huisdieren en bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door waxinelichtje, 29 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Uhm Ik heb een beetje een rare vraag hihi.:)
    Ik wil graag thuis bevallen maar ik heb twee katten die ontzettend gehecht zijn aan mij. Nu ben ik bang dat ze bijvoorbeeld in paniek oid raken als ik lig te bevallen.. t is toch het baasje die daar ligt te kreunen/puffen/gillen/etc.
    Ze mogen niet bij de geboorte hoor maar ik zit er evengoed mee.
    Ook de baby daarna... Zullen ze goed reageren..?

Wie heeft ervaring met huisdieren en bevallen?

2. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste heeft mijn kat op het bed gezeten/ gelegen tijdens de weeën. Op een gegeven moment heeft de vk hem op de grond gezet en heb ik hem niet meer gezien tot ruim na de bevalling de vk en kraamhulp weer weg waren. Eerst voorzichtig snuffelen en rustig kennis maken.
    We zijn wel heel consequent geweest met de deur dicht houden van de slaapkamerdeur omdat de kat graag in het wiegje ging liggen slapen. Wel keurig aan het voeteneinde, maar dat vond ik toch niet prettig en veilig.

Bij de tweede geb ik de kat helemaal niet gezien.

Ik denk dat katten toch wel instinctief aanvoelen wat er aan de hand is en hier op reageren zoals ze zouden foen als een andere kat ligt te bevallen. Deze gaan ze bewaken maar laten ze verder met rust of ze negeren ze.

3. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons ook geen probleem. Ik was vrijwel de gehele eerste week boven en ze mochten af en toe binnen even kroelen. Alleen wanneer mijn man er was want wij willen de kraamverzorgende niet opzadelen met extra haar ;) maar bij ons zijn ze gewend samen met de honden de bijkeuken en achtertuin te delen.
    1 is beste vriendjes met ons kindje, die zoekt haar echt op, 1 niet zo heel erg. Maar die is sowieso wat nukkig ;)

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ja onze hond was dus wel helemaal in paniek. Toen ik rond de 5cm zat heeft mijn vriend hem ook snel naar zijn ouders gebracht.

5. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier een negatief verhaal maar wil het toch delen.
    Wij hebben 2 (schuwe) katten waarvan er 1 erg angstig is voor vreemden. Het bevallen bij mij ging heel snel (niemand verwachtte het dus het was een wat paniekerige bedoeling). De angstige kat is toen onder het bed geschoten en wij hadden dat niet in de gaten. Tijdens het persen zag ik de kat 1x kijken en erna dook hij weer weg. Erna moest ik naar het ziekenhuis dus de kat heb ik toen niet gezien. Na 2 dagen hebben we de kat eindelijk weer gezien. De eerste weken lag de kat vooral achter de bank of in de kelder.
    Helaas is de kat nooit meer de oude geworden. Moet niks van DL weten. Blaast naar DL en vreemden en DL krijgt geen kans om hem te aaien. We leren dat DL niet aan de kat mag komen.
    De kat is vrijwel de hele dag boven te vinden. Lekker op bed te slapen. Wanneer DL naar bed is komen ze beide naar beneden. Ik had het graag anders gezien maar helaas. De kat heeft echt iets aan de bevalling overgehouden. Zolang hij het nog naar zijn zin heeft en de avonden het fijn bij ons heeft is het goed :)

6. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Wij hadden drie katten. Tijdens de bevalling en in de kraamweek 1 ervan weinig gezien. Hij vond de drukte maar niks en de kinderwagen eng. Na een weekje was t prima.
    Een ander was nieuwsgierig met de bevalling, wilde tijdens het persen op t kraambed. Manlief heeft haar maar in de gang gezet. Naar de baby was ze ook nieuwsgierig en verder weinig anders dan anders.
    De derde kat zat de hele bevalling op een stoel in de keuken, rustig. De baby vond hij in het begin heel eng! Bij ieder geluid rende hij weg. Na een week of zo was hij er echter al aan gewend!
    Zou me niet te druk maken, ze wennen wel. :)

7. vommie

vommie Actief lid

29 okt 2012
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kat komt niet boven en ik ben en ga ook niet thuis bevallen, dus daar kan ik niks over zeggen. Mijn kat is wel heel erg op mij. Bij deze zwangerschap en de eerste wil ze de heeeeeleeeee tijd bij mij zijn. Ze voelt het wel aan.
    Toen de baby er eenmaal was is er niks veranderd. Ze wil er nog steeds bij zijn maar doet ook extra voorzichtig. Ik zat in de kraamweek met baby en poes op schoot.

Nu is de oudste 2,5 en ze kan werkelijk alles met de kat doen, ze vindt alles goed en ondergaat het. Zelfs als ze letterlijk plat geknuffeld wordt wacht ze tot het over is. Als ze het zat is loopt ze weg. (Als ze eenmaal los is hihi)

8. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Bedankt voor de reacties meiden! Ik ben wel enigszins gerustgesteld en hoop er gewoon het beste van. We laten sowieso het kattenluik open dus willen ze vluchten dan kunnen ze weg.

9. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Weet je dat ik daar geen moment over nagedacht heb?
    Toen ik zwanger werd, vroegen mensen ook of mijn katten er op reageerden. Eh, nee? Maar de laatste weken wil mijn oudste kat toch steeds op mn buik liggen. De baby reageert vaak ook op haar luide gespen, dat is wel lief.
    Ik ben wel heel benieuwd hoe ze allemaal reageren als de baby er dalijk is. Ik ga wel in t ziekenhuis bevallen, maar daarna gaat ze natuurlijk mee naar huis. En twee van mijn drie katten zijn echt bang van babies en kinderen.
    Ach, ook wel lekker veilig, dan hoef ik niet meteen bang te zijn dat ze er bij gaan liggen ;)

10. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

We hebben drie katten en een hond. Eén van de katten is echt mijn vriendinnetje. Toen de weeën begonnen bleef ze lekker in de buurt. De andere twee bleven een beetje op afstand. Mijn ouders kwamen de hond ophalen. Ik ben in het zh bevallen en moest een paar dagen blijven. We hebben gezorgd dat de hond al thuis was voordat we met de baby thuis kwamen. Ik werd door alle dieren warm onthaald. Ze hebben ook allemaal even een kijkje bij de baby genomen. Zelfs één van de katten die aanvankelijk als de dood voor kinderen was, heeft geen moeite met ons kind. De één houdt wat afstand, de ander vindt het gezellig. Voor de minder kindlievende katten zijn er altijd nog de uren dat het kind slaapt. Ik zou me er niet te druk over maken, komt wel goed. ;)

Deel Deze Pagina