Hey allemaal, wij hebben twee katten: een tijgerprint poes en een spierwitte kater. hartstikke lief en super eigenwijs. Onze poes is al heel vroeg door haar moeder in de steek gelaten met als gevolg dat ze heel angstig is en alleen ons vertrouwt, onze kater vindt iedereen lief en spoort totaal niet nu zat ik net op de site van redcat eindhoven en ze hebben weer zoveel kittens! superlief natuurlijk en ze zoeken allemaal een goed baasje. ik had niet moeten kijken want nu wil ik er natuurlijk eentje bij. mijn vriend wil het ook. maar... kun je bij een poes en een kater wel nog een kat plaatsen? en zo ja welk geslacht? is drie katten niet erg veel? we wonen wel ruim dus ruimte is niet zo probleem maar drie katten klinkt gewoon als heel erg veel. maar het kriebelt echt enorm...
hebben wij 2 jaar geleden wel gedaan. maar dan geen kitten erbij, maar een oudje van al 15 jaar. dat is meteen goed gegaan. dus het kan zeker wel! ik moet ook niet op zulke sites kijken, dan wil ik ze ook gelijk allemaal meenemen!
mijn ervaring is dat een 3e kat vaak toch problemen geeft. Ik heb het al een aantal keer in mijn omgeving gezien. Mijn zus bijvoorbeeld. Die had 2 schatten van katten (ook een kater en een poes). Dat ging prima samen! Zij heeft er toch een derde bij genomen en je ziet eigenlijk dat de katten veel meer op zichzelf zijn geworden. Alsof ze een soort strijd voeren onderling ofzo (niet met vechten). Ook begon de ene kat ineens de gang vol te piesen iedere morgen terwijl ze dat voorheen nooit deed.
misschien dat we een kitten erbij kunnen nemen als we gaan verhuizen (binnen nu en 8 maanden) dan komen alle katten tegelijk in een nieuwe omgeving en dat zal misschien beter gaan.
3 kan echt 1 teveel zijn... wij zien het zelf ook, wij begonnen met 3 kittens die heel close waren, maar toch was er toen al een 2 deling. poes 1 kon met poes 2, poes 2 ook met 3, maar 3 moeilijk met 1. poes 3 ging dood, dus 1 en 2 bleven over en waren heel dik met elkaar. er kwam een 3e bij, dat is altijd 3-is-1-teveel-gebleven. 3 kan weer prima met 2, maar moeilijker met 1. uiteindelijk hebben we zelfs nog een 4e kat erbij gekregen, maar het is altijd hetzelfde gebleven: 1 en 2 dikke vriendjes, en 3 en 4 banjeren er maar wat tussendoor. ze maken geen ruzie hoor, maar ze worden wel buitengesloten. en dat is niet altijd leuk, je merkt dat het de verhoudingen onderling flink kan verstoren. ik moet wel bekennen dat toen wij verhuisd zijn met 4 katten tegelijk naar een onbekende woning, het wat beter is geworden. poes 3 is minder bang en word brutaler en eist meer haar eigen plekje op. als je er een kat bijneemt, raad ik je aan om er geen kater bij te nemen (en zo wel, echt op tijd te laten castreren), je kunt een enorme machtsstrijd krijgen. ookal is je huidige kater al gecastreerd, er is toch altijd een bepaalde dominantie. wij hebben 1 gecastreerde kater en 3 poezen, en hij heeft echt zijn eigen harem, staat bovenaan de rangorde. dat was nooit goed gegaan met nog een kater erbij. vergeet ook niet goed te overdenken of je je poes er wel een plezier mee doet haar in een nieuwe onzekere situatie te plaatsen, aangezien je schrijft dat ze angstig is.
je hebt altijd nog een kans dat dan 1 van de katten weg loopt, zeker als je twee (gecastreede) katers hebt, dat heeft te maken met het terretorium. het kan altijd wel goed gaan, maar het is altijd beter om dan voor een even aantal te gaan, twee kittens samen nemen bij 2 volwassen gaat vaak beter als 1 kitten bij 2 volwassen katten succes
Ik heb er 4, allen later bij elkaar gekomen en geen enkel probleem. In het begin over en weer slaan en blazen maar later gaat dat vanzelf weer weg.
in het verleden kwam er nog weleens een kater van hierachter binnen lopen (in huis ja) en onze kater had daar geen enkel probleem mee. Onze poes is wel snel bang maar zolang de kater (haar beste vriendje) erbij is gaat alles wel goed. dus weglopen zal wel meevallen. en een kitten erbij gaat vaak toch wel makkelijker We gaan er nog even over nadenken. ben ook wel bang dat over enige tijd drie weer niet genoeg is en we er nog eentje bij willen, en dan blijf je aa de gang..
Hier 4 katten allemaal met tussenpozen gekomen. totaal geen problemen. alleen de eerste dagen, maar dan wordt de rangorde even aan de nieuweling geleerd. Onze oudste kat is een poes daarna hebben we er twee katers bij gekregen en als laatste een poes. Het is natuurlijk weleens mot hier de oudste is inmiddels ook bejaard en de jongste is 2 dus kan nog weleens puberale activiteiten uithalen tegen de twee oudsten als ze net liggen te slapen bijv. Maar ze liggen vaak genoeg alle vier lekker tegen elkaar te slapen.
Als je ze op de juiste manier aan elkaar introduceert, dan moet het geen probleem zijn. Vooral een kitten wordt sneller geacepteerd dan een oudere kat. Hoop wel dat je andere katten een beetje speels zijn, anders gaat het kleine poesje ze vervelen haha.
Wij hebben een derde kitten er bij genomen maar dit vonden we echt te druk! En we hebben haar ook weg gedaan. De andere 2 katten waren ook de hele tijd chagrijnig. Het liep niet
Ik had 2 poezen,die waren 5 jaar,heb nog een kitten genomen. De eerste maand was het vechten en blazen,nu gaat alles prima maar ik heb een loei van een tuin waar ze hun gang kunnen gaan,dat is wel heel belangrijk. En als je het doet de andere 2 aandacht geven en de nieuweling misschien langzaam laten wennen. En oh ja: In het asiel in Eindhoven zitten ook oudere katten te snakken naar een baasje... Edit: http://www.redcat.nu/adoptie.htm Kan wel janken al die poesjes die een baasje zoeken. Mensen laat je kat ajb sterilliseren men kan het niet vaak genoeg zeggen!
Wij hadden eerst een lieve zwarte poes (echt een dametje... was heel bang eerst maar na een tijdje werd ze steeds leuker en blijer) en toen een suffe rooie kater van 12 jaar oud. Ook geen probleem. Toen kregen we Laibach een halve boerderijkat van een week of 11. Hij en Kleinepoesje mochten elkaar meteen al niet. Zielig wel want nu is ze nog steeds een beetje bang voor hem alhoewel ze ook soms naast elkaar liggen te slapen... Maar zou ze geen van allen kwijt willen hoor, ondanks dat Laibach echt een etterbak is, die sleept dooie duiven door een raam dat op 1.50 meter hoogte is en vreet ze op de woonkamer toch blijf je lachen met die beesten.... Hoeveel je er ook hebt..
Ik had 2 poezen van een jaartje of 8. Toen kreeg ik een kitten.....en die kon ik na een week weer terug brengen... het arme beestje had geen leven... Mijn (normaliter zeer lieve) poezen dreven het kleintje in de keuken en die mocht er niet meer uit... Gelukkig had ik de kitten van vrienden gekregen, dus die namen hem weer terug en hebben er een nieuw thuis voor gezocht...
Wij hebben sinds gister er ook een 3de kat bij (poes) We hebben al 2 geholpen heren in huis (ragdolls) en nu een ragdoll dame. We hebben al eerder ervaring gehad met het erbij plaatsen van katten en tot nu toe gaat het elke keer goed. En deze keer gaat het eigelijk perfect! Denk dat het komt omdat ze een poes is bij 2 katers. Ze zijn wel nieuwsgierig (logisch) maar niet agressief. De poes is wel een beetje bangig nog (ook logisch) en blaast af en toe een keer, maar thats it! De katers zijn trouwens allebei 3 en de poes is 5. Wij kiezen bewust niet voor kittens! Die vinden bijna altijd wel een huisje, oudere katten (herplaatsers) is altijd moeilijker en die bieden wij liever een plaatsje
ik weet dat ze via redcat ook weleens moeite hebben de kittens kwijt te raken, toen ik een keer naar de dierenarts in het asiel ging stonden de gangen er vol mee! dus ik weet niet of dat nu met het enorme aanbod van kittens wel geldt, dat ze makkelijker weggaan.. we moeten er goed over nadenken, uit jullie reacties begrijp ik dat het twee kanten op kan gaan. we zitten er ook over te denken om, als we een nieuw huis hebben, gastgezin te worden bij redcat dus ook daar moeten we alvast rekening mee houden.
Ik denk wel dat kittens gemakkelijker weg gaan dan oudere katten. Maar goed, je hebt 1 poes en een kater las is. Allebei geholpen? En wat wil je erbij hebben? Een kater of een poes? Wij hebben een gemakkelijke combo. 2 exkaters en een geholpen poes. Ze zeggen dat je ze eerst apart van elkaar moet laten wennen. Dat doen wij niet. We zetten ze bij elkaar (eerst elkaar laten ruiken door de draagkooi) Daarna kooi openzetten, nieuwe poes zn gang laten gaan. En na een paar dagen is het hier altijd goed
Ja, als je makkelijke katten hebt, kan het zo idd. Maar bij ons is dat helemaal mis gegaan. Ze kunnen elkaars bloed nog steeds drinken, dus staan wij er steeds tussen als scheidsrechters. Het is echt beter om ze geleidelijk aan elkaar te laten wennen. Vraag anders eens info aan de DA, die kan je advies geven.
Ik had er 3, mijn vriend 2 en we gingen samenwonen...dus toen hadden we 5 katten! Geen probleem geweest! Heel af toe knokken de 2 oudste katers met elkaar wie de baas is en dan is het weer een week of 3 klaar Gaat supergoed!