16 wk controle bij vk

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Mags, Dec 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Hoi!

Even een vraagje wat, en of, jullie in dit geval zouden doen:

Ik was vanochtend bij de verloskundige voor de controle bij 16 weken. Alles prima, maar het viel me op dat ze na het luisteren van het hartje verder helemaal niet aan mijn buik heeft gevoeld, wat ze anders wel altijd doen.

Eenmaal thuis zie ik in het boekje staan dat ze er bij groei heeft gezet dat de baarmoeder nu 1/2 tussen schaambeen en navel zit. Maar daar heeft ze dus helemaal niet naar gevoeld! Plus, ik kan het zelf al goed voelen, en hij zit al veel hoger, namelijk net boven mijn navel! (Ik voel de baby ook al regelmatig en duidelijk, en dus ook op die hoogte...)

Het was een invalster van een van de vaste verloskundigen die met verlof is. Wat zouden jullie doen? Er toch even achteraan bellen, of het maar gewoon zo laten en er bij de volgende controle iets over zeggen?

Ik heb echt een beetje het gevoel dat ze vergeten is te voelen en dat ze bij het invullen heeft gedacht, normaal zit het bij 16 weken daar dus dat zal nu ook wel zo zijn...

Nou ja, misschien is het dus een beetje en non-issue... Zou ook niet weten waarom het van groot belang zou zijn om het u precies goed in het boekje te hebben staan?

2. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    Op mij komt heel onprofessioneel over dat jou verloskundige een conclusie heeft opgeschreven zonder dit ook te checken.
    Meestal zit de hoogte van de baarmoeder bij dat termijn inderdaad halverwege schaambeen en navel, maar er zal een reden zijn waarom ze dit bijhouden, dus dan zou ze het ook na moeten voelen (anders heeft opschrijven natuurlijk geen zin).

Ik vind dat je van een professioneel zorgverlener op zijn minst een accurate verslaggeving mag verwachten.

Anderzijds lijkt me het ook weer niet iets zo alarmerends, dat je er meteen voor terug moet terug bellen, maar ik zou bij het volgende consult wel de vraag stellen met welk doel het wordt opgeschreven, en dat het de voorgaande keer is opgeschreven terwijl het niet is nagemeten, en ook dat jij je daar niet prettig bij hebt gevoeld.

Als jij je daarnaast nu al zorgen maakt (dat kan ik uit je verhaal niet opmaken) dat je baarmoeder mogelijk te hoog zit voor het zwangerschapstermijn, dan zou ik wel direct even bellen.

Als je geen goed gevoel hebt bij deze persoon, heb je altijd het recht na een andere persoon/praktijk over te stappen.

3. Mags

Mags Fanatiek lid

Nov 1, 2012
    1,198
    0
    0
    Bedankt maantje, je verwoord precies wat ik bedoel!

Nee ik maak me er geen zorgen over, ik weet dat het bij een tweede allemaal wat sneller groeit.

Verder vond ik haar aardig en kundig genoeg overkomen hoor. Zou ook nit zo snel overstappen omdat het de invaller is (over een paar weken is de vaste vk weer terug) en slechts 1 van de 5 vk's in de praktijk.

Maar inderdaad het idee dat ze iets opschrijft zonder het gecheckt te hebben zit me een beetje dwars. Maar dat ga ik dus de volgende controle aangeven!

Share This Page