Bang voor toucheren.

Discussie in 'De bevalling' gestart door wasmachine, 7 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wasmachine

    wasmachine Niet meer actief

    Ik heb een soort van vaginisme-klachten waardoor het al pijn doet om een wattenstaafje naar binnen te brengen. Ik ben dus erg bang voor het moment dat de verloskundige moet voelen hoeveel ontsluiting ik heb. Wie heeft dit ook? Ging het tijdens de bevalling niet makkelijker? Er moet immers ook een heel kind doorheen... Of gaat het tijdens de bevalling nog steeds niet?
     
  2. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ik was er ook bang voor, hetzij dan om andere redenen dan jij. ik heb dit aangegeven bij de vlos en toen zijn we het tijdens de controles al gaan oefenen: steeds proberen en kijken of het lukt en hoe het voelt. het viel me heel erg mee.

    tijdens de bevalling boeide me dit niet zo, vond het vooral vervelend dat het toucheren tijdens een wee gebeurde (omdat ze willen voelen of de vliezen goed aanspannen) en ik dus op mijn rug moest blijven liggen wat ik niet wilde :)

    dus ja tijdens de bevalling ging het makkelijker, op dat moment ben je bezig met heel andere dingen.
     
  3. Laris

    Laris Fanatiek lid

    27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet. Idd wat Marieke aangeeft, al vertellen aan je vk, zodat zij alvast met je kan oefenen. En wat er wordt aangegeven, je hoofd staat wel heel ergens anders naar tijdens de bevalling, dat scheelt misschien allicht.
     
  4. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik vond het vooraf ook niet prettig maar als je het aangeeft en ze doen heel voorzichtig, kan het gedaan worden zonder dat het pijn doet. Tijdens de bevalling voelde ik het niet eens meer ;)
     
  5. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    voordeel met een bevalling is dat je hoofd vaak ergens anders naar staat en ook is het daaronder vaak glibberig en nat dat het allemaal ook makkelijker maakt. misschien dat de verloskundige inderdaad al vooraf onderzoeken wil doen zodat het straks niet nieuw is en je het allemaal nog extra gaat aanspannen etc

    succes
     
  6. Biccy

    Biccy Fanatiek lid

    28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik vind inwendige onderzoeken ook niks, maar ik maak mijn borst maar nat voor donderdag (inleiden).

    Al hoop ik wel op een vk met grotere handen, laatste controle was zo'n klein mensje dat ik het idee had dat ze er tot d'r elleboog inzat :$;)

    Maarre, dat wattestaafje ding, dat deed zeer zeg :$

    Ik heb mezelf er maar overheen gezet, verder niks aan te doen toch? Het moet gebeuren...
     
  7. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    ehm biccy, leuk om je "erover heen te zetten" maar als je vaginisme hebt KUN je dat niet.
    Het is geen schaamte of wat dan ook hoor!

    @ts ik heb het ook, maar gek genoeg niet bij inwendige onderzoeken, ook heel raar eigenlijk.
    maar zeker even bij de vk aankaarten!
     
  8. Biccy

    Biccy Fanatiek lid

    28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik heb het ook niet over schaamte ?
    Ik zei alleen hoe ik ermee omga, bij mij doet het ook erg zeer maar ik ben bang dat als -ik- me er te druk over ga maken, ik donderdag niet naar het ziekenhuis durf.

    Dus ik spreek voor mezelf, mijn situatie, ik zei toch niet direct tegen ts 'je moet je er overheen zetten'. Ik zei alleen dat ik er zo mee omga, dat werkt voor mij. En ze vroeg om ervaringen. :)
     
  9. lea

    lea Fanatiek lid

    wat vervelend dat je hier zo tegenop ziet! bij mij was mijn vruchtwater gebroken en dan wachten ze het liefste zo lang mogelijk met toucheren. Misschien zou je dit ook met de verloskundige kunnen overleggen dat ze zo lang mogelijk wacht. Bij mij was de bevalling al een heel eind op weg toen ze toucheerde, bij mijn oudste heeft ze dit 2 keer gedaan, en bij mn jongste 1 x. Bij mijn jongste ging de bevalling overigens erg snel. Je voelt het wel, maar als je al in de strijd zit dan wordt het misschien gemakkelijker. En bedenken wat je prettig zou vinden wat de verloskundige doet, bijvoorbeeld tegen je praten, je aanmoedigen etc. Komt vast goed!
     
  10. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.177
    113
    Ik zag er ook erg tegenop, niet vanwege vaginisme, maar gewoon omdat het voor iedereen vervelend is als iemand z'n vingers in je steekt. Het was ook niet leuk, maar het viel me uiteindelijk nog best mee. Door yoga kon ik me redelijk ontspannen en deed het nauwelijks pijn. Het voelde hooguit wat onaangenaam. En ze toucheren niet vaak hoor. Zelfs graag zo min mogelijk. Bij de eerste heeft ze 1x gevoeld, toen had ik al 8 cm ontsluiting. Bij de tweede heeft ze 2x gevoeld, 1e keer om vliezen te breken, 2e keer om te voelen hoe ver ik was (op mijn verzoek zelfs!). En even later was hij al geboren.

    Misschien kun je ook yoga gaan doen? Dan leer je hoe je je van onderen moet ontspannen en dat maakt zowel de bevalling als het toucheren makkelijker. Het heeft mij in elk geval wel geholpen.
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    @biccy, sorry misschien was mijn reactie iets te fel. maar las niet dat je er zelf ook moeite mee had, alleen dat je het "niks vindt".
    En dat je zegt dat je je erover heen zet.
    En dat schoot een beetje verkeerd hier. Omdat ik dus ook met vaginisme kamp en me er NIET overheen KAN zetten.
    Het zit dan gewoon dicht, helemaal dicht. En wanneer het uiteindelijk lukt (en dan heb ik het over seks) na een heeeeeeele lange voorbereiding, dan doet het pijn.

    Hoe vaak ik niet heb gedacht: zet je er overheen..
    Tanden op elkaar en toe maar.
    maar het begon pas te beteren toen ik besefte dat dat niet kon, dat het niks met mijn wil te maken had.
     

Deel Deze Pagina