Ik heb al heel wat gelezen nu over de bevalling, enz... Ben er ook erg nieuwschierig naar Maar waar ik nu ook zo benieuwd naar ben is de pijn ná de bevalling. Ik lees heel veel dat je de pijn van de bevalling 'gelijk' vergeet als je kleintje op je buik ligt, maar hoe is dat 1 of 2 uur later? Of een dag later? Heb je meestal nog erg veel pijn van onder en hoe was het bij jullie met de nabloedingen? Duurde dat lang? Daar zie ik namelijk ook best een beetje tegenop...
De pijn van de bevalling was ik gelijk kwijt toen m'n dochter geboren werd. Ik heb geluk gehad en had maar 1 hechting nodig en heb weinig napijn gehad. Wel ontzettend stijf, kon amper lopen hahaha. Maar na een paar dagen ging het wel weer beter. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord. Het is net als de pijn van de bevalling per vrouw verschillend denk ik...
Hmmm... kon het niet echt pijn noemen eigenlijk. Het was meer een beurs gevoel van onderen, blauwe plek gevoel Bij de oudste heb ik een aantal dagen "last" gehad van de hechtingen van de knip, maar dan "last" dus meer een trekkerig gevoel. Bij de tweede ook een wat beurs gevoel, geen last van de hechtingen, maar wel een paar dikke aambeien... maar ook hier dus geen pijn maar meer een vervelend gevoel.
Nabloedingen: de eerste week zwaar, met behoorlijke klodders. De tweede week voldoende aan groter maandverband, iedere twee uur verschonen. Derde tm vijfde week: voldoende aan inlegkruisjes.
De tweede keer wel naweeën, die voelden als gewone weeën. Dat had ik bij de eerste helemaal niet gehad (of vergeten...) Je vergeet een heleboel
Toevallig heb ik vanmorgen net zo'n soort topic geopend! http://www.zwangerschapspagina.nl/na-de-bevalling/314527-zijn-jullie-echt-weer-vergeten.html Vergeten ben ik het dus niet, de weeën althans. Voor de rest moet ik echt wel graven. Ik herinner me wel dat ik vreselijk last had van de knip, dat kon m'n dag echt verzieken. Hoeveel pijn het precies deed en hoe het voelde weet ik (gelukkig) niet meer. Die enorme aambeien waren ook k*t, ik kon niet fatsoenlijk zitten, maar ja... de hele dag liggen is ook weer zo wat. Naweeën heb ik gelukkig niet veel last van gehad. Ja één avond had ik wel wat buikpijn, beetje zeurderig, viel echt op. De volgende dag zei de kraamhulp dat m'n baarmoeder echt gigantisch was gezakt, dat verklaarde dus wel die buikpijn. De knip heeft me nog weken pijn gedaan en zonder reden ook... Kraamhulp en VK zagen niets bijzonders, het zag er prima uit. Ze dachten dat ik m'n aambeien voelde, maar die voelden heel anders. Op een gegeven moment hielden ze het maar op wondvocht wat een drukkend gevoel op de knip gaf. Ik weet het nog steeds niet. Verder geen pijn gehad, maar ik vond het ook wel genoeg zo eigenlijk
Omdat ik geen persweeen had en de uitdrijving niet vorderde moest ik o9p de baarkruk gaan zitten persen tot het hoofdje bijna stond. Ik had dus echt de hele boel opgezwollen van onderen maar dat was meer een raar gevoel dan pijnlijk. Ook de 4 inwendige hechtingen heb ik geen last van gehad en naweeen ook niet. Vloeien heb ik de eerste 2 dagen heel hevig gehad daarna een week het idee van de eerste 2 dagen ongesteld zijn. Dat werd steeds minder tot het na 5 weken helemaal weg was. Weet je wat ik het vervelendste vond, het feit dat ik de eerste weken mijn urine niet op kon houden als ik moest lachen. Geen last meer van hoor maar dat was de eerste weken niet zo fijn.
Ik lees urine ophouden en bedenk me gelijk weer iets (zie je, je vergeet het tóch ): plassen met knip, whaak! Ik en m'n flesje spa waren de eerste weken onafscheidelijk. Grote boodschap was helemaal drama i.c.m. de aambeien en een knip, halleluja.
De pijn van de bevalling ben ik nog steeds niet vergeten van mijn eerste. Ik heb een behoorlijk heftige bevalling gehad. Van de pijn erna weet ik nog maar heel weinig! Het voelt niet prettig aan van onderen na een bevalling, ik had maar een paar hechtingen, daar had ik weinig last van. In het begin was de nabloeding heel heftig (de eerste paar dagen) maar dat werd al heel snel minder. De borstvoeding is bij mij mislukt en toen kreeg ik wel heel veel last van stuwingen maar ook dat was maar een paar dagen. Ik heb veel meer "last" gehad van de vermoeidheid. Na de bevalling was ik kapot, maar dan begint het eigenlijk pas. De baby moet namelijk om de 3 uur eten (dag en nacht). Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat veel heftiger vond dan de pijntjes na de bevalling. Je moet je niet zo'n zorgen maken over de pijn, want je hebt ook super veel afleiding met zo'n babytje erbij. Zo kon ik uren naar haar kijken en op zulke momenten ben je zo gelukkig, dat gevoel is zo bijzonder dat is met geen pen te beschrijven.
Dank jullie wel voor de reacties Het is dus erg verschillend, haha. Had ik ook wel verwacht. Het 'probleem' is denk bij mij een beetje dat ik best een lage pijngrens heb, dus tjah....nu er een bevalling aan komt, ga je je daar toch wel een beetje druk om maken... Ik heb wel een keer 4 kiezen moeten trekken met hechtingen, te vergelijken?
Ik ben met een spoedsectio bevallen na 7 weken platte bedrust ivm HELLP.....ik zal je niet vertellen hoeveel pijn dat naderhand gedaan heeft maar het was wel iets meer dan 4 kiezen trekken Hoop dat ik het bij deze vaginaal ga redden
Ik vond het meer allemaal erg ongemakkelijk dan pijnlijk. Ik was beurs en voelde de hechtingen, da's best vervelend, maar pijn is wat anders. Sowieso heefthet begrip pijn voor mij wel een nieuwe definitie gekregen na de bevalling, alles daarna stelt weinig meer voor!
Ik heb de nacht na de bevalling (ons manneke was om 18:30 geboren) heel veel last gehad van pijnlijke naweeen. Niet leuk.. Verder ging lopen niet heel geweldig maar pijn..... Nee dat heb ik eigenlijk niet echt gehad..
mwuah ik heb geen pijn gehad na de bealling, van onder rek je zoveel uit is net een elastiek haha, had 2 hechtinkjes die (vervelend) aanvoelde maar pijn nee hoor.. bloeding maar 7 dagen en maar 2 stolseltjes verloren, een beetje spierpijn had ik wel van al die kracht van het persen ahhaha wel ff zeggen dat ik een bevalling van 72uur had, voordat mensen denken dat ik een makkelijke bevalling heb gehad
is zooooo verschillend... heb op zich 3 makkelijk bevallingen gehad... alleen eerste werd vacuum dus flink stikwerk.. wat veel te strak zat, en voor mijn gevoel... (en nog steeds) verkeerd gedaan was... dit genezen heeft ECHT lang geduurd... bij de 2de... niet geknipt, niet gescheurd, geen last, geen pijn.... fitter als voor de bevalling.... wel hele heftige naweeen gehad na een paar dagen... bij de 3de geen pijn bij mn muts... maar *auw* mn bi-bekken had echt een opdonder gehad van de flinke vent die in no-time er door was gegaan.... heb mn kraamweek zittend op stoel doorgebracht... (omdat ik niet kon liggen...) en lopen en alles was drama... Tja.... dus allemaal afhankelijk van een hoop factoren.... maar ach... geneest allemaal wel weer...
ik heb vooral de eerste dagen last gehad van onderen. voelde beurs en strak. was volledig uitgescheurd en dit was weer dicht genaaid. opstaan/zitten/omdraaien in bed deden behoorlijk pijn. na een week/2 weken deed het alleen zeer als ik moest gaan zitten. ik heb op advies van de gyn arnica-druppels genomen. dit bevorderd genezing en zorgt voor een goede doorbloeding waardoor kneuzingen en blauwe plekken sneller verdwijnen of worden voorkomen. ik denk wel dat ik hier baat bij heb gehad want was toch wel snel weer op de been. heb wel de eerste dagen max. paracetamol genomen.
Ik kreeg na de bevalling een flinke nabloeding en had 6 hechtingen. Lag de eerste paar uur ook met een katheter is dus best ongemakkelijk.... Had de eerste dagen ook best veel spierpijn in mijn nek en armen (van tijdens het persen wat 55 minuten duurde) Ik moet zeggen dat ik pijn eigenlijk allemaal voor lief nam, ik denk ja het hoort erbij! Heb de eerste dagen wel last gehad van de hechtingen, op de 5e dag irriteerde er eentje ontzettend, maar die was dus aan het genezen. De volgende dag voelde ik niks meer, ze waren zo goed als opgelost. Ik was dus binnen een week wel van de hechting pijn af. Heb wel een poosje nog gevloeid. Dan werd het weer minder, en dan weer meer. Moet ook zeggen dat ik ook heel snel weer van alles wilde doen. En dan werd het vloeien ook weer erger. Ik had ook best een laag ijzergehalte na het verliezen van 2 liter bloed, maar had er eigenlijk weinig last van. Ja was wat slapjes maar goed het is niet niks allemaal.
Ik had na de bevalling 4-5 hechtingen daar had ik niet zoveel last van gekregen, maar die avond toen ik in de ziekenhuis lag had ik erg last van naweeen ik had zeker 7-8 paracitamol genomen om de 4-5 uur 1-2 pillen want de pijn was een zeurend pijn kon er niet van slapen. De bloeding was heftig bij mij de eerste week kwam echt als het ware grote stukken eruit lijkt net op lever wanneer ik op de wc ging zitten ik voelde het heel goed eruit glijden in het begin schrok ik maar de kraamzorg heeft mij gerust gesteld....
Ik had na de bevalling niet zo`n last van de hechtingen terwijl ik er toch een heleboel had. Helaas heb ik mijn stuitje gekneusd tijdens de bevalling en daar heb ik verschrikkelijk veel last van. nu ruim 6 maanden later kan ik nog niet werken en even lekker op de bank knuffelen met mijn zoontje is er ook niet bij. dat beurse gevoel en de hechtingen etc verdwijnt na een paar dagen. Ik zou me daar niet zo druk om maken als ik jou was. Ik hoop voor je dat je niet je stuitje gaat kneuzen want daar ben je veel langer mee bezig. Nu heb ik inmiddels wel begrepen dat het vrij zeldzaam is. Ik denk ook dat dat de reden is dat de borstvoeding bij mij maar niet wilde lukken, ik had continu pijn aan mijn 'kont' waardoor ik geen ontspannen houding kon vinden om te voeden. kindje pikte de spanning op en wilde maar niet happen etc..... Maak je niet druk om hechtingen enzo want daar heb je in vergelijking maar heel kort last van. succes!
Naweeen waren pijnlijk. BIj elke voeding deed het zeker een uur nog pijn. Ik had 2 hechtingen waar ik zeker nog een week moeilijk door heb gezeten (en natuurlijk het algehele beurse gevoel). Vooral de eerste dag moest ik overeind worden geholpen omdat ik zoveel pijn had. Plassen was zeker de eerste dagen onaangenaam. De dag van de bevalling ( ben om half 12 in de ochtend bevallen) heb ik nauwelijks kunnen lopen. Ik was zo op van de inspanning dat ik stond te trillen op mn benen. Beetje vergelijkbaar als je een fikse buikgriep hebt gehad. Vloeien was vooral de eerste 4 dagen behoorlijk heftig; stroomde eruit! Daarna nam het af tot normale menstruatiebloedingen. Ik heb denk ik nog zeker 2 weken last gehad van een vermoeide bekkenbodem waardoor ik in de namiddag en de avond pijn had. Dit kwam trouwens ineens weer terug bij mn eerste menstruatie Gelukkig maar voor 1 dagje Maar het ergste vond ik nog de stuwing! O wat een hel!! Dan liever de pijn van de hechtingen/beurse gevoel.