Stuitligging

Discussion in 'Zwangerschap' started by Nicklebackk, Jul 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nicklebackk

Dec 19, 2011
    73
    0
    0
    Huishouder
    Brabant
    Hallo dames,

Ik heb een vraag, ik ben nu 29 weken zwanger. En onze kleine ligt in een stuit. Nu is het tot de 34 weken geen probleem zegt de Gyn. Maar als ze na de 34 weken niet goed gaat liggen, hadden ze het over een draaipoging.

Nu is mijn vraag, iemand ervaring met een draaipoging? Doet het zeer?

Of wat is beter, een draaipoging of keizersnede

2. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Hallo, ik heb vorig jaar een keizersnee gehad omdat mijn dochter ook de hele zwangerschap in stuit heeft gelegen. Met 35 weken werd ik doorgestuurd naar de gynaecoloog, daar maken ze dan nog een echo voor de zekerheid en bespreken ze je opties. Wij hebben bewust niet gekozen voor een draaipoging, je mag dit altijd Zelf beslissen!! Ook hebben wij niet voor een stuitbevalling gekozen. Beide opties werden ons ook niet aangeraden. Draaien is vaak pijnlijk en lang niet altijd succesvol, daarbij lag mijn placenta aan de voorkant wat het nog lastiger maakt. Mijn gevoel zei ook altijd: ze heeft niet voor niets de hele zwangerschap in stuit gelegen, dus lekker laten liggen zo :). Je baby heeft nog alle tijd om wel te draaien hoor, dus denk er vast rustig over na, en alles word uitgelegd als het nodig is, succes!

3. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    kwam er vroige keer pas met 41 wk achter dta het in stuit lag. Was toen te groot en laat voor draaipoging en natuurlijke bevalling dus werd KS. Erg goed gevoel bij gehad.

Dit kindje lag met 30 wk in stuit en met 32 wk weer niet. Nu met 35 wk weer een echo en dna gesprek met gync.

4. Flurrie

Flurrie Lid

Jun 8, 2012
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons kindje was met 36 weken in stuit gedraaid. Met 37 weken hebben ze hem gedraaid (versie). Ik vond het heel erg meevallen! Alleen wordt je een beetje naar van de weeënremmers. De versie zelf was een eitje, al met al prima te doen! Ik had wel mijn placenta aan de achterkant.

Maar ik zou me als ik jou was niet teveel zorgen maken. Met 33 weken ligt 90% van de baby's in hoofdligging. 50% van de overgebleven 10% draait voor 37 weken naar hoofdligging.

Succes meid!

5. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

Apr 15, 2008
    1,366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Onze dochter lag ook in stuit. Zij is pas verkeerd gaan liggen na 35 weken. Ik heb bewust voor een keizersnee gekozen ook al probeerden ze hier wel een versie en/of een stuitbevalling door mijn neus te boren. Er is niet echt een goed of slecht maar je moet doen waar jij je goed bij voelt.

6. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    hier eerst tot een week of 23 een dwarsligging en daarna stuitligging.
    ik wilde geen draaipoging en heb een keizersnede gehad. al waren ze wel aan het aandringen op het draaien.
    bleek achteraf bij de ks dat mn baarmoeder een afwijking had qua vorm en ze daarom in een stuit lag, draaien had dan ook niet gelukt.

7. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Mijn zoontje ligt nu in dwarsligging, terwijl hij tot 2 weken geleden nog met hoofdje naar beneden lag. Draaipoging wordt bij mij zowiezo niet gedaan omdat ik een keizersnee heb gehad. Zowiezo heb ik al flinke kans op een geplande ks, dus als het zo blijft is er bij mij geen sprake van een keuze. Maar je baby kan nog goed gaan liggen he? En anders je gevoel volgen met wat je wilt.

8. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hier heeft de kleine vanaf week 26 ofzo in stuit gelegen. Gister met 35+1 weer controle gehad, en nu lag uk met 't koppie naar beneden. Dus nu nog hopen dat de baby zo blijft liggen, en niet weer gaat draaien..

9. Nicklebackk

Dec 19, 2011
    73
    0
    0
    Huishouder
    Brabant
    bedankt voor de reacties!

Voor het geval ze niet goed gaat liggen wil ik me alvast beetje informeren. Over draaipoging en keizersnede, zelf lijkt het me doodeng om een ks te krijgen:p

Ze kan nog goed gaan liggen, en daar gaan we vanuit ook. Maar gewoon vragen naar de ervaringen voor als ze niet goed gaat liggen :)

10. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    ik had hetzelfde. Hoorde dat hij dwars lag en meteen wil je dan info over vanalles! Ik had besloten geen draaipoging te doen en maar af te wachten of hij zelf nog draaien wil en dat heeft hij gedaan!!! Nu maar hopen dat hij weer niet terug draait :S

11. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Ik snap je helemaal hoor, ik wilde ook direct weten hoe en wat, ik had zelf ook heel sterk het idee dat ze echt niet ging draaien! De keizersnee viel mij erna erg tegen, had best veel pijn, maar na een paar dagen ging het al een stuk beter. Achteraf gezien viel het me juist weer heel erg mee, ik zou het zo weer doen! Gewoon lekker informatie opzoeken en rustig er over nadenken wat je wi! Succes!

12. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Een ks is niet iets om heel licht over te denken en het herstel is een stuk zwaarder dan bij een normale bevalling. Het is een zware buikoperatie, onderschat het niet. Maar het herstel viel mij op zich wel mee en na 6 dagen liep ik alweer buiten achter de wagen. Je hebt wel flinke pijn de eerste 2/3 dagen na de bevalling, daarna gaat het (bij mij althans) snel beter.

13. meerie

meerie Actief lid

Apr 30, 2011
    391
    0
    0
    Hier hetzelfde als JosieJ, alleen gister naar verloskundige geweest om te praten over een keizersnede (omdat wij echt geen draaipoging willen). Ze ging met echo kijken hoe hij ervoor lag...en tot onze grote verbazing is de kleine gewoon uit zichzelf gedraaid (en dat na een hele zwangerschap in stuit te hebben gelegen!) en zelfs al een stukje ingedaald. Nu maar hopen dat hij niet terug draait en lekker met zijn koppetje naar beneden blijft liggen:).

Share This Page