Hallo allemaal, Gisteren de 20 weken echo gehad. Alles zit erop en eraan en volgens de 12 weken echo zou ik gisteren 20 weken en 5 dagen zijn. Na de metingen werd ons verteld dat ons meisje te klein is en op de P6 lijn zit met hoofd beentjes en buikje. Al met al bijna 2 weken Groeiachterstand. We zijn ons rot geschrokken en maken ons veel zorgen. Na 5 miskramen zo blij en nu zo bang dat ons meisje het niet gaat redden. Morgen hebben wij een guo en hopen we meer te weten. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dit verder gegaan? Kan het gewoon een klein meisje zijn? Ik hoop dat iemand zijn ervaringen met mij wil delen ben zo bang....... Liefs Sorraya41
Ik heb hier geen ervaring mee. Snap goed dat je geschrokken bent, je wilt graag dat alles goed gaat en nu heb je onzekerheid over de reden. Wel fijn dat je zo snel een guo kunt krijgen. Heeft de verloskundige nog gezegd wat de reden zou kunnen zijn? Hoop dat je morgen duidelijkheid krijgt en dat het niets is waar je je zorgen over hoeft te maken.
Nog geen zorgen maken. Ons meisje hangt ook onder de p10 lijn en groeit in eigen tempo heel goed. Daarbij ben je pas 20 weken en kan ze nog een flinke inhaalslag maken Zolang er geen afwijkende dingen zijn gevonden hoef je je echt nog geen zorgen te maken. Ik krijg om de week een groeiecho en de gyn is nog steeds tevreden ondanks dat ze nog steeds te klein is. Echt gewoon een klein meisje zegt ie.
Het kan van alles zijn dat maakt het ook zo onzeker.... het kan gewoon een klein meisje zijn, het kan toch een chromosoomafwijking zijn ondanks de hele goede combinatietest. Het kan zijn dat de.placenta niet goed werkt en ons meisje te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt....
Dank je beeb voor je reactie. Er maalt nu van alles.door ons hoofd. Het is mijn 6 de kindje maar nog nooit eerder een Groeiachterstand gehad. Wel is mij opgevallen dat met de pretecho met 16 weken ons meisje oom kleiner was dan ze toen had moeten zijn. Volgens de vlk een voordeel dat ze symmetrisch te klein is. Hoop dat donderdag meer duidelijkheid komt en de gyn zegt dat het wel bijtrekt of niet maar dat het niets ernstigs is.
Mijn oudste was wel klein ook en kreeg extra echo's ook dachten ze eerst dat het door de placenta kwam etc uiteindelijk is ze geboren met 37w5d op zich netjes maar 48 cm en 2655 gram een licht popje en ze is nog altijd kleiner dan gemiddeld maar volgens mij komt ze steeds dichter bij t gemiddelde ze gaat nu echt de lengte in
Hoi, Wij hadden met onze dochter bij de 20 weken echo dat ons werd verteld dat ze ruim een week een groeiachterstand had. Verder zag alles er goed uit. Ik heb met 30 weken een groei echo gehad en het was nog hetzelfde gebleven dat ze een weekje achter liep qua groei. Er werd tegen mij altijd gezegd, als het maar niet meer weken worden en ze gewoon 'meegroeit' Met 40 weken was ze 47 cm en 2760 gram en ze is nu bijna 3 jaar en nog steeds een fijn meisje
Ons meisje liep ook achter 2 weekjes tijdens de 20 weken echo En krijg ook om de 4 weken een groei echo. Laatste x heeft er 2 weken tussen de groei echo's gezeten en is ze in 2 weken tijd van 840 gram naar 1150 gram gegroeid. Ze heeft dus een inhaalslag gemaakt.. Had toevallig ook die week ervoor een weekje vakantie gehad en dat doet dus ook veel om het wat rustiger aan te doen. Succes met de guo hopelijk valt het allemaal mee..
Ons meisje is ook altijd te klein geweest volgens de richtlijn. En inderdaad ook wel symmetrisch. De gyn maakt zich echt nergens zorgen over omdat hij kan zien dat ze der eigen groeilijn heeft die prima oploopt. Bij de 20 weken echo kijken ze ook de werking van de placenta na. Als die niet goed was geweest dan had je dat gehoord. Die guo morgen zal ook vast goed zijn. Je zult nu ook vaker groeiecho's gaan krijgen om het in de gaten te houden. Dan word ook elke keer de werking van de placenta nagekeken. Zolang die goed werkt en jullie meisje haar eigen lijn volgt met groeien is er niks aan de hand. Toevallig heb ik net weer een meting gehad en ze heeft een flinke inhaalslag gemaakt Ze is een pond gegroeid in 2 weken tijd. De gyn verwacht dat ze ongeveer 5,5 pond zal zijn met de geboorte. Hartstikke netjes! Luister naar je gevoel meid. Het kan gewoon een klein meisje zijn zonder dat er iets aan de hand is. Edit: Heb even de meting terug gezocht van onze guo. Die was met 20+6 en toen was ze 22cm en 336gr.
Hoi allemaal Dank jullie voor jullie reacties. Super lief. Ik weet dat ons meisje gisteren 295 gram woog lengte in zijn totaal heeft de vlk niet gezegt. Wachten morgen de guo af en duimen voor gewoon een klein meisje!!!!!!
Mijn beide kinderen zaten onder de p3. Heb heel veel controles gehad en we werden goed in de gaten gehouden. Mijn oudste kwam wat te vroeg, de tweede met 38 wk. Een wonder want ze zou ook te vroeg komen of overlijden volgens de gyn. Inmiddels zijn de kids 4 en 2 en allebei nog steeds klein. Tussen -1.5 & -2. Ze groeien gewoon in hun eigen tempo.
Hoi Maliro, Dank je voor je reactie. Ik zie in je onderschrift dat jouw kindjes beide een syndroom hebben. Is dit mogelijk de achterliggende oorzaak van de Groeiachterstand?
Hoi!! Hier ook met 20 weken al weken groei achterstand. Geen syndroom ondanks slechte nipt uitslag (goede vruchtwaterpunctie). Mijn dochter is met 36 weken geboren (spontaan) en woog 1600 gram. Nu 9 maanden oud en nog steeds klein (6.5 kg) maar kerngezond. Sterkte!!
Nee dat staat er los van. Mijn zoon heeft een vorm van autisme en mijn dochter heeft een hartritmestoornis waar ze nog geen klachten van heeft. beide keren was er teveel druk in de navelstreng, en de placenta functioneerde niet optimaal. Oorzaak nooit gevonden. Hopelijk heb je morgen een goede echo!
Hoi, Ik heb een zelfde topic gehad ('Kindje te klein, wie bekend met het volgende?'). Het is geen leuk verhaal. In grote lijnen: 20wk echo: kindje te klein, achterstand van 2 weken Oorzaak blijkt te zijn dat de toevoer van voedingsstoffen slecht is, wat door een aanlegfout van de placenta komt Heel veel echo's. Hopen dat we 27 weken en 500gr kunnen halen, want dan kunnen we overwegen het kindje te halen wanneer de placenta het volledig opgeeft. Vervolgens 1x in de week echo om de 'flow' in de gaten te houden. Met 27 weken wordt het gewicht op 512gr geschat. Op dat moment begin ik me slecht te voelen en vermoeden de artsen zwangerschapsvergiftiging/hellp, dus opname ziekenhuis. Dagelijks 2x ctg om hartje in de gaten te houden. Met 28w2d krijg ik toenemende hellp-symptomen en gaat ook het kindje niet goed en wordt besloten een keizersnede uit te voeren. Mijn lieve kleine zoontje weegt uiteindelijk 460 gram met 28 weken. Elf dagen lang hebben we op de NICU tussen hoop en vrees geleefd, maar uiteindelijk heeft onze kleine vriend de strijd op moeten geven. Afgelopen 27 mei is hij overleden, omdat hij van buiten perfect was, maar van binnen nog niet klaar (met name darmen en longen). Van de artsen horen wij dat we absoluut dikke 'pech' hebben gehad en dat de kans dat zoiets nog een keer gebeurt bijzonder klein is. Maar goed, het is wel gebeurd. Het is van belang dat je de oorzaak van de achterstand achterhaalt, zodat je daarop kan handelen. Gezien mijn ervaring zou ik niet 'er niet teveel zorgen over maken'. Als de placenta niet goed werkt, zal deze achterstand niet snel ingelopen worden. Maar als je gewoon een kleiner kindje hebt, die het verder niet moeilijk lijkt te hebben in je buik, is het minder problematisch. Maar er zit nogal een verschil tussen de 2 voorbeelden. Heel veel succes!
Vriendin van mij had ook een heel klein meisje. Ze is nu 2 jaar en nog steeds heel klein (81 cm) maar helemaal gezond, ontzettend pienter en geweldig eigenwijs Veel succes met de GUO!
Dank je wel pechvogel voor je verhaal. Vreselijk!! Ik ben zeer alert en neem niet snel genoegen met antwoorden morgen.. Hoe gaat het met jullie na dit vreselijke verlies? Sterkte
Ach ja nog niet zo best, maar het is nog zo rauw. Het ene moment ben je zwanger, dan ben je veeeel te vroeg moeder en dan ben je alweer de uitvaart aan het regelen voor je eigen kind. Daar knap je niet van op! Maar goed, we nemen elke dag zoals ie komt. Heel goed dat je erop blijft zitten. Ik liep sowieso al bij de gynaecoloog ivm risicozwangerschap, dus ik werd goed en veeeel gecontroleerd. Echt eisen hoor, totdat je een duidelijk antwoord hebt! Ik blijf je volgen en ga duimen voor jullie!