tillen aan begin van zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door wanna be a mama, 2 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Hallo allemaal.

Wist niet precies waar ik dit moest plaatsen, dus dan maar hier.
    Ik ben nu bijna 5 weken zwanger en weet eigenlijk niet zo goed wat ik wel en niet kan doen. Ben zo bang dat ik iets verkeerd doe en er iets mis gaat. Dus wat te doen bij het volgende:

Ik ben sinds kort leidinggevende op de afdeling waar ik werk. Mijn karakter is nogal stressig en vooral hard doorwerken. Maar mijn werk is fysiek ook best zwaar en er wordt vooral veel getild. Nu heb ik al aangegeven dat ik zwanger ben en rustig aan wil doen en dit is ook allemaal geen probleem. Ik vind het zelf alleen zo vervelend het gevoel te hebben op een afstandje staan kijken hoe mensen werken. Dus mijn vraag is: Mag ik zwaar werk doen en dan bedoel ik vooral tillen. En zo ja hoeveel mag ik dan tillen?
    Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
    Thanks meiden..

2. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    ik geloof niet te zwaar...
    tsja kilo of 6 doe ik nog wel maar ik til sowieso weinig wegens mijn rug
    e nu helemaal niet...

tsjee staat er niks op google over? anders bel je een verloskundige

3. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik denk zelf dat je wel een beetje op moet passen met zwaar tillen. Volgens mij is het verder in de zwangerschap helemaal een don't. Maar denk dat je nu ook wel het zekere voor het onzekere moet nemen.. Ligt dr natuurlijk wel aan hoe zwaar het is, kleine dingentjes kun je gerust tillen. Mijn dochter is ruim 10 kilo en die moest ik ook wel gewoon tillen tijdens mijn vorige zwangerschappen....

4. ToTheMoon

ToTheMoon Fanatiek lid

2 mei 2009
    1.062
    0
    0
    Hey meis,

In het begin van je zwangerschap kan het nog niet zo heel veel kwaad om af en toe wat te moeten tillen. Echt zware dingen tillen kan, maar met mate en zeker niet de hele dag. Als je bijvoorbeeld gewoonlijk al snel last hebt van je rug, dan kan dat nu ook al snel optreden. Luister gewoon naar jouw lichaam en volg je gevoel. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen en niet wilt tillen, dan is dat jouw goed recht.

Volgens de Arbo zijn dit de richtlijnen:

Tijdens hele zwangerschap: bukken, hurken, knielen zoveel mogelijk voorkomen
    Laatste drie maanden zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen - dagelijks niet meer dan eenmaal per uur
    Tijdens zwangerschap en tot drie maanden na bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag niet meer dan vijf kilo worden getild.
    Als je thuis nog meer kindjes hebt dan is dit natuurlijk niet altijd haalbaar maar op je werk zijn dit wel de richtlijnen

5. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    kan bukken hurken en knielen kwaad dan ? met name in t begin ... enzo ??

6. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    nadeel van mijn werk is dat ik veel/vaak moet bukken, hurken knielen. (thuiszorg huishoudelijke hulp en schoonmaakbedrijf) probeer het wel te beperken, maar kan he tdan echt zoveel kwaad??

7. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vroeg het me eigenlijk ook al af, ik til mijn dochterje van bijna 10 kilo ook nog regelmatig.
    Maar ik denk dat het vooral bedoeld is voor je rug, dat je beter zo min mogelijk zware dingen kunt tillen.

Ik kan me niet voorstellen dat het slecht voor de groeiende baby in je buik toch?

8. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    met een rondlopende dreumes is het niet haalbaar niet te tillen. geloof dat het idd voor de baby op zich niet schadelijk is, maar door teveel inspanning (niet perse tillen, maar valt er wel onder) kun je veel last hebben van harde buiken en voorweeen. Verder verweken de botten in je bekken etc. dus daardoor heb je meer kans op klachten bij bukken, hurken en tillen etc.
    Ik zou me in het werk aan de richtlijnen van de arbo houden, die zijn er niet voor niks.

9. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Geloof niet dat het zoveel kwaad kan, ben nu 30 weken zwanger maar heb 2 kindjes die ik toch ook nog (de jongste regelmatig) moet tillen...
    Zeker met 5 weken lijkt het mij nog niet zon punt. Als je er last van krijgt of als je het zo wilt mag je fysiek zwaar werk wel weigeren overigens, ze zijn dan verplicht vervangend werk te zoeken voor je.

succes

10. wanna be a mama

wanna be a mama Bekend lid

16 mei 2011
    728
    1
    16
    Dankjewel voor alle reacties. Het is een stuk duidelijker nu!! Ik zal proberen mijn lichaam goed aan te voelen.
    Heb vandaag een drukke dag gehad en te weinig bezetting, dus ik moest wel gewoon mijn werk doen en dus ook tillen. Moet zeggen dat ik nu wel flink last van mijn rug heb. Maar het belangrijkst voor mij is dat het beebje nergens last van heeft.

Deel Deze Pagina