18 weken, cervix 3.5 en funelling

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door jomay, 23 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi,
    Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, maak me toch beetje zorgen. Dit is mijn 4e zwangerschap, eerste probleemloos met 40 wk bevallen, 2e plotseling met 19 weken bevallen, oorzaak onbekend. Derde zwschap veel controles gehad van baarmoederhals, toen die rond 20 weken ineens korter werd (2.5-3cm) rest vd zwschap platte bedrust gekregen, pessarium en prolutonspuiten. Nog paar keer spannend geweest maar uiteindelijk na 40wk nog ingeleid.

En nu zouden ze iets terughoudender beleid doen, vooralsnog alleen cervixmetingen elke 2 weken. Die was met 16 weken 3.5, nog goed, en paar dagen geleden met 17.4 ook alleen nu was er daarboven een funneling te zien. Gyn heeft er even goed naar gekeken maar dacht nog geen probleem want lengte is ong hetzelfde. Maar ze wist t ook niet zeker volgens mij. Maar toen ben ik gaan googlen (dom), en lees ik alleen maar dat funneling toch een teken is van cervixincompetentie en bedrust verhalen.... ik had vorige zwangerschap (toen ik dus wel plat moest en alles ) pas funneling bij 31 wk.... begin m al weer te knijpen. Ben nu ook 2 weken op vakantie en daarna pas weer controle.
    Iemand toevallig dit ook gehad met een geruststellend verhaal ?

2. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Ik zie je topic al een paar dagen voorbij komen zonder reactie. Ik heb hier geen ervaring mee (wel met een vroeggeboorte) maar wilde je wel veel sterkte wensen. Wellicht kun je dames met ervaring vinden in de Kleine Kanjers | ouders van prematuur, dysmatuur of ziek geboren kinderen facebookpagina. Een hele fijne pagina waar je heel veel begrip kunt vinden. Sterkte met alles! Ik hoop dat je kleintje nog heel lang veilig in je buik mag zitten.

3. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Hallo,
    Ik heb bij 22 weken zwangerschap een funneling gehad. Bij mij was dit bij 24 weken weer weg. Dit is vanzelf gegaan. Heb hier geen bedrust of iets dergelijks voor gehad. Mijn baarmoederhals bleef ook lang genoeg. Vanaf 29 weken kreeg ik weeen wat verder niks deed. Geen ontsluiting geen verkorting van de baarmoederhals. Ik kreeg hier ook geen remmers voor.
    Uiteindelijk ben ik met 38 precies bevallen.
    Ik hoop dat jou funneling ook gaat wegtrekken en je kleintje nog lang in je buik blijft!
    Groetjes

4. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Goedemorgen,

Ik heb ervaring met funneling.
    Maar helaas niet op een positieve manier. 1e zwangerschap vroeggeboorte met 19 weken. 2e zwangerschap cerclage proluton injecties en rustig aan doen. Met 22 weken met loeiende sirenes naar het amc baarmoederhals 3 cm en funneling tot aan de cerclage. Met veel moeite kreeg ik weeenremmers. Het werd weer rustig en mocht na ruim m week naar huis. Opzich 3 cm is oké maar die funneling maakte ik me ook druk om. En indd geen positieve verhalen op n paar na. Week 24 weer met loeiende sirenes naar het ziekenhuis baarmoederhals 1.5 a 2 cm en funneling zat er nog steeds. Ze zeiden dat ik ging bevallen. Er ging van alles door mijn hoofd nee niet weer. Dit kindje wil ik niet kwijt raken. Met moeite mocht ik weer aan de weeenremming kreeg longrijping. En het werd weer rustig. Na veel discussies mocht ik weeenremming blijven slikken van het radboud. Uiteindelijk met 30 weken weer met ambulance naar dit keer het vu ik had onwijze pijn en bloedverlies. De cerclage stond op scheuren. 2 dagen later ginfen ze controleren en had al 4 cm ontsluiting. Deze dag ben ik ook bevallen.

Volgende zwangerschap weer cerclage proluton en met 16 weken weeenremming voor de harde buiken en bedrust. Mijn baarmoederhals is al die tijd 4.6 cm geweest. Ik kreeg wekelijks controle. Met 34 weken weeenremming gestopt en de proluton. Ik mocht meer gaan bewegen. 2 dagen later belande ik in het ziekenhuis. Ze zeiden wss is het begonnen. Met 35 weken weer na het ziekenhuis ik had zon pijn. De pijn herkende ik. baarmoederhals 4.5 maar funneling tot aan de cerclage. Ik zeg hij moet eruit ik herken deze pijn. Dezelfde dag nog bevallen van onze 3e zoon.

Nu weer zwanger bijna 17 weken. baarmoederhals was gister 4.7. Vanaf volgende week ga ik bedrust houden. Ik weet niet hoe rustig je al doet? Maar om zo ver mogelijk te komen helpt bedrust evht heel veel.
    Sterkte

5. pluisje29

pluisje29 Lid

19 mrt 2015
    51
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hmm een funnel klinkt mij ook niet goed in de oren.. Mijn eerste zwangerschap ben ik een tweeling verloren met 20 weken door een vroeggeboorte. Ik had plots 3 cm ontsluiting en een uitpuilende vruchtzak van het eerste kindje. In het ziekenhuis braken de vliezen van het eerste kindje. Ik heb nog een paar dagen in het zkh gelegen in de hoop dat we het andere kindje konden redden. Helaas kreeg ik na een aantal dagen een infectie als gevolg van langdurig gebroken vliezen. De bevalling is daarom ingeleid...

De tweede zwangerschap is goed vervolgd ik kreeg proluton injecties en vanaf 16 weken ook adalat om de baarmoeder rustig te houden. Met 18 weken is er een primair cerclage geplaatst. Een paar dagen na de cerclage kreeg ik een infectie de kans is niet groot maar gebeurde toch uiteindelijk met twee engeltjes op onze schouders en 14 dagen antibiotica via infuus hebben we de infectie overwonnen. Met 26 weken had ik ook een funnel tot aan de cerclage en een baarmoederhals van 1,5 cm. Toen opgenomen en is er longrijping gestart. Met 32 weken kreeg ik contracties er is besloten de cerclage te verwijderen maar de bevalling heeft niet doorgezet. Met 34 weken kreeg ik ernstig bloedverlies waarbij mijn zoon middels een spoedkeizersnede is geboren.

Ik ben nu opnieuw 13 wkn zwanger en krijg over twee weken de cerclage.

@jomay ik zou terugbellen naar het zkh dat je het nog een keer gecheckt wil hebben. Want vooral de zin de gyn dacht dat het geen probleem was klinkt niet goed. Hij weet het of niet.... En als hij het niet weet moet er iemand bij komen die het wel weet.

@liefde88 vraagje spuit jij nu ook weer proluton? Mijn ziekenhuis wil dat ik progesteron ga slikken i.p.v. Spuiten maar daar voel ik niet veel voor. Heb jij proluton gewoon kunnen verkrijgen via de internationale apotheek?

6. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hoi,
    Bedankt voor jullie reacties. T zit mij ook niet lekker. Maar t probleem is ik ben nu op vakantie. Zit nu in Frankrijk en volgende werk in Spanje. En om nu hier naar een ziekenhuis te gaan alleen voor controle gaat wat ver vind ik...
    Probeer rustig aan te doen voor zover dat kan met 2 kinderen.

7. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Kan je je bericht niet meer aanpassen? Mijn vroeggeboorte was met 21 weken ipv 19 weken Tik foutje maar kan t niet meer aanpassen.. vage site snap er nog niks van. Nee ik krijg nog de spuiten. Gister toevallig de 1e gehad. Ik heb mijn cerclage geplaatst in het radboud die hadden het wel over tabletten. Maar hier in mijn eigen ziekenhuis wisten ze van niks. Dus misschien verschild het per ziekenhuis of per regio? Van mijn huis naar het radboud is ruim 2u rijden:)

8. pluisje29

pluisje29 Lid

19 mrt 2015
    51
    1
    8
    NULL
    NULL

Dank je wel! Ik ben idd onder behandeling in het radboud. Die twijfelen sowieso over de werking van extra progesteron, maar als je het als patiënt wilt mag het wel. Maar goed ik geloof toch dat ik voor de injecties wil gaan. Die hebben de laatste keer hun dienst bewezen.

Heel veel sterkte en succes in de zwangerschap dat de kleine nog maar heel lang binnen mag blijven!

Ook voor jouw @jomay hopelijk blijft de kleine nog een hele poos ik je buik!

Deel Deze Pagina