in huis te hebben. Alles gelezen te hebben hoe t werkt enz. Toevallig moest ik bij nr 1 al gelijk kolven omdat ze 4kilo was en ze bang waren voor een suikerdip. Ik moest dus even versnelt mn productie op gang brengen en ik vond t prettig dat ik dat ook ala minut kon doen. Dit is echter een uitzondering, maar persoonlijk vond ik t prettig. Nu ga ik er weer 1 aanschaffen, ook weer via mp en voor de bevalling.
Bij de eerste was ik blij dat ik een handkolf van de buurvrouw te leen had. Ik heb later een nieuwe handkolf gekocht van avent. Werkt prima! Voor kolven op werk heb ik een elektrische kolf gekregen van een vriendinnetje van mijn zus die hem nieuw had gekocht en vervolgens 2x heeft gebruikt omdat bv helemáál niet ging.... Zou dus idd even wachten met een (nieuwe) goeie kolf.
Ik vond zelf de b2b kolf van difrax heel erg fijn Is wat zachter dan andere kolven en maakt bijna geen geluid.. Was persoonlijk erg blij dat ik m al had voor de kraamweek. Heb verschrikkelijke stuwing gehad en was heel blij wat weg te kunnen kolven!! Maargoed, misschien dat je ook a la minute een kolf kan lenen bij een of andere organisatie, dan zou dat natuurlijk ook goed zijn. Ik denk dat tweedehands wel kan. Bij de kolf van difrax zou je dan bijvoorbeeld de slangetjes nieuw kopen (dat zijn de delen die vies worden bij die kolf, komt verder geen melk in het motortje, alleen in de slangetjes en het flesje) Die slangetjes zijn een keer tien euro dus dat zou het probleem niet moeten zijn en dan heb je een werkende & schone kolf Succes met uitzoeken! Hoop voor je dat de borstvoeding goed loopt
Ik zou de kolf al voor de bevalling in huis nemen hoor. Ik had het eerst ook niet en ben toen de 3de dag als de bliksem eentje moeten gaan kopen, echt niet leuk. Zonder te kunnen vergelijken of zo. Heb dan maar de duurste genomen, de Medela Swing. Werkte perfect. Ook handig om een electrische te nemen.
Ik heb pas na de bevalling een kolf aangeschaft omdat je dan pas weet of het lukt met bv. Ik heb een nieuwe gekocht bij prenatal en daar zit een handkolf bij op en kan ook elektrisch, is van avent geloof dat hij 120 euro was...
Ik weet niet waar je woont, maar bij de borstvoedingswinkel in Zwolle kun je altijd een kolf huren, ook op zondag. (Wel eerst bellen.) Voor nood heb je dan altijd wat. Misschien zit er zoiets ook wel bij jou in de buurt...
Toevallig ben ik vandaag op zoek gegaan naar een handkolf. Ik twijfelde tussen de Ardo en de Avent. Heb bij mijn tweede kindje elektrisch gekolfd, maar dat vond ik echt niets. Bij de eerste heb ik de handkolf gebruikt, dat vond ik persoonlijk veel fijner. Vandaag dus bij een bv winkel geweest en na "droog testen" vind ik de Avent toch fijner in de hand liggen, maar de Ardo is gewoon prijstechnisch aantrekkelijker. Vandaag een fijne deal kunnen sluiten op marktplaats en morgen kan ik hem halen.
Ik zou ook even je zorgverzekering checken. Ik krijg bijvoorbeeld 75 euro vergoed voor een elektrische kolf (zilveren kruis). Das toch mooi meegenomen. Moet ie wel nieuw zijn, maar dat zou misschien je keuze voor een 2e hands nog kunnen beïnvloeden.
Ik kan eerst een elektrische kolf lenen via de kraamzorg. Volgens mij moet je de onderdelen die in contact komen met melk wel zelf aanschaffen. Maar dat zou ik ook niet anders willen.
Oh wat fijn, ook ik krijg 75eu vergoed. Mijn voorkeur, ging tot nu toe, uit naar Difrax. Maar die hebben ze niet bij de thuiszorgwinkel. Medela hebben ze wel. Maar wat is dan beter een enkele of een dubbele? Gelukkig heb ik nog lang de tijd
Tof he, die vergoeding. Ik ga om die reden voor een nieuwe. Dat geld krijg je overigens ook voor de huur van een kolf. Maar zo'n vergoeding is voor mij een stimulans er een aan te schaffen! Ik heb verder nog geen verstand van kolven, dus ik lees even fijn mee! Oh, en nog even over zilveren kruis.. Heb je gezien dat je nog meer vergoedingen krijgt? Ook 50 euro voor een cursus (daar valt ook yoga en zwemmen onder bijv.!)!