Hallo, ik ben wanhopig, geef nu sinds 8 dagen borstvoeding aan onze pasgeboren zoon, maar mijn rechtertepel is heel erg beschadigd en bloedt. Hem aanleggen is een hel, ik hou het alleen vol door op iets te bijten of te huilen van de pijn. Ik zit in het buitenland en heb geen kraamhulp, wel een vrouw die eens per week aan huis komt, maar zij helpt niet zoals ik zou willen. Omdat ik een vlakke tepel heb is ze er van overtuigd dat ik niet zonder tepelhoedje kan voeden, en ook de kinderarts zegt dat ik niet zonder tepelhoedje moet proberen te voeden zolang mijn tepel nog zo beschadigd is. Ik lees echter overal dat je juist niet met tepelhoedjes moet voeden omdat de tepel dan nog langzamer heelt. Daarnaast: over hoe hij aan het tepelhoedje zuigt of ligt schijnt niemand (behalve ik) zich zorgen over te maken; ze gillen moord en brand als ik bende baby afgekolfde melk uit de fles wil geven (techniek!), maar tepelhoedje is volgens hen geen probleem. Ik hou het zo niet langer vol en dus gisteravond overgestapt op melk afkolven en dat uit de fles geven, maar dat is voor de langere termijn voor mij geen oplossing, bovendien WIL ik heel graag uit de borst geven, krijg er alleen geen hulp bij. Wat moet ik doen?!!? Ben wanhopig. Kan een verwondde tepel helen als het kind er om de 5-6 uur aan zuigt? Is het waar dat ik er 'gewoon doorheen moet' zoals ze hier zeggen, maar hoe lang duurt dat dan?!? Wat zijn mijn opties met een beschadigde, vlakke tepel? HELP ALSJEBLIEFT
Hallo, Meid wat een verhaal. Ik voel met je mee! Ik zal niet uitwijden over hoe verder te gaan. Allereerst gun je tepels rust en laat ze genezen. Bestel Mother Mates. Die helpen het beste. Ga kolven om de productie op gang te brengen/houden. Zoek een lactatiekundige die met je mee kijkt als je weer wilt gaan aanleggen. Het aanleggen hoeft niet altijd met een hoedje en veel kolven kan helpen de tepel net ver genoeg naar buiten te krijgen om zonder hoedje aan te leggen. Hoedjes zijn ene hulpmiddel en geen oplossing. Als je pijn hebt (en dat heb je) dan moet je de oorzaak wegnemen. Dat is verkeerd aanhappen. Dat kan omdat je tepel vlak is maar ook de aanlegtechniek kan niet optimaal zijn. Daar kan een hoedje aan meehelpen....... Zoek een LK die een voeding met je mee wil kijken. Ga dan stap voor stap aan de slag. Zorg nu eerst voor tepels die helen. Voor zover succes Ilse