Nieuwe regels prenatale screening 2015

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by baia1975, Dec 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baia1975

baia1975 Actief lid

Sep 3, 2014
    172
    2
    18
    Tuinieren
    Zuid-Holland
    #1 baia1975, Dec 19, 2014
    Last edited by a moderator: Dec 19, 2014
    Hoi!
    Het verandert veel in de prenatale screening in 2015.
    Wat ik begrijp is dat elke zwangere vrouw mag alleen kiezen of zij de combi test wel/niet wil laten doen. Als de uitslag positief is dan mag ze verder kiezen voor nipt, vwp etc..
    Wat als de combi test een negatieve uitslag geeft? Mag je dan nog kiezen om verder te gaan? Want als ik die lees: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/D/Downscreening/Hoe_verloopt_de_screening/De_kosten lijkt mij dat als de uitslag negatief is, mag je niet verder.
    Punt is dat de combitest gewoon een kansberekening is en in mijn ogen zo goed als waardeloos. Daarom hadden we mijn man en ik al besloten om dat niet te doen en direct een vwp te laten doen. Voor de duidelijkheid, ik ben 39 jaar. Helaas heb ik een MA gehad en zo ver zijn we niet gekomen. Nu weer zwanger en begin januari heb ik mijn eerste gesprek met de verloskundige en dan gaan we ook bespreken wat we willen doen mbt screening.
    Ik ben bereid om de vwp zelf te betalen maar nergens kan ik vinden of dat mogelijk is en vooral, hoeveel het kost (ik schat boven de 600€).
    Als het zo is, dat je alleen mag kiezen tussen het wel of niet te laten doen van een combitest, vind ik het schandalig. Alsof de test dezelfde betrouwbaarheid geeft van een nipt of vwp. Ik hoop dat ik het niet goed begrepen heb.
    Gr

2. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Volgens mij mag je alle testen laten doen alleen is de vraag of hij vergoed zal worden.

Daarbij hangen er natuurlijk ook risico's aan vast.

Combinatietest brengt verder geen risico voor de baby en de nipt test begreep ik ook niet. Bij combinatietest krijg je een kansberekening en de nipt test, test "maar" op 3 afwijkingen.

3. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

Mar 19, 2014
    2,080
    0
    36
    Zover ik begrepen heb kost de combinatie test nu 161. Nog wat, maar word ook nog vergoed neem aan voor mensen die aanvullend verzekerd zijn of voor ouder dan 36:)
    In 2015 word de combinatie test niet vergoed naar de nipt dan weer wel.

Maar goed neem idd aan dat je alle testen wel kan doen, maar er kosten aan verbonden zitten

4. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Je zal vast alle onderzoeken wel kunnen krijgen maar zonder indicatie zul je die zelf moeten betalen.
    Het word alleen vergoed als dus bij de combinatietest een afwijking naar voren komt. Zou die dus zo wie zo doen aangezien die bij sommige verzekeringen gewoon vergoed word.
    En misschien vanwege je leeftijd dat je hem zo wie zo niet hoeft te betalen.

Bij een vwp heb je altijd kans op een miskraam.
    Bij een nipt word gewoon bloed bij jou afgenomen en onderzocht.
    Ik zou dus persoonlijk de vwp zo wie zo pas als laatste doen.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Lastig. Ik weet dat een nicht van mij (wel zes jaar geleden al) een vruchtwaterpunctie wilde laten uitvoeren zonder voorafgaande screening en dat dit haar inderdaad niet gelukt is. Volgens mij is het niet zo 'U vraagt, wij draaien' op dit gebied, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Maf hè, dat ineens die leeftijdsgrens volledig losgelaten is, terwijl je nu bij 'boven de 36' meteen rood flitsende lampen krijgt en je kansen op van alles en nog wat dramatisch hoog zouden zijn. Gevalletje ordinaire bezuinigingen, als je het mij vraagt.

Edit: dit biedt inderdaad niet veel perspectief: https://www.hetwkz.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte,-onderzoek-en-behandeling/Vruchtwaterpunctie

6. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    Wij hebben eind 2012 een vwp laten doen en dat kostte ons beide onze volledige eigen risico.

Maar het klopt inderdaad wel dat je na een combinatietest nog eigenlijk niet zoveel weet. Ik denk dat je het beste kunt wachten op de 20 weken echo, daar kunnen ze vaak al heel goed zien of er iets mankeert aan het kindje en dan kun je dus altijd nog kiezen voor een vwp.

7. demi84

demi84 Actief lid

May 12, 2014
    245
    0
    0
    ZE kijken natuurlijk ook wel naar de nekplooi. Dat zegt ook zeker wel iets. Vanuit daar heb ik zelf een doorverwijzing gekregen voor een vlokkentest. Gelukkig was de uitslag goed ��. Maar volgens mij is het inderdaad een doorverwijzing vanuit de combi / nekplooimeting. (hebben wij trouwens niet gedaan, werd gezien tijdens termijnecho. Ze kijken hier toch wel naar blijkbaar).

8. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Je hebt inderdaad alleen maar de keuze om de combinatietest wel of niet te laten doen. Aan de hand van de uitslag wordt er gekeken of je in aanmerking komt voor een NIPT (met eventueel daarna een vwp, etc). Is de uitslag <1:200 dan kun je door voor de NIPT (en worden de vervolgonderzoeken vergoed vanuit je zorgverzekering). Is de uitslag >1:201 dan heb je geen recht op verdere onderzoeken. En het ziekenhuis neemt inderdaad geen verzoeknummers aan.

Persoonlijk zou ik liever voor een NIPT gaan dan voor een vwp i.v.m. de risico's. Deze kun je tegen betaling laten doen in België en Duitsland ongeacht of je een indicatie hebt of niet. Kost rond de €600, dacht ik.

9. baia1975

baia1975 Actief lid

Sep 3, 2014
    172
    2
    18
    Tuinieren
    Zuid-Holland
    Hoi,
    Voor zoals de zaken nu er uit zien, denk ik ook dat ik toch naar België zal moeten gaan. Ik wil natuurlijk eerst weten wat de verloskundige zal zeggen maar ik heb weinig vertrouwen in. Wat mij verbaast is, dat de regels gaan vanaf 1 januari 2015 radicaal veranderen en niemand, ook op dit forum niet, lijkt erover bezorgd. Naast het feit dat ik, zoals vele anderen, tonnen met geld betaal elke maand voor mijn zorgverzekering, van boven hebben ze nu ook besloten dat ik geen vrijheid meer mag hebben om te kiezen wat ik denk de beste optie is voor de prenatale screening. Het gaat gewoon puur om geld. Te triest voor woorden.
    gr.

10. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Je zegt een radicale verandering, maar van wat ik lees in je OP verandert er niet zoveel. Je hebt de keuze om voor een combinatietest te gaan of niet en aan de hand daarvan wordt er verder gekeken. Als er geen reden tot zorg is, dan is het toch ook niet noodzakelijk om verdere onderzoeken te doen? Het staat je nog steeds vrij om naar Be of Dld te gaan en (grof!) geld te betalen voor verdere prenatale screening...

11. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ik maak me geen zorgen nee.
    Daar heb ik alleen mezelf maar mee want ik kan niks veranderen aan de regels en situatie.
    Daarbij vind ik het prima om eerst een combinatietest te doen.

Het enige wat ik je toch kan aanraden is een gesprek met je vk.
    Als je haar niet vertrouwd is het misschien verstandiger om een andere vk te gaan zoeken.

12. Rozientje

Rozientje Actief lid

Oct 13, 2012
    449
    1
    18
    Female
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Hier nu bezig met combi test, word standaard gedaan in belgië. Volgens mij kan je in België wel zelf kiezen of je verder onderzoek wenst of niet. Mss moet je dan voor deze onderzoeken in België hulp zoeken?

13. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Nou, nu krijg je vanaf 36 jaar standaard de combinatietest gratis aangeboden. Daarna kan het balletje dus verder rollen.
    Na 1 januari zit de combinatietest voor iedereen (ook al ben je 45) niet meer in het basispakket en zul je dus of 160 euro zelf moeten betalen of je aanvullend moeten verzekeren. Is nogal wat, vind ikzelf, zeker gezien het feit dat, zoals ik eerder al schreef, er nu allerlei alarmbellen gaan rinkelen als je al 'wat ouder' bent:D. Ik ben 38 en mocht dus automatisch een combinatietest laten doen gelukkig.

14. BlijEi

BlijEi Bekend lid

Sep 27, 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Euhm. Oké.... maar dat is niet echt een "radicale" verandering, maar een wijziging in de vergoedingen... ;) Het is niet gratis, maar geen onoverkomelijk bedrag. Je kunt toch altijd eerst een combinatietest doen a 160 euro en kan weet je vanzelf of je aanspraak kunt maken op een gratis NIPT i.p.v. direct 600 euro+ neertellen voor een NIPT in Be of Dld? Dát vind ik pas een groot bedrag!

15. leetje

leetje Actief lid

Jan 31, 2008
    374
    0
    16
    Ik heb het niet allemaal nagelezen en misschien heeft een ander deze opmerking al gemaakt, maar waar ik woon (italie) wordt er na je 35e niet eens meer een combinatietest gedaan maar meteen een vwp.

16. marthajonesb

Dec 1, 2013
    48
    8
    8
    Vruchtwaterpunctie/vlokkentest doen ze (terecht) in NL alleen op medische indicatie, dus bij afwijkingen op de echo(s) of voorgeschiedenis.

Mocht ik nog een keer zwanger raken, dan ga ik direct naar Belgie voor een NIPT test. In Brussel doen ze er dan de nekplooimeting bij als je tussen de 11 en 13 weken heen gaat. Deze laatste vind ik belangrijk omdat de nekplooi veel meer zegt dan alleen het risico op down weet ik inmiddels uit ervaring en belangrijke/ondersteunende informatie kan zijn voor artsen tijdens je zwangerschap.

Kost geloof ik iets van 500 euro. Is dus net zo duur als een combinatietest van 160 euro en nipt test als je een verhoogd risico hebt, aangezien die onder je eigen risico valt en dus als je verder geen andere kosten maakt minimaal 375 euro kost. Dit natuurlijk afhankelijk van of je voor een verhoogd eigen risico hebt gekozen.

Vruchtwaterpunctie kost overigens ca 1.100 euro, de snelle test voor down dan, de uitgebreide is nog veel duurder, en geen 600 euro. Heb er afgelopen jaar een gehad op medische indicatie.

17. baia1975

baia1975 Actief lid

Sep 3, 2014
    172
    2
    18
    Tuinieren
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,
    Bedankt voor alle reacties. Mijn probleem zit ook in het feit dan ik niet goed begrijp of ik verder mag kiezen (voor een vwp bijvoorbeeld) als de combitest een negatieve uitslag geeft. Zoals eerder geschreven wil ik natuurlijk horen wat de verloskundige te melden hebt.
    Ik wil vrij in mij keuzes mogen zijn. Klinkt het zo raar? Mijn standpunt is dat ik niet geloof in de betrouwbaarheid van de combitest (en die had ik daarom ook overgeslagen, toen ik zwanger was). Ik had meteen gekozen voor een vwp omdat het 100% zekerheid geeft (ja ik weet het, er zijn risico’s aan verbonden, het dilemma speelt voortdurend in mijn hoofd). Het is een persoonlijke keuze. Dus stel, ik kies voor geen combitest: wat kan ik dan doen aan prenatale screening hier in Nl? Volgens mij niks. Iemand had eerder op deze post gereageerd en volgens haar –sorry ben de naam even kwijt- mag je niet naar een ziekenhuis voor een vwp, ook dat je betaald. Ze willen een positieve uitslag van de combi hebben. Let op! Geen verwijzing van de verloskundige maar een positieve uitslag. Dit vanaf 1 januari 2015. Tot 31 december 2014 hoeft dat niet. Is dit niet raar? Zijn de regels verandert om de gezondheid van vrouw en kind te beschermen of zal het te maken hebben met...geld?
    Gr

18. arwe

arwe Actief lid

Jan 19, 2010
    127
    0
    0
    NULL
    brabant
    Hoi dames,

Ik heb alle berichtjes gelezen en volgens mij missen jullie een stukje informatie.

Het klopt dat per 1 januari de combinatietest voor niemand meer vergoedt zal worden. Nu is dit het geval voor mensen met aanvullende verzekering of als je 36 of ouder bent
    Daarvoor in de plaats komt de Nipt test die veel betrouwbaarder is. Deze zal dus voor mensen van 36 of ouder vergoedt gaan worden. Of dit bij de aanvullende verzekeringen ook zal zijn staat in de polissen.
    De nipt samen met de andere echo-screeningen geven een zeer goed beeld of er iets in aanleg mis is met het kindje.

Ik vraag me oprecht af waarom je perse een vwp wil. Met het risico op een miskraam er bij. Ik begrijp het goed als er een angst is voor een kind met een beperking. Deze he ik zelf ook. Nu werk ik als ft in een kinderrevalidatiecentrum en wil je meegeven dat het gros van de kinderen die ik behandel hun beperking rondom of net na de geboorte hebben opgelopen of dat het stofwisselingsziektes betreft die voor sterke retardatie zorgen.

Zelf een vwp zal je geen garantie geven op een gezond kindje. Wees dus reeel naar jezelf toe waarom je perse dit onderzoek wil.

19. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Dit is echt niet juist: de NIPT wordt vanaf 2015 uit de basisverzekering vergoed bij een verhoogd risico. Dus bijvoorbeeld bij een eerder kindje met Down of een positieve combinatietest.

20. arwe

arwe Actief lid

Jan 19, 2010
    127
    0
    0
    NULL
    brabant
    36 jaar is ook een verhoogd risico.
    Dit is wat de verloskundigen van de NZA te horen hebben gekregen.

Share This Page