Vakantie met de kids; thuis; tv wel/niet, hoe lang aan ?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mel, 22 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Hoi allemaal
    Hoop dat ik dit berichtje in de juiste categorie heb geplaatst.
    Ik ben iemand die mijn kids niet lang achter een schermpje wil laten. Wij hebben geen up-to-date tablet, geen Wii oid. We hebben wel een kleine tablet en 2 tv's.
    Vanaf dat mijn oudste in groep 3 zit wordt er 's morgens voor schooltijd geen tv meer gekeken. Geeft een hoop rust (ze gaat nu naar gr. 6). In het weekend mogen ze smorgens een paar uur kijken.

Nu is het vakantie en met druilerig weer mag die dus natuurlijk ook wel even aan. Verleidelijk is dan hem een tijdje aan te laten staan.
    's Morgens mogen ze even en dan probeer ik hem echt zo lang mogelijk uit te laten. Vandaag met dit weer mag het iets eerder aan dan eind vd middag.

Mijn vraag aan jullie; hoe lang doen jullie schermpjes aan voor jullie kinderen ? Mogen jullie kids het zelf pakken/bepalen ? Maakt het jullie als ouder uit ? Ja/nee ?

#gewoonnieuwsgierig

2. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Zoontje is nu al heel de middag bezig met kleien. Maar wel met de ipad erbij. Maar daar kijkt ie eheel eventjes naar en gaat weer verder met kleien.

Zo is het ochtends vaak ook met de tv. Staat wel aan maar hij speelt en geeft zo nu en dan een blik naar de tv.

Eten doen we netjes aan tafel zonder tv.

3. Juud78

Juud78 Actief lid

5 okt 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Mijn zoontje mag zelf bepalen hoe vaak hij kijkt naar tv of op de ipad zit. Dit is ook omdat hij zelf een grens kan stellen. Meestal kijkt hij s ochtends even op de ipad en nu on de vakantie s avonds even tv ( hij mag wat later opblijven).
    Ik heb het idee dat hij juist doordat hij zelf mag bepalen wanneer hij de tv/ipad gebruikt juist niet te lang er achter blijft. Maar dat zal per kind verschillen. Dit werkt voor ons heel goed.

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hij kan hier rustig de hele dag aanstaan, soms kijken ze soms niet!

Ik vind het niet zo erg in de vakantie!
    Daarin tegen hebben ze op vakantie niet naar de tv omgekeken.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier overdag bij mooi weer geen tv of ipad, maar ze vragen er dan ook totaal niet naar. Bij regen kijken we vaak wel even, daarna weer wat anders, dan weer even tv etc.

6. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Zet me meteen weer aan het denken. Voel me soms zo'n slechte moeder. Mijn meisje houd van de tv en wilt teveel van die Suprise eieren kijken. S' morgens als ze net wakker is en nog moet bij komen vind ik het niet erg zit ze met een melkje nog even rustig tv te kijken maar ze blijft te lang hangen. Ik zit hier ook al een tijdje mee denk dat ik de laptop standaard van tafel haal morgen aangezien ze ook 2kg te zwaar is zal dit er ook wel mee te maken hebben te lang tv kijken.

7. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    In de vakantie mochten ze d ochtends even tv kijken. En vanaf 16uur.
    Bij echt warm weer deed ik em tussen 13 en 15 uur aan. Daarna uit. Dan was het te warm om buiten te spelen.

8. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden.
    Vandaag wilde ik eens proberen helemaal geen schermpjes in de ochtend; maar ik vind het wel best het is vakantie en ze mogen nu een uurtje en dan pas eind vd middag weer.
    Ik heb op pinterest allemaal leuke ideeën gevonden om ze wat te helpen met spelen (hoewel ze zich vaak wel vermaken, maar even extra aandacht van mama)

Sugarblossom; jij bent toch degene die het bepaalt ? Als ze te lang blijft hangen kun jij toch bepalen dat die uit gaat ?
    En wat bedoel je met surprise eieren kijken ? Dat begreep ik niet helemaal.

Groetjes mel

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wauw vind dat echt knap haha

Hier zou hij de godganse dag voor de tv zitten:)

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hoe blijft ze te lang hangen dan?
    Als je hetgeen waar ze naar kijkt gewoon uitzet kan ze ook niet te lang blijven hangen :D

Hier mag hij echt niet zoveel tv kijken als hij wil hoor, het is echt niet erg om je kind daarin te beperken.

Hup, lekker naar buiten! het is prachtig weer:D

11. 86Elise

86Elise Actief lid

19 nov 2011
    348
    50
    28
    In de vakantie tot een uur of 09.30.En dan tussen de middag en eind vd dag.

Maar ligt ook aan de dag indeling gaan we weg is het minder.

Maar verder doe ik er niet zo moeilijk over.

12. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik lees dat vaker hier op zp en ik vind dat altijd zo bijzonder. Ik werk al een behoorlijk tijdje als gastouder aan huis en heb al veel gezinnen gehad. En de kinderen die onbeperkt tv mochten kijken waren ook de kinderen die zich het slechtste zelf konden vermaken zónder beeldscherm. Die kinderen hadden echt weinig fantasie en konden niet zelf spelen.
    Dat is mijn ervaring en op basis daarvan heb ik besloten dat zoonlief bijna geen tv kijkt.

13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

De ene dag kijkt ie uren tv en een andere dag helemaal niet...zoontje zet 'm ook wel eens zelf op de radio om te gaan spelen...hebben ook geen vaste regels over hoe lang hij mag kijken, bekijk het per dag zeg maar.

14. beccie

beccie Niet meer actief

hier mag de tv ook bijna altijd wel aan, maar mijn zoon van 7 is echt een buitenkind. zodra het ook maar droog is vliegt ie naar buiten. hij kan niet zo lang stil zitten. als de tv wel aan staat is hij ook meer met de autos en lego bezig..
    dochter van 3 eigenlijk presis hetzelfde.
    dus heb er ook geen problemen mee als ze wel eens wat langer tv kijken.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik mocht dat vroeger ook zelf bepalen, maar was echt een buitenkind, stond om 7u buiten en kwam even thuis om te eten. Maar vroeger hadden wij ook niet veel zenders en al helemaal geen Netflix en Youtube natuurlijk!
    Mijn oudste kijkt graag Play Doh-filmpjes en Surprise-ei-filmpjes, maar ook geen úren. Nu is ze soms om 6u wakker en dan geef ik de ipad zodat ik nog een half uurtje kan liggen ;)

16. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Hier mogen ze standaard tussen de middag een uurtje kijken en 's avonds als ik aan het koken ben.
    In het weekend mogen ze wat extra, smorgens ook nog even (zodat mijn man en ik nog even kunnen liggen:D)

In de vakantie houd ik dit schema eigenlijk ook aan, dat is duidelijk voor mijn zoon, anders zeurt hij de hele dag door om televisie kijken

17. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Mijn zoon zit zelden achter de tablet, dat boeit hem helemaal niet. Moedigen we ook niet aan trouwens :)

Tv staat hier tot 8 uur in de ochtend aan en dan pas weer na 16:30. Dan ga ik koken en dan hebben de (gast)kinderen even een rustmoment.

Overdag staat de tv uit, uitzondering zieke kinderen of als het echt een paar dagen slecht weer is. Gisteren was het ook slecht weer maar heb zoon niet over de tv gehoord.

Zo doen we al vanaf dat hij klein was, teveel tv word ik echt kriegelig van.

18. Juud78

Juud78 Actief lid

5 okt 2009
    385
    272
    63
    Noord-Holland
    Die ervaring heb ik dus helemaal niet. Zoals ik al schreef, zoon mag tv kijken of op de ipad maar doet dat niet ( in ieder geval niet de hele dag).
    Hij speelt liever zelf. Fantasie genoeg hoor. Zelfs met takjes en blaadjes verzint hij een verhaal.
    Ik denk echt dat het per kind verschilt. En daar kun je als ouders je regels op aanpassen.

19. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn zoon kan ook veel tv kijken, maar wat jij zegt herken ik totaal niet.. Gelukkig maar, hier hele verhalen met lego, clics en nerf! Elke dag lekker buiten en soms even achter de tv of tablet, want tja niet alle vriendjes zijn thuis.
    Ik merk juist dat als ik beperking opleg dat je er juist om vragen en als het gewoon mag er niet warm of koud van worden.

20. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hier was het altijd eind vd middag en in het weekend ook 's ochtends een uurtje en dat ging prima...tot we een tablet kregen. Dat vinden ze echt vele malen leuker dan tv kijken. Maar ik vind het al snel teveel. Nu hebben we afgesproken dat ze een timer zetten. Doordeweeks op een uur, in het weekend op anderhalf uur. Elke keer als ze iets op een schermpje gaan doen, zetten ze die timer aan. En op = op. Werkt hier uitstekend. Daarna wordt de ipad hooguit nog gebruikt om loominstructiefilmpjes te kijken als ze zelf aan het loomen zijn of zo, maar dat vind ik dan wel weer prima.

Deel Deze Pagina