Omdat ik medisch ben en gezien het feit dat mijn vorige zwangerschap niet goed is verlopen loop ik vanaf het begin van de zwangerschap in het ziekenhuis voor controles. Ik heb met week 8,13,16 en 19 echo gehad. Met week 16 en 19 was dat de guo onderzoek. Nu ben ik inmiddels ruim 25 weken zwanger en ik heb vanaf week 19 geen echo meer gehad. De volgende echo staat gepland met week 30. Is het normaal dat er ruim 11 weken geen echo is ingepland? Op de andere groepen lees ik vragen over de gewicht van de baby rondom 25 a 26 weken maar mijn recente informatie over de baby is nog van 19 weken. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe groot mijn baby is en of alles goed groeit en ontwikkelt. Ik hoor graag jullie ervaring en eventueel tips. Alvast dank
Ik ben ook medisch en krijg hier elke afspraak een echo. Daarbij nog extra groeiecho's met 26, 28 en 30 weken. Zolang er geen indicatie voor is krijg je die inderdaad niet. Denk dan ook dat de verhalen die je hebt gelezen ook groeiecho's hebben gehad.
Volgens mij wel. Ik kreeg door mn icsi met 8 en 10 weken een echo. Nu alleen nog met 20 en 36. Ze voelen namelijk hier elk bezoek of de baarmoeder op de juiste hoogte is en of het hartje goed klopt. Als dat goed is krijg ik geen echos verder. Wat was er bij jouw vorige zwangerschap niet goed? En je kunt het natuurlijk altijd aan je gyn vragen. Die kan je goed vertellen waarom wel of niet.
Ik heb met 19 weken mijn laatste echo gehad. Ondanks ivf dus geen extra controles. Daarna alleen voelen hoe de baarmoeder groeit etc. Ik zou pas weer een echo krijgen als ik over de 40 weken heenging, maar met 39 weken bevallen dus zover is het nooit gekomen.
Dat is in principe heel normaal, maar als jij het te weinig vindt kun je misschien dit met de gyn bespreken en uitleggen dat je de geruststelling van nog een echo fijn vindt? Hier deed de gyn daar heel makkelijk over; hop even lekker baby kijken, niet om medische redenen maar gewoon echt kijken naar ‘t kindje dat lekker duim lag te zuigen bv.
Wat hierboven al gezegd is. Maar ligt er wellicht ook aan wat je medisch indicatie precies is? Ik heb zelf vanwege een eerdere dreigende vroeggeboorte, groeiachterstand en wederom een cerclage controles in zowel een regulier als academisch ziekenhuis, waardoor ik om de week een afspraak (met groeiecho) heb.
Als je geen indicatie hebt voor een groeiecho dan krijg je die ook niet vanzelf. En als de GUO goed was dan heeft verder echo-onderzoek ook geen meerwaarde. Maar wat iemand anders ook zei: veel zorgverleners doen niet moeilijk over even spieken.
Ik heb na de 20 weken echo gezegd dat ik het te lang vind duren dat ik pas met 36 weken weer een echo krijg. Vk deed niet moeilijk en met 30 weken groeiecho gehad. Omdat het verschil in de grafiek te groot was met 20 weken met 34 weken nog een groeiecho gehad. Geen idee of ik nu nog de liggingsecho met 36 weken krijg. Aangezien kindje al ingedaald is.
Ik heb bij mijn dochter met 20 weken guo gehad en toen met 32 weken een groeiecho gehad. Deze zwangerschap zal dat hetzelfde zijn. Mocht je twijfelen dan zou ik het voorleggen aan de gynaecoloog
Bij mijn verloskundige hebben ze zelf (hele goede) echo-apparatuur. Daar krijg je standaard bij elke afspraak, elke 4weken, een echo. Ik had er net 1 gehad met 18 wk bij mijn vk, toen met 20wk de 20-wekenecho en met 22 wk weer bij mijn vk. Alleen heb ik volgens de uitslag van de Glucosetest zwangerschapsdiabetes, dus mijn laatste afspraak bij de vk is geschrapt omdat ik nu dus het medische molentje in moet. Ik heb dinsdag 4afspraken in het ziekenhuis, onder andere met een Gynaecoloog, dus ik ben benieuwd of ik dan een echo krijg. Bij mijn dochter, 5jaar geleden, had ik overigens dezelfde vk, maar toen hadden ze nog niet deze nieuwe apparatuur. Toen kreeg je met ongeveer 12 wk een echo, later bij een speciaal bureau de 20-weken-echo en toen pas met een week of 30 een groeiecho. Verder wel controles, maar geen echo's dus.
Ik heb nu ook een hele tijd geen echo staan, maar dat vind ik niet erg omdat ik het kindje nu goed voel.
Is vrij normaal. Ik ben ook medisch. Had met 8 en 12 weken een e ho. Met 19 weken een guo en met 30 weken een guo. Alleen met 35 weken nog een liggingsecho gehad. Als er geen reden is voor meer echos zullen ze dat dus ook niet doen. Zelf heb ik met 26 weken nog een pretecho gedaan.. echt voor de leuk, maar wel fijn om een goede bevestiging te hebben. En als je het niet vertrouwt.... gewoon aan de bel trekken hoor!
Bedankt allem voor de genomen moeite om te reageren. Het klinkt inderdaad meer dan logisch dat de aantal echo’s afhankelijk is van de indicatie. Bij mij was er tot 20 weken zwangerschap risico en wanneer zij met 19 weken geconstateerd hebben dat alles in orde is zagen zij inderdaad geen reden op vervolg onderzoek. Het is denk ik meer voor mijn eigen geruststelling om mijn baby te zien, zien bewegen en weer bevestigd krijgen dat alles goed groeit. Ik heb voor mijn gevoel best lang gewacht vanaf de 19 weken tot nu en de paar paar weken erbij moet wel lukken
Anders plan je een pretecho Hier gelukkig nooit medische redenen gehad, ja bij de laatste of de placenta niet meer voor de ingang lag, maar bij de eerste 2 heb ik bij 8/9 weken een echo gehad en bij 20 weken. Daarna ip niet meer. Bij nr 3 en 4 nog een liggingsecho met 36 weken. Dat vond ikzelf ook wat lang zonder baby te zien, dus bij allevier een pretecho laten doen tussen 25-28 weken
Hier goedgekeurd met de 20 weken echo. Ben nu 19 weken en krijg helemaal geen echo meer. Ik ga wel een pretecho inplannen. Want kan ook niet zolang wachten van week 19 tot en met de geboorte.