Structuur in het dagelijkse leven met kindje

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door drea1978, 8 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. drea1978

drea1978 Lid

25 apr 2015
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi moeders,

Is er iemand hier die heel gestructureerd is en het zonder al teveel stress redt in het dagelijkse leven met werken, gezinnetje en het huishouden?

Wij hebben een peutertje van 1 jaar en 10 maanden, heel leuk mannetje en ook druk mannetje :) Ik werk 4 dagen waarvan 1 thuis, mijn partner 5 dagen. Best veel met een klein kindje dus we willen in ieder geval 1 dag minder werken.

Maar dan nog... We heb tot we een kindje kregen, allebei een leven geleefd zonder structuur. We deden dat en wanneer we er zin in hadden, opruimen dan maar in 1 dag en dan doorbuffelen in plaats van het gewoon bijhouden. Het is niet heel makkelijk om nu een strucuur te bedenken en te volgen waarbij we alles goed kunnen combineren. Werken, genoeg aandacht voor onze mannetje, het huis netjes, ook even tijd voor man en vrouw samen, tijd voor onszelf alleen (pff wat is dat nodig!), ook even kunnen sporten, vrienden zien...

Ik ben benieuwd of iemand een goed werkende structuur heeft, hoe meer details hoe beter (dus je moet maar zin hebben om het uit te schrijven😃) voor de week, maand, etc. Ik ben dus op zoek naar praktische zaken en inspiratie!

Hartstikke bedankt voor de waardevolle reacties!

Groetjes,
    Andrea

2. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Ik denk dat je moet kijken wat voor jullie zelf past. Ik had vroeger voor ik kinderen had ook nooit structuur. Daarna structuur aangepast aan de 1e. En toen zij naar school ging werd het weer anders. Na de komst van de 2e weer een hele andere structuur en na de 3e weer omgooien.

Het is even zoeken.

In ieder geval doe ik dagelijks was draaien en het huishouden. Grote huishoudelijke klussen verdeel ik elke dag 1 grote klus.
    Ik werk 2 dagen en ga 1 dag naar school. Waneer ik tijd heb ga ik paardrijden. Dan ga ik overdag paardrijden en savonds het huishouden.
    Ik heb eigenlijk ook geen structuur omdat ik ook onregelmatige diensten heb op mijn werk. Maar omdat ik wel vepaalde dingen dagelijks gedaan wil hebben lukt het mij wel om alles te combineren.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier wel een redelijke structuur gehad met zoontje erbij. Dit tot ik zwanger raakte van de 2e. Heb lange tijd weinig energie gehad, dus voor mijn gevoel is het nu echt weer een rommeltje, maar weet dat het straks wel weer goed komt.
    Ik werk onregelmatig, maar ben standaard op maandag vrij. Ik deed daarom altijd op maandag al m'n was. Draaide 4 trommels achter elkaar door en zoontje hielp daar dan bij. Was in de trommel doen, was in de droger doen, wasknijpers aangeven bij het ophangen enz.
    Tussendoor deed ik begin van de ochtend beneden schoonmaken. Even overal een natte doek langs en gelijk een beetje de kasten/ tafels e.d. opruimen, als laatste even de wc een beurt.
    Als de 2e (of soms 3e was al) net aan stond gingen we na wat drinken en tussendoortje de weekboodschappen halen. Bij thuiskomst hielp zoontje ook altijd weer met opruimen en dan daarna weer even naar de was.
    Na het middageten deed ik dan beneden stofzuigen en dweilen en dan was alles wel weer schoon.
    In de middag deed ik dan 1 of 2 wassen uit de droger opvouwen.
    De rest van de was kwam in de loop van de week, vaak op dinsdag alles opvouwen wat aan het rek hing te drogen en op woensdag strijken.
    Als ik op dinsdag ook vrij was of avonddienst dan stofzuigde ik op zolder, maakte ik de badkamer en de bovenverdieping schoon en stofzuigde ik daar ook gelijk.
    De rest van de week hoefde ik dan eigenlijk niks meer en dat gaf mij wel heel veel rust. Het was dan ook niet erg als ik ergens niet aan toe kwam, want dan waren er nog genoeg dagen in de week over om dat even mee te nemen.
    Bedden verschonen deed ik vaak om de week op woensdag,donderdag of vrijdag, net wanneer 't uit kwam.
    Stofzuigen doe ik overigens vaker dan 1x per week hoor, meestal om de dag en als het nodig is wat vaker.
    Verder proberen we zoveel mogelijk gelijk op te ruimen. Gelijk alle vaat in de vaatwasser en zo min mogelijk troep op het aanrecht of op de tafel. Vaatwasser doe ik bijna elke ochtend leeghalen met m'n zoontje, hij helpt al sinds hij kan staan en vind het ook erg leuk om te helpen. Bij schoonmaken krijgt hij ook een doek en nu hij ouder wordt ook steeds wat 'moeilijkere' opdrachtjes.

Nu heb ik de energie niet voor zo'n druk programma op de maandag bv. Ik ben nu dus de hele week door aan het wassen, boodschappen doe ik ook wat vaker dan 1 keer per week en sommige huishoudelijk klussen schieten er wel eens bij in of gebeuren 1x per 2 weken i.p.v. 1x per week wat ik graag zou willen.
    Grote klussen doe ik meer wanneer het mij opvalt, ik de tijd en zin er voor heb en niet op een vast moment.
    Ramen zemen doet m'n man vaak, maar dat is echt geen 1x per maand, eerder 1x per 3 maanden ofzo denk ik.
    Ik ben niet iemand met een steriel en opgeruimd huis. Het moet schoon zijn, maar je mag ook best zien dat er geleefd wordt zeg maar.
    Ik krijg nu weer wat meer energie, dus langzaam komt alles hier weer wat beter op de rit en het ruimt steeds weer wat meer op in huis. :)

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb er niet zoveel problemen mee, als ik eerlijk ben. Ik heb altijd wel, en nu nog, alles om de slaapjes van Dafne laten draaien. Slaapt alleen in bed, niet in auto (tegenwoordig wel, maar hooguit half uurtje), niet in wandelwagen of wat dan ook. Geaccepteerd dat het nou eenmaal zo was/is. Wat waren we blij toen ze overging op 1 x slapen met 18 maanden, kun je toch wat meer. Vooral de ochtenden lekker op pad.
    Ik werk 4 dagen, vriend 5, wv de zaterdag, dus maandag thuis. Het scheelt dat we een schoonmaakster, een glazenwasser hebben en de boodschappen laten bezorgen. Die rompslomp hebben we dus niet.
    Ik sport 2 x per week, op woensdag en in het weekend. Vriend werkt 's nachts, dus doordeweeks kan ik 's avonds niks, omdat hij dan al slaapt. Woensdag ben ik vrij en ga ik hardlopen als hij thuis is. Gaan we daarna met z'n allen douchen. Hij sport ook 2 x per week. Voor hem wat makkelijker, want Dafne 2 dagen op kdv en 1 dag oma, want hij is nog niet thuis als ik moet gaan werken. Dat geeft 'm dan weer tijd voor de was in machine doen en ophangen, ik strijk en vouw alles op de woensdagmiddag als Dafne slaapt.
    Dat vooral de dingen op altijd dezelfde dag wel prettig, toch wat structuur, haha.
    In het begin vond ik het nog wel stressen. Zorgen dat Dafne en ik om 7 uur de deur uit kunnen 3 x per week, en weer stressen om d'r weer op te halen. Alles zowat alleen doen doordeweeks. Zat ik weer eens in m'n eentje op de HAP enzo. Maar moet zeggen dat het inmiddels redelijk soepel gaat. Het scheelt ook dat Dafne zichzelf wat beter kan vermaken, dus kan je ook eens wat doen als ze wakker is en lekker zitten als ze slaapt, ipv bezig zijn.

5. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik werk 2,5 dag, mijn man 5 dagen. Huishouden en boodschappen komen dus voornamelijk op mijn schouders terecht.

Voor mij werkt vaste taken op vaste dagen ook goed. Dus bijv. woensdag de bovenverdieping stoffen, zuigen en bedden verschonen. Op mijn werkdagen doe ik voornamelijk de was. Soms lukt het niet om me aan mijn 'schema' te houden, pech dan! Klusjes zoals buitenkant keukenkastjes, ramen zemen, etc. plan ik niet echt in. Doe ik wanneer het in me opkomt en als er tijd voor is. Boodschappen haal ik iedere dinsdag met de kinderen en zaterdag haalt mijn man die voor het weekend + maandag.

Mijn man heeft een vaste sportavond, dan doe ik de badkamer, want dat gaat overdag niet meer sinds mijn dochter (3 jaar) geen middagdutje meer doet. Ik plan ook 1 avond in de week voor mezelf. Deze week bijv. de kapper, maar voorheen ging ik sporten of ik ga even naar mijn oma oid.

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    De structuur is hier met drie dagen werken:
    Op eerste vrije dag van de week sochtends hele huis afstoffen. Daarna tijd voor de kinderen, even naar buiten. Smiddags na eten overal stofzuigen. Sochtends wasje aan gedaan, na lunch ophangen. Dan was opvouwen. En hier en daar klusjes die echt een keer moeten; ramen lappen, strijken etc
    Andere vrije dag was en stofzuigen, maar dus niet weer alles afstoffen, alleen daar waar nodig. Op werkdagen niets eigenlijk en in weekend wel was en stofzuigen. Oudste vind het al heel lang leuk om mee te helpen, dus dat is dan ook gunstig.
    Savonds is het alleen vaatwasser inpakken, maar daarna is het tijd samen met partner of afspraak buiten de deur, dus me time.

7. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Toen onze twee jongens nog heel klein waren werkte ik 3 en man 4 dagen. Ze gingen 2 dagen naar de opvang maandag en dinsdag. Woensdagen donderdag wa ik vrij. Woensdags gong ik babyzwemmen in de ochtend, voorlezen en tijdens slaapjes in de middag wat chillen voor mezelf. Op donderdag ging ik boodschappen doen met de kids , wandelend naar de bakker etc. terwijl de poets 3 uur schoonmaakte. Dat deed ik toen dus niet heel veel zelf. In de middag studeren voor de studie die ik nog deed. Op vrijdag was manlief thuis met de kids en deed vaak wat kleine klussen in huis en speelde met de kids. In het weekend hadden we tijd voor elkaar en de kinderen. Wassen deed ik tussendoor op bijna dagelijkse basis.

Ik heb er toen bewust voor gekozen om een werkster te hebben. Toen de jongste naar school ging ben ik weer zelf gaan schoonmaken. Nu zijn de kids 8 en 10 en ga ik weer studeren. Ik ben dan 3 dagen werken en 1 x per twee weken nog een dag school. Ook dan komt er weer een werkster. Ik vind schoonmaken al niet leuk, maar kan mijn tijd echt beter besteden aan mijn studie dadelijk en ook nog momenten heerlijk met de kinderen doorbrengen in quality time.

Inmiddels werkt manlief weer 5 dagen maar gaat maandag en vrijdga om 1500 naar huis zodat hij om half vier de kids uit school haalt en eten kookt zodat ze in de avond op tijd kunnen eten en daarna sporten. Ze gaan nog 1 dag per week naar de bso.

In de loop vd tijd de structuur dus aangepast

8. Manque

Manque Niet meer actief

#8 Manque, 9 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2017
    Wij hebben een hele strikte routine sinds de komst van onze zoon. Hij is namelijk autistisch en zonder bepaalde duidelijkheid kunnen de dagelijkse dingen niet gedaan worden. Dus...

Opstaan om 7:30. Zoon bij ons in bed een tekenfilm kijken (altijd dezelfde) terwijl ik ga douchen. Klaar met douchen> ik kleed mezelf en zoon aan en we gaan naar beneden, ondertussen doucht vader. Beneden boterham en drinken, ik zet koffie voor mezelf. Snel een was in de machine. Als de boterham op is een boekje lezen terwijl ik mezelf opmaak. Ondertussen maakt vader een broodtrommel klaar voor zoon. Ik doe zoons haren met gel en trek zijn jas en schoenen aan. Ik breng zoon naar school, vader gaat werken.

Op de dagen dat ik ga werken moet vader de hele ochtendroutine alleen doen (dan slaat vader het douchen over en doet dat in de avond) omdat ik al om 7:00 weg ben. In het weekend doe ik ter compensatie een hele ochtend alleen zodat vader kan uitslapen.

Na schooltijd: naar de supermarkt of naar opa & oma. In de supermarkt altijd dezelfde volgorde: karretje halen, zelfscanner, vaste route door de winkel. Iets vergeten? > niet teruggaan, betekent een enorme driftbui.

Bij thuiskomst altijd de schoenen uit, beker drinken en een koekje. Ik doe de was in de droger. En laad de vaatwasser uit.

Avondeten: altijd aan tafel. Slabber aan, in de stoel klimmen, liedje zingen, applaudisseren. Na het eten de handen wassen en boekjes lezen. Vaatwasser inladen en aanzetten, was opvouwen. Als het bedtijd is een bedtijd-liedje zingen (xx gaat naar boven toe, want hij is een beetje moet etc.). Zoon in badkamer uitkleden en onder de douche zetten. Terwijl hij doucht even de schone was in de kasten leggen. Ondertussen gaat vader beneden stofzuigen, aanrecht schoonmaken en afstoffen (elke dag).
    Als zoon gedouched is, droog ik hem af en zet hem op een krukje. Dan poets ik zijn tanden. Ik zing twee keer het tandenpoetslied (Tandenpoetseeeeeeen! Lekker tandenpoetseeeeeeeeen! etc., ongeveer 1,5 minuut in totaal) en dan mag zoon zelf zijn borstel afspoelen en opruimen.

In zijn slaapkamer krijgt hij een schone luier en pyjama aan en dan mag hij even spelen terwijl ik de badkamer droogmaak en de handdoek/krukje opruim. Daarna mag hij 3x het licht aan- en uitdoen (vindt hij fijn) en zing ik een slaapliedje. Dan klimt hij in bed en stop ik hem in. En dan is het hopen dat hij gaat slapen. De laatste maanden is dat een groot probleem en we weten niet waarom. Het kan van alles zijn, maar zoon kan het niet vertellen (nonverbale autist) dus we tasten wat dat betreft in het duister. We zijn nu al een week in diensten van 30 minuten hem terug in bed aan het leggen. We zijn minstens van 19:30 tot 21:30 bezig voordat hij slaapt :( Terwijl hij vroeger zo makkelijk in slaap kwam.... We komen er nog wel achter wat er mis gaat.

Maar goed, tot zover onze gestructureerde weekdagen. De dagen dat zoon niet naar school gaat maken we in de ochtend 1 uitstapje en in de middag 1 uitstapje. Dit kan een wandeling met de buggy zijn of een bezoekje aan de kinderboerderij/bos/speeltuin of boodschappen doen. We gaan nooit ergens op bezoek, behalve bij opa & oma. Op vrijdag gaan we om 10:00 naar het zwembad tenzij ik of zoon ziek is. Op zondag verschoon ik de bedden. De rest van het huishouden wordt op vrijdag tijdens het zwemmen gedaan door een schoonmaakster.

Tijd voor elkaar/onszelf en vrienden zien is een luxe. We hebben geen andere oppas voor onze zoon dan mijn broertje omdat zoon nogal een handleiding heeft. Maar ik wil mijn broertje niet te vaak vragen, omdat zoon zo intensief is. 1x per 3 maanden komen mijn broertje en zijn vriendin een avond oppassen zodat we naar een bruiloft o.i.d. kunnen of we gaan met zijn 2-en uit eten. Maar dit moet dus zorgvuldig gepland en voorbereid worden. 1x per week heb ik 4 uur voor mezelf omdat mij zoon naar school is en ik niet hoef te werken voor de baas. Dan werk ik in mijn atelier.

Deel Deze Pagina