Sportschoenen maat groter?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanLieverd, 3 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Stomme vraag, maar in het verleden moest ik altijd een maat groter hebben van sportschoenen, is dat nog steeds zo? En geldt dat voor alle merken?
    Hardloopschoenen koop ik altijd in een winkel, dus daar hoef ik het niet voor te weten. Ik heb nu echter een paar nieuwe binnenschoenen (voor fitness) nodig en omdat ik bij bijna alles low impact modificaties doe (ook bij HIIT), moeten ze gewoon lekker zitten en voldoende steun geven, maar ze hoeven dus niet super op mijn voeten afgestemd zijn. Ik wilde dus online een poging wagen hiervoor, maar weet dus niet of ik maat 39 moet bestellen (normale schoenmaat) of maat 40.

2. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik denk dat het afhankelijk is van welke sport. Hardloopschoenen koop je anderhalve maat groter, maar kan me voorstellen dat je dat met fitnessschoenen niet doet. Maar sowieso een maat groter zou je kunnen proberen toch? Liever te groot dan te klein zou ik denken. Of even goed proberen te googlen, wie weet heeft iemand er ooit een artikel aan gewijd :p

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  3. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.075
    1.570
    113
    Dat is ook afhankelijk van het merk. Voor mijn hardloopschoenen zit ik op 2 maten groter. En die gebruik ik ook wel in de sportschool en dan zitten ze ook gewoon goed.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Zowel mijn hardloopschoenen als (versleten) aerobic schoenen zijn 1 maat groter. En in het verleden heb ik ook wel adidas sneakers gehad, die ook minimaal 1 maat groter moesten, terwijl van de normale schoenen merken (bijvoorbeeld gabor) de sneakers gewoon normaal op maat vallen. Ik heb dus het idee dat de sportmerken gewoon afwijkende maten hebben.
    Tijdens googlen vond ik dit bij decathlon:
    MOET JE EEN MAAT GROTER NEMEN?
    Onze cardiofitnessschoenen zijn ontworpen met klassieke maten. Je hoeft dus niet een maat groter te nemen, je kunt je gewone maat kiezen. Neem goed de tijd om je voeten op te meten, houd je lichaamsbouw in acht en vertrouw op je gevoel. Om je maat zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen, kan je je voet in millimeters opmeten en dan gebruikmaken van de voetmeter hiernaast.

Het lijkt dus inderdaad merk afhankelijk te zijn, even kijken of decathlon een schoen heeft, die ik wil proberen, dan weet ik in ieder geval welke maat ik moet bestellen. ;)

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb ergens een lijstje gevonden met een aantal merken, en of ze wel/niet op maat vallen. (Nike en Asics staat bijvoorbeeld maat groter bestellen en aangezien dat volgens mij klopt, ga ik er vanuit dat de rest ook klopt)
    Heb nu een paar reeboks besteld bij zalando, die op andere websites goed beoordeeld worden en bij zalando leuk in de aanbieding waren. In mijn eigen maat 39, ben benieuwd of dat dus goed is.

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.485
    113
    Ik bestel sportschoenen altijd iets groter, een halve tot hele maat ik heb maat 42, en bestel dan 42,5 of 43. Anders gaat bij opzij stappen, of ergens opstappen mijn tenen steeds tegen de voorkant aan drukken. En dat vind ik niet prettig.

hardloopschoenen bestel ik ook ruim, (43 1/3)maar daar heb ik ook extra breedte nodig.

7. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik heb fitness schoenen van under armour en die zijn een maat groter dan m’n eigen maat. M’n hardloopschoenen van ASICS zijn wel m’n eigen maat. Dus het zal wel per merk verschillen.

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ben een hardloopster en ik moet van assics dames maat 44.5 :| kopen, van assics heren maat 44 :| en van Hoka ook maat 44 :|.

Klinkt om te janken, maar ik heb schoenmaat 42 en het rent fantastisch op die schoenen in die belachelijk grote maten ;)

9. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, ik heb in het verleden ook veel asics gehad (op atletiek liep vroeger iedereen op asics) en dan had ik dus ook minimaal maat 40, soms misschien zelfs groter inderdaad. Nu heb ik Brooks hardloopschoenen en die zijn maat 40, ze zijn en beetje aan vervanging toe, want de demping is niet super meer, maar lopen nog prima op onverharde paden. Maar de Reeboks die ik nu heb besteld, die zouden dus als normale maten moeten vallen. En ze zijn ook niet om hard te lopen, dat scheelt, dan heb je minder extra ruimte voorin nodig. Hardloopschoen zou ik niet online bestellen (behalve als ik een identiek model zou bestellen dan ;)), maar voor thuis sporten met fitnessblender is het al een hele verbetering dat ik niet meer over een loslatende zool van mijn (heel oude) aerobic schoen kan struikelen….:roflmao:

Deel Deze Pagina