17.30u: etenstijd. Er zijn nog vriendinnetjes te spelen, maar die worden naar huis gestuurd want 'we gaan eten'. Na het eten wordt er weer verder gespeeld. Wat doen jullie met speelvriendjes rond etenstijd? Blijven ze (altijd of soms) mee-eten? En wat doe je als er visite is rond etenstijd?
Vriendjes en vriendinnetjes mogen mee eten als dat van te voren gevraagd is en afgesproken is. Als er om half 6 toevallig nog iemand hier rond loopt gaat die gewoon naar huis toe. Vindt ik niks stoms aan hoor. Vaak worden ze ook gewoon thuis verwacht. Visite rond etenstijd kan gewoon mee eten.
Visite rond etenstijd eet mee of we eten later als hun weg zijn/eerder voor ze komen, ligt eraan of ze mee willen eten. Vriendjes/vriendinnetjes worden altijd ruim voor etenstijd opgehaald/thuis gebracht.
Het gebeurt regelmatig dat ze mee eten. Maar dat voel ik vaak ook wel aankomen en maak ik iets extra. Ik vind het zonde om eten te verspillen dus ik kook altijd redelijk precies. Maar ik heb altijd wel extra in huis voor onverwachts bezoek. En helemaal zo in de vakantie, dan ben ik toch wat makkelijker met dit soort dingen.
Ik stuur net de buurjongetje van verderop naar huis omdat we zo gaan eten...mee eten kan soms...maar dat doe ik meestal van tevoren vragen, zodat er genoeg is.. Vind je t lastig om ze weg te sturen dat je de vraag stelt? Visite (volwassenen) stuur ik nooit naar huis, maar ik laat ze ook niet last minuten mee eten....en als t echt laat wordt al ze blijven "plakken" ga ik gewoon aanstalten maken om aardappels te schillen...misschien niet netjes maar de kinderen moeten toch echt op tyd eten en naar bed...maar vind van visite ook niet netjes als ze blijven hangen en weten dat de ki deren op tijd naar bed moeten en moeten eten...
hier gaan ze ook gewoon naar huis op tijd. Ik ben wat eten betreft sowieso altijd het liefst op m'n eigen met alleen m'n gezin
Onverwacht kan er hier lang niet altijd iemand blijven mee-eten. Omdat ik reken op genoeg voor mezelf en niet genoeg heb voor extra personen. Maar als visite van tevoren aangeeft dat ze mee willen eten dan haal ik gerust wat extra boodschappen, geen probleem.
Iedereen mag en kan blijven eten, kan altijd snel iets bij maken mocht ik al eten gemaakt hebben. Kook ook vrijwel altijd te veel, vind weg sturen echt iets onvriendelijks en typisch Nederlands.
Oh er kan hier altijd iemand mee eten, qua hoeveelheid of anders delen we. Maar vaak is het helemaal niet aan de orde, behalve op verjaardagen o.i.d. Mensen gaan over het algemeen zelf al voor het eten naar huis. Op verjaardagen/feestdagen blijven ze wel vaak. Voor mijn superheerlijke eten uiteraard. Hahaha!
Haha, so am i, alleen bedoel, dit soort taferelen zie je vaak bij Nederlanders, heb het bij mijn Surinaamse, Marokkaanse, Turkse, Indische etc kennis kring nooit mee gemaakt.
Ik ben half NL en stuur ze toch echt weg hoor. Ik vind etenstijd echt iets voor mijn gezin. We spreken de dag door. Iedereen kan zn verhaal kwijt enz. Echt familytime. Daar hoef ik echt niet altijd een vriendje/vriendinnetje bij. Scheelt misschien ook dat we zelf al met zn 7en zijn en t al druk genoeg is. Op woensdagmiddag zit de tafel wel altijd vol en eten er gerust 3 of 4 extra mee. Eten we lekker broodjes knakworst!
Wegsturen vind ik echt not done. Mee eten dus. Als mijn kind naar huis gestuuurd zou worden zou ik ook raar kijken, maar nog nooit meegemaakg.
Ik vind wegsturen ook echt een beetje raar. Met spelende vriendinnetjes/vriendjes heb je meestal toch afspraken dus daarbij speelt het niet echt. Maar vrienden/familie.. ik kan me niet echt voorstellen dat ik zou zeggen:"ja ehhhh.. het is nu etenstijd dusse... doei! " Zou ik me hoogst ongemakkelijk bij voelen.
Ik heb regelmatig buurkinderen hier rond etenstijd maar die stuur ik gewoon weg hoor, tenzij het is afgesproken. Maar buurkinderen van buur 'ouders' waar we niet zo veel mee hebben hoeven niet elke keer te blijven eten ...ook al vinden sommigen het maar wat gezellig. Familie/vrienden is natuurlijk een ander verhaal maar dan is het van te voren al duidelijk.
Ik vraag altijd tegen een uur of 3 of ze mee willen eten of niet 😊 Dan kan ik nog makkelijk iets bijhalen als ik niet genoeg in huis heb. Vriendjes of vriendinnetjes van Jamila mogen ook mee eten mits dat is afgesproken met de ouders. Ik doe daar nooit zo moeilijk over 😊
Weg sturen is niet echt aan de orde. Vriendjes/vriendinnetjes worden voor etenstijd al wel opgehaald. Ik vind het ook fijn om gewoon met het gezin te eten. Dan maar typisch nederlands haha! Ik hou nl ook erg van duidelijkheid en structuur dus als het van te voren bekend is mag je best mee eten. Ieder zo zijn ding toch!
Ik kom uit een gezin waar we altijd mee eters kunnen verwachten, ik kan me nog goed herinneren dat als er onverwachts iemand bleef eten, en we hadden 7 pizza's dan moesten we allemaal een stukje afstaan! als er nu een vriendin aan komt waaien vraag ik altijd eet je mee? maar ik zit er straks niet op te wachten dat ik steeds de speelmaatjes van mn dochter aan tafel mee heb te eten, tenzij inderdaad .. afgesproken bijvoorbeeld spelen en na het eten naar huis. (vanuit school mee) ik zou de buurtkindjes wel gewoon naar huis sturen denk ik.
Hier blijven er wel meerdere malen per week vrienden en vriendinnen mee-eten. Vind dat gezellig. Zal ook nooit iemand wegsturen rond die tijd.