3d-echo en afwijkingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Chazia79, 16 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chazia79

Chazia79 Nieuw lid

31 jul 2006
    3
    0
    0
    hallo dames,

ik heb met 25,5 week een pretecho gehad. Alles is bekeken en zag er goed uit.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om het syndroom van Down te zien met een 3d-echo?
    Je ziet het gezichtje namelijk zo duidelijk en dan zal het toch vast wel opvallen?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Chazia,

je kunt nooit zeker weten of je een kindje met Down ziet op een echo, Down heeft zoveel varianten, bij de een zie je veel meer uiterlijke kenmerken dan bij de ander. Dat het er goed uitzag is heel mooi, maar 100% garantie biedt het nooit. Dat kan alleen een vruchtwaterpunctie, omdat je het in de chromosomen moet zien, dat is het enige dat zekerheid geeft.

Mirjam

3. Chazia79

Chazia79 Nieuw lid

31 jul 2006
    3
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat het niet 100% zekerheid biedt, maar een goede echo is toch wel een goed teken?

Ze kunnen toch wel aanwijzingen zien zoals het neusbeentje, vorm van het hoofd, groeiachterstand, vingerkootjes, stand van de ogen....

Niet dat dat uitsluitsel biedt, maar het kunnen toch aanwijzingen zijn voor verder onderzoek?

4. Japke

Japke Bekend lid

1 feb 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Chazia79,

Een goede echo geeft natuurlijk iets meer zekerheid. De 3decho is eigenlijk sinds kort, daar worden nog steeds niet alle kindertjes met Down uitgehaald. Het is ook geen makkelijke echo om goed te maken. Bijvoorbeeld: Het gelaat van het gezicht is moeilijk te beoordelen op een kindje met syndroom van Down, net zoals teenkootjes. Vingerkootjes zie je niet veel aan, het gaat om de handplooien bij deze kinderen.

Als er aanwijzingen waren zoals groeiachterstand, of iets wat niet goed was, wordt daar zeker wat mee gedaan. Bedenk dat de echo wel voor de pret was. Tuurlijk wil je weten of jouw kindje eventueel het syndroom van Down heeft maar dat wordt dus niet altijd gezien. En helaas zijn er ook veel andere afwijkingen, klein of groot die ook zeer vervelend kunnen zijn. Ook deze worden als ze geizen zijn, besproken.

Groetjes,
    Japke

Deel Deze Pagina