Misschien is er al zo'n topic maar ik kan het niet vinden. Ik ben zeer benieuwd naar jullie verhalen wat de reactie was van jullie oudere kindje(s) als de baby was geboren en in de tijd daarna. Ik ga in december bevallen. Ik ben zo benieuwd hoe mijn zoontje van 2,5 jaar dan zal reageren op de baby als hij hem voor het eerst ziet en ook in de tijd daarna. Tot nu toe is hij altijd wel erg lief voor baby's van andere en heeft hij er veel interesse in. Hij geeft mijn buik ook vaak kusjes, en vind mijn buik ook erg interessant. Maarja, als hij straks merkt dat hij zijn aandacht moet delen vind hij het misschien wel minder leuk Benieuwd naar jullie ervaringen.
o hier ging dat gelijk goed hij was er zo lief voor wou helpen in het kraambed enz. En nu nog zijn ze lief voor elkaar nooit echt jaloers geweest ofzo.
De oudste trok de kleine meteen uit de maxi cosi. Wilde knuffelen. Nu met de derde even vreemd gekeken, maar binnen een paar minuten helemaal verliefd.
mijn zoon was 23 maanden. Volgens mij hebben andere kindjes er ook gelijk een band mee hoor zolang je ze maar goed voorbereid dat er een nieuwe baby gaat komen. Zo dat ze niet ineens denken he wie is dat haha
In het begin was mijn zoontje (toen bijna 2) enorm lief voor zijn zusje, nadat we (mijn dochtertje eigenlijk) 2 weken in het ziekenhuis hebben gelegen, toen ze 12 dagen was, was de liefde wel even over.. Dat heeft best lang geduurd, daarna weer een hele tijd goed gegaan. Nuze loopt is het weer mis.. Nu moet hij al het speelgoed met z'n zusje delen en das best moeilijk als je in de peuterpubertijd zit
Misschien dat het ook nog met de leeftijd te maken heeft. Nu heeft mijn zoontje ook veel meer interesse in de zwangerschap en als er mensen naar het kamertje komen kijken dan laat hij alles zien, zo schattig. Toen ik van mijn dochter zwanger was vond hij het allemaal niet zo boeiend en met mijn buik had hij helemaal niks maar toen was hij ook nog maar 20 maanden. Denk dat hij toen ook niet besefte wat een baby was want hij heeft ook heel lang tegen andere baby's de naam van zijn zusje gezegd Hoe ouder ze zijn hoe beter ze het beseffen natuurlijk. @ MamaR, haha ja nu zitten ze dus in de leeftijd wanneer je de hele dag hoort 'dat is van mij'
Mijn jongste dochter was geboren en de oudste kwam ongeveer een uur later de kamer binnen ( ze was bij m'n moeder) ... Toen we haar de baby lieten zien ( ze was 3,5jaar toen) keek ze me met grote ogen aan en zei " o mam! Wat heb je een mooi zusje voor me gemaakt...." Ik janken hahahhaa daarna kwam ze bij me op bed liggen en kreeg ze haar zusje op schoot, haar gezicht toen ze haar zusje vast had...priceless !
Ik had een hoop gedoe verwacht, inderdaad doordat mijn dochter dan niet meer het alleenrecht op aandacht zou hebben. Maar toen onze zoon geboren was vond ze hem meteen leuk (ze was bijna 2 jaar) en vond het heel fijn om hem te kunnen zien en aanraken. Ook de tijd daarna, ik heb er niet veel problemen mee gehad. Ze vond het heel logisch dat mama meer met hem bezig was (onze zoon had dan ook nog zware reflux erbij) en riep me zelfs als ik niet snel genoeg kwam. Voor mijn oudste hoorde de jongste er dus eigenlijk meteen gewoon vanaf het begin bij. Heel fijn!
ik ben in de nacht bevallen en in waren die nacht alweer thuis gekomen.s 'ochtends vond hij het niks aan wilde eigenlijk gewoon met zijn normale dag beginnen zoals eerst wat drinken spelen en eten, daarna kwam hij zijn broertje bekijken en was het meteen helemaal goed! vanaf dat moment is het dikke mik. hoe klein ze ook zijn ze hebben zelfs al een paar keer ruzie gehad! weliswaar op een kinder/baby manier natuurlijk. nu de oudste wat ouder word vind hij het wel moeilijk als zijn broertje aan zijn speelgoed zit maar na uitleggen is het prima en dat zegt hij samen doen he damon. mijn oudste was 20maanden toen zijn broertje geboren was. wij hebben niet het idee gehad dat hij doorhad dat ik zwanger was en verder er ook niks echt meegedaan behlave meenemen naar de controle enzo. heb juist het idee dat pushen of het er veel over hebben tegen werkt. hoeft niet natuurlijk.
Hoi hoi, Bij ons eigenlijk ook helemaal geen problemen! Mijn zoontje was nog net geen 3 (3 weken later is hij jarig) toen hij een zusje kreeg maar altijd superlief voor zijn zusje, nu is hij 4,5 en de kleine meid 1,5 en vliegen ze mekaar nog weleens de haren in ( kleinste kan niet goed speelgoed delen) maar voor de rest gaat het eigenlijk altijd wel goed! Denk dat dat toch per kind verschillend is, ze zijn nog zo klein dat je het bijna niet uit kan leggen, lastig in hoever ze het snappen! Groetjes riniti
Het klinkt misschien heel raar hoor en ik verheug mij ontzettend op ons meisje en ben ook erg benieuwd naar haar. Maar ik ben misschien nog wel nieuwsgieriger naar Lemmy zijn reactie. Arme kind zal amper reageren want hij is dan nog geen 2 haha maar goed. Lemmy trekt heel vaak mijn shirt omhoog en roept baby!!! Om vervolgens kusjes op mijn buik te geven, zijn hoofd erop legt aait en half slissend aaaai zusje zegt. Ontzettend lief vind ik het.
Hier was de oudste toen nog geen 2 jaar....dus ze vond het super maar ook alweer snel goed Ze hebben altijd een superband gehad en nu beginnen langzaam de ruzies hahaha. Maar het si altijd goed gegaan. Het enige wat ze wel deed, als ik bv ging geven ging ze soms extra stout doen. Maar dat zijn allemaal normale dingen. Ikzelf vindt altijd dat je gewoon normaal moet doen zoals altijd. Zeker is het bijzonder dat er een kindje bij is... maar het hoeft ook allemaal niet zo zwaar overtrokken worden vindt ik. Gewoon normaal aandacht geven en dan komt alles goed
Dat eerste moment is zo mooi.. Hier kwam ze kijken met grote ogen...gaf een kus, even zeggen baby...en toen rende ze weer net zo ondeugend de gang op als altijd
Onje, ik ben dus ook zo nieuwsgierig naar dat eerste moment en zijn reactie ML en ik hebben dus ook besloten om niet direct na de bevalling iedereen op de hoogte te stellen van de geboorte maar eerst zl rustig te laten 'wennen' en we even met het gezinnetje samen kunnen zijn voordat m'n kamer vol stroomt Leuk om alle ervaringen te lezen van andere!
Ik ben hier ook zo benieuwd naar! Mijn zoontje zal bij de bevalling 1,5 jaar oud zijn en vraag me af hoeveel hij er allemaal van gaat meekrijgen.. Uberhaupt hoe hij tegen die tijd gaat zijn, of hij al loopt, of hij al een paar woordjes kent etc. vraag ik me dagelijks af! Andere kindjes en ook babietjes vindt hij gruwelijk interessant, maar hij speelt erg hardhandig met ze (klein neefje van 3 jaar is zelfs bang voor hem, zoontje is nogal fors namelijk en heeft natuurlijk nog niet echte zelfbeheersing..)
Mijn dochter was 2,5 toen mijn zoontje geboren werd. Ze was meteen helemaal gek op hem. Ze gaf hem constant kusjes en knuffels en hielp met de verzorging (flesje, badje, schone luier etc.) Nu, 5,5 maand later is ze nog steeds dol op hem en zorgt ze zo goed voor hem. Ze is eigenlijk helemaal niet echt jaloers geweest. Natuurlijk vindt ze het soms wel eens vervelend als ik even met een fles bezig ben en haar daarom niet kan helpen, maar dat is het dan ook. Ik ben benieuwd of het zo blijft of dat als hij straks loopt e.d. het minder leuk wordt. Ik hoop van niet, maarja, broertjes en zusjes hebben over het algemeen ook regelmatig ruzie volgens mij.
Ik ben ook in december bevallen, mijn zoontje was toen ook 3,5 jaar oud. Hij vond z'n zusje heel erg leuk. Hij is geen moment jaloers geweest. Hij wilde overal bij kijken en helpen, want hij was immers de grote, stoere broer! We gaven hem dingen om te helpen: spuugdoekje pakken, meehelpen badje klaarmaken en badderen en hem na die tijd heel erg prijzen! Het kon haast niet beter!