Lieve meiden, Ik heb een vraagje, morgen ben ik 15 weekjes zwanger. Voor ik zwanger raakte besloot ik in maart een vliegangsttraining te gaan volgen. Hiervoor staat nog niks vast. Als ik nu door tel, zit ik half maar op 29 weken zwangerschap. Ik weet dat ik dan officieel gewoon nog mag vliegen. De training bestaat uit een volle dag; `s morgens technische aspecten van het vliegen uitleggen, `s middags psychologische begeleiding waar de angst vandaan komt en eind van de middag/vroeg in de avond gaan we met de hele groep naar Schiphol en maken een vlucht van ca. 1 uur in totaal in een Boeing 737. Nu ken ik mijzelf, en kan ik vooraf al erg gespannen zijn voor dit soort ondernemingen, tóch wil ik mij ook graag over deze angst heen zetten. Omdat mijn schoonzus uit Frankrijk eind maart moet bevallen hoop ik hier nog met mijn man naartoe te kunnen vliegen (trein of auto is voor ons geen optie). En evt. later van de zomer 2014 lekker op vliegvakantie te kunnen!! Verder weet ik natuurlijk niet wat al die spanning vooraf én tijdens zo`n dag en tijdens de vlucht met mij doen en wat voor impact dat op het kindje heeft. Gewoonlijk krijg ik last van paniekaanvallen in dat soort situaties, en zo`n dag gaan we juist oefenen om dat onder controle te houden. Als ik nou alleen mijzelf ermee had, zou ik het gewoon doen, maar straks met een kleintje in mijn buik?? Ik vraag mij dus af; Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben of tips hebben waarom deze cursus wel of niet te volgen met 29 weken zwangerschap? Reacties zijn WELKOM!! Dankjulliewel alvast! Liefs!
Lijkt me heel stressvol en stress is heel slecht voor de baby. Ik zou het dus denk ik niet doen. Is het zonder die training echt niet te doen om alsnog te gaan? (zodat je maar 1x die stress hebt)
Wat jij zegt over het stressvolle zeggen meerdere mensen in mijn omgeving inderdaad ook al. En die ene keer zonder vliegtraining zie ik sowieso niet gebeuren; heb geen idee wat ik moet doen als de angst mij overdonderd. Of ik moet er tegen die tijd ineens zó anders tegenover staan door de hormonen ofzo. Dat ik ineens geen angst voor vliegen meer ken. Maar dat DENK ik niet... Het leek mij juist zo nuttig om zo`n hele dag training te volgen om mijzelf onder controle te kunnen houden. Maar ja...wel met de nodige spanning van dien... Wacht nog even af wat anderen zeggen, ben ik wel benieuwd naar. En zal het sowieso eens bij mijn verloskundige informeren
Tja lastig. Qua stress zou ik het ook afraden, maar je reden om het te willen snap ik ook goed. Ik zou het in elk geval eens met je verloskundige bespreken en ook bij het bedrijf wat de training aanbied. Zij zullen hier misschien wel vaker mee te maken hebben gehad. Mag ik vragen waarom auto en trein geen optie zijn?
De organisatie van de vliegtraining geeft aan dat het "gewoon" te doen is, maarja; zij zijn niet zwanger en hoeven de stress niet te doorstaan haha! Auto en trein zijn geen optie i.v.m. langdurig reizen, en auto zijn we beiden geen held op de weg (dat gaat tot de grens van NL-België goed, daarna geeft het waarschijnlijk nog meer stress dan dat ik het vliegtuig instap haha)
Ik zou het niet doen, voor het zelfde geldt heb je BI tegen die tijd en kan je niet eens lopen. Het zal vast een duur grapje zijn dus ik zou het niet doen.En dan nog niet te spreken over de stress ..
Ik zou het niet doen. Niet alleen vanwege de stress, maar ook vanwege je hormonen. Je zal nu sowieso 10x heftiger reageren op je vliegangst omdat je zwangerschaps hormonen alles verergeren. Ik zou het even laten gaan en doen als je bevallen bent!
Bedankt voor jullie reacties! Ik kan er denk ik wel wat mee Laat het nog even op mij af komen, hoef ook nog niet á-la-minute te beslissen, kan nog tot week voor die tijd. Maar wel fijn om alvast beetje voorbereid te zijn en meningen van anderen te weten.
Lief Caadje, Ik heb de cursus gedaan in 2010/2011. Neem aan dat je het bij Valk doet? Nu vond ik de cursus zelf nogal heftig, was helemaal op erna want je vecht tegen je flight/fight reactievermogen in. Nu ben ik wel erg te spreken over de cursus! Ik vloog namelijk niet meer en heb in 2 jaar tijd 16(!) keer gevlogen en ben inmiddels op Bali, NY en in Florida geweest. Als je vragen heb, beantwoord ik ze al te graag. Ik was niet zwanger tijdens deze cursus, maar gok dat je dat ook met hun kan overleggen wat zij er van vinden. Ze bekijken ook op de dag van de vlucht of iedereen er wel echt klaar voor is. Succes!
Bedankt voor je reactie! Het is wel een soortgelijk cursus, ga hem alleen niet bij Valk volgen, maar via COrendon; onbezorgd vliegen heet het. Je krijgt op één dag de ochtend en middag informatie en mind-training. Later op de dag ga je dan een vlucht van een uur maken. De organisatie geeft simpelweg aan dat je tot 34(?) weken mag vliegen dus zij zien er geen problemen in. Het enige wat ik t.z.t. zal meoten bekijken is hoe ik mij lichamelijk voel. Tot heden toe gelukkig nog weinig of geen klachten, maar dat kan snel omslaan natuurlijk. Kan me nog tot kort voor die tijd inschrijven dus heb nog even bedenk tijd. Daarom wel fijn om verschillende meningen te horen (waaronder die van jou, dat je het best heftig vond omdat je zo tegen je angstgevoel vecht- laat staan als je zwanger bent, geen idee wat voor impact dat zou hebben) Maar ik bekijk nu veel dingen heel anders en nuchter, dus wie weet kan ik die vliegtraining straks ook vrij makkelijk doorstaan
Even een ander leuk weetje: ik heb ook vliegangst (maak desondanks wel vluchten naar de andere kant van de wereld). Sinds ik onze dochter kreeg en daar ook veelvuldig mee ging vliegen, verdween m'n angst compleet naar de achtergrond. Je bent de hele vlucht met je kleintje bezig! Enkel tijdens opstijgen en landen breekt het zweet me nu nog uit.