informatievoorziening vanuit ziekenhuis

Discussie in 'De bevalling' gestart door cathelijne81, 19 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cathelijne81

6 mrt 2011
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi,

Even een vraag: is het normaal dat er vanuit het ziekenhuis helemaal geen (persoonlijke) voorlichting gegeven wordt over de bevalling?
    We hebben telkens een andere verloskundige voor de controles, deze dames meten de bloeddruk en checken even snel de baby op de echo en dan staan we weer buiten.

Wel is er een voorlichtingsavond "bevallen in het ziekenhuis" geweest waarin vooral het technische gedeelte wordt besproken. Dus welke soorten pijnbestrijding zijn er en welke soorten hulpmiddelen (tang, pomp, keizersnede) zijn er.

De bevalling (of een bevallingsplan- daar lees ik ook over) wordt tijdens de controles totaal niet besproken. Daar is ook niet echt ruimte voor. Maar bovendien: wat moet je vragen?
    Dit is ons eerste kind en ik weet ook niet zo goed wat ik moet vragen. Misschien valt er wel niet veel voor te lichten maar heb toch het gevoel dat ik nu niet helemaal goed beslagen ten ijs kom.

Ik zoek mijn toevlucht nu in boeken met als gevolg dat ik allerlei ranzige details over bevallingen weet ("Hoe klinkt een knip?" -selecteer voor antwoord: (als een schaar die in een dik stuk karton knipt) mijn god dat zet je toch niet in een boek?)

Zijn hier dames met tips: wat moet ik echt even vragen bij de volgende controle?

-ik denk bijvoorbeeld aan: moet je van te voren aangeven of je een ruggenprik wilt?
    - wie zijn er vanuit het ziekenhuis allemaal bij tijdens de bevalling?

Groetjes!

2. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Hi Cathelijne,

Nu ik er zo over na denk wordt er inderdaad vrij weinig vertelt over de bevalling en wat er je allemaal te wachten staat. Ik heb zelf ook een boek gekocht en moet zeggen dat ik er wel wat uit kan halen maar verder is er weinig voorlichting. Gelukkig heb ik wel zo iets van "In afrika bevallen vrouwen achter een boom en gaan ze daarna weer verder met de kudde geiten..." dus mij gaat het wel ook wel lukken.. Maar bij de VK is er eigenlijk alleen gesproken over wanneer te bellen en of ik in het ziekenhuis wil bevallen. Ik ben ook naar een info avond in het ziekenhuis bij ons geweest, helaas weinig gehoord wat ik nog niet wist of zelf kon bedenken.
    Wat ik wel heb gedaan is een bevallingsplan geschreven, via internet een voorbeeld die je in kon vullen..., die kan je wel eventueel meenemen naar de volgende controle. Ik heb het geschreven omdat ik bang ben dat ik verkeerde beslissingen ga nemen in het heetst van de strijd en ik wil bijv dat mijn vriend de zeggenschap heeft als er iets met mij is, mijn moeder zal er ook bij zijn maar het is zijn kind.. Dat soort dingen, maar ook dat ik GEEN ruggeprik wil, tenzij ik helemaal door ga draaien ofzo ;)
    Ik heb het nog niet besproken met de vk en dat komt wel als het zover is. Ik denk dat het vooral voor jezelf handig is om eens op een rijtje te zetten wat je niet weet maar wat je wel wilt weten, waar je onzeker over bent en wat je kan helpen als je gaat bevallen.
    Lastig hoor. Ik krijg zelf ook mijn eerste en heb ook geen idee wat me te wachten staat. Met een beetje geluk ben ik eerder als jij en wie weet kan ik je nog tips geven over wat je kan vragen tegen die tijd :)
    Heel veel succes met de laatste loodjes in ieder geval..

3. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het gewoon bij de VK aankaarten dat je je er toch niet helemaal lekker bij voelt.

Zelf heb ik heel veel gehad aan mijn cesartherapeute. Ik liep daar (nu weer) onder behandeling voor mijn rug. Zij geeft ook zwangerschapscursussen met een partneravond. Aangezien ik niet de cursus volgde hebben wij een één op één partneravond gehad (uurtje). Daar heeft ze heel duidelijk uitgelegd hoe een bevalling in zijn werk gaat en hoe mijn man me kan helpen bij het opvangen van weeën etc. Manlief was eerst wat sceptisch, maar ik geloof wel dat hij achteraf wel kon waarderen dat hij enigszins wist wat hem te wachten stond.

4. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    In ons ziekenhuis geven ze maandelijks voorlichtingsavonden.
    ook heb ik met 12 en met 30 weken een gesprek gehad met de hoofd verpleegkundige (die jaren op verloskamer gewerkt hebben) en hier kon je alle vragen stellen die je had en ook je geboorteplan bespreken. Hiervoor had ik een boekje gehad waarin de verschillende punten stonden waarover je na kon denken wat jij fijn zou vinden. Denk aan wel of niet douchen, wel of niet muziek, idd pijnbestrijding.

Je kunt tijdens je bevalling altijd vragen om pijnbestrijding. Ze kijken dan hoever je bent want als het nog niet goed is doorgezet of juist al te ver gevordert is heeft het geen zin (meer)
    Ook is er volgens mij niet in elk ziekenhuis 24/7 een anastasist aanwezig. In ons ziekenhuis (JBZ) gelukkig wel....

Als je een normaal verlopende bevalling hebt is het in ons ziekenhuis zo dat er een verloskundige bijzijn en een verpleegkundige (ipv kraamhulp zeg maar).
    Maar ook dit ligt eraan wat je medische indicatie is, misschien is er bij jou ook wel een kinderarts of de gynaecoloog erbij of co-assistentes en andere stagiares.

ik zou je vraag zeker heel snel bij jouw ziekenhuis gaan stellen, bel ze gewoon even op want je kunt elk moment bevallen en het is wel fijn als dat met een gerust hart gebeurd!
    Succes!

5. cathelijne81

6 mrt 2011
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb vandaag weer controle gehad en nu gezegd dat ik stress had over dat ik weinig idee had over wat me te wachten stond.
    Ik kan dit iedereen aanraden: De verloskundige nam alle tijd voor mijn vragen, stelde voor dat ik even langs de verloskamers ging (wat gelukkig kon, het was niet druk) en heeft voor de volgende controle voorgesteld dat ik ook even langs het verpleegkundige-spreekuur ga (wist niet dat het bestond). Daar kunnen ze je nog veel meer vertellen zei ze.
    Ik voel me echt veel beter nu :)

Groetjes

6. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat dat zo kon! Ik had een beetje hetzelfde, ik zou thuis bevallen, maar ben vorige week 2 dagen opgenomen geweest en moet nu toch in het ZH bevallen. Ben al 38 weken dus alle gebruikelijke voorlichtingsmomenten zijn al voorbij. Vanuit het ZH zelf kregen we niks meer dan een folder mee naar huis.. we hebben gister gevraagd of we niet een en ander konden bespreken en nu hebben we morgen een afspraak met een verloskundige, en dan kunnen we alles vragen en ook een bevallingsplan inleveren. En we konden ook aangeven bijv dat we er niet te veel mensen bij willen hebben (gen stagiaires, co-assisten e.d.).

Deel Deze Pagina