@Welshfan jaa idd! 5 jaar gaat nog en daar zit er ook nog eentje tussen in dan. Wat een goede vragen die je stelt aan @Eppo82 Hihi ben heel benieuwd naar haar antwoorden Ik viel dus altijd buiten de boot in ons gezin, maar dat kwam door het leeftijdsverschil.
Inderdaad goede vragen, ik ben ook benieuwd!!! Hier ook met 3 thuis vroeger en wel eentje die er een beetje buiten viel (ik!). Dat hoor je inderdaad wel vaak met 3...dus misschien toch nog voor een vierde gaan meiden
Wat fijn die duidelijke antwoorden Bij de eerste genoot ik ontzettend en bij de tweede was het idd de eerste drie maanden ‘overleven’ maar daarna een heerlijk ritme gekregen, en nog Ik twijfel nog steeds haha maar doet me wel weer veel nadenken, om hier met jullie te kletsen. Ik wil er nu ook niet teveel leeftijdsverschil tussen hebben omdat ik zelf altijd buiten de boot viel. Grappig hoe het je tot na denken zet
Wij sluiten niks uit Financieel kan het, al zouden we wel wat in moeten leveren op de luxe die we nu zonder nadenken doen en kopen. In huis kan het, qua kamers en speelruimte etc. Biggest deal is dan een nieuwe auto, maar goed hoeft ook geen fortuin te kosten natuurlijk. Of zo'n Multimac in de huidige laten zetten Hoe hebben jullie dat qua auto's? 7 zitter? Denk jij dat jullie na 5 wel 'klaar' zijn?!
@Sokkie87 En vond je het echt storend om er altijd buiten te vallen? Jij overweegt een 3e, dus een trauma zal je er dan niet aan overgehouden hebben vermoed ik @Eppo82 Dank je voor je uitgebreide antwoord! Ik hoor het wel vaker dat een derde kind echt wel genieten is, dat spreekt me ook wel aan... Maar ik ben zo bang dat het chaotische gaat overheersen... Financieel gezien zitten we er redelijk in, maar we moeten nog een huis bouwen waarbij we dus elke euro zullen kunnen gebruiken. We hebben nu ook geen lening lopen ofzo, dus dat is wel al een groot verschil denk ik. Op dit moment kijk ik in de supermarkt bijvoorbeeld niet naar de prijs, ik koop gewoon waarvan ik denk dat we het nodig hebben (of waar ik die dag zin in heb om te eten), ik vergelijk de verschillende merken ook niet van voedingswaren om zo het goedkoopste te kopen. Voor de rest let ik natuurlijk wel op (met schoenen, handtassen, kleding,...), maar over het algemeen heb ik niet te klagen. Ik weet natuurlijk niet hoe dat gaat zijn als we ooit gaan bouwen (normaal zal dat over 3 jaar zijn), en als er dan nog een 3e kind bij komt... En ik wil écht niet wachten tot dat huis er staat, dan is onze oudste dochter minstens 7... Maar we weten ook niet hoe de zaken zullen gaan, mijn man heeft een eigen zaak (immobiliën), hij is er wel van overtuigd dat de inkomsten alleen maar meer zullen worden, maar is dat genoeg om nog een 3e erbij te nemen? We willen niet in de situatie terecht komen dat we bijvoorbeeld niet naar een pretpark kunnen gaan omdat we het niet kunnen betalen... Als ik met mensen praat die er 3 hebben denk ik steeds "oh ja wat klinkt dat heerlijk, ik wil ook!", maar toch blijft die knagende twijfel...
@Eppo82 Haha nee geen trauma! En speelde ook eigenlijk alleen toen we allemaal nog thuis woonden en je dus op elkaars lip zit. Nu ben ik er heel blij mee! We overwegen geen derde, we zijn er al uit . Vanaf het begin eigenlijk al. Vind t een soort vanzelfsprekendheid. Het klopt gewoon nu nog niet! Wisten jullie ook zeker dat jullie een derde (en vierde) wilden!? @Welshfan Wat is je grootste twijfelpunt? Ik denk oprecht dat je nooit spijt zal krijgen van een kindje....Dus wat dat betreft kun je geen verkeerde keuze maken! Garanties heb je nooit, niet voor gezondheid en ook niet voor inkomen. Willen jullie snel de knoop doorhakken?
Ja precies. Met een kindje erbij is het echt weer even zoeken naar een nieuw ritme. Maar als je dat hebt en de nachten zijn weer beter na een paar weken/maanden dan is zo'n nieuwe situatie ook weer super snel gewend vind je niet?!
Wij hebben een 7-zitter, een ford smax. Prima auto. Over de multimac nagedacht, maar was bang dat het toch te krap zou worden met een tiener en 1 van 8. Nou mijn vriend is nu wel klaar eigenlijk en eerlijk denk ik niet dat het bij mij ooit compleet gaat voelen, ook nr 6 zal welkom zijn . Ik weet niet, het blijft gewoon wonderlijk, zon wezentje dat zoveel op ons lijkt, maar toch uniek is. Maar goed, verstand doet gelukkig ook een hoop en genieten doe ik nu zeker. Dus als het hierbij blijft heb ik daar echt wel vrede mee. Maar ik zeg geen nee
Wooow uur later pas bijgelezen haha Hier waren we thuis met vier meiden. Zussen zit maar 13mnd tussen. 3 jaar later kwam ik en weer 3 jaar later kwam mijn zusje nog. Super leuk vier kids. Heb een leuke band met mijn zussen en toen mijn moeder een paar maanden terug overleed was dat ook zo fijn om elkaar te hebben. Dan denk ik echt wel dat twee te weinig zou zijn idd want je hebt alleen elkaar. Hier ben ik echt wel redelijk zeker van mn zaak voor een derde maar toch komen die twijfels soms. Waren toestraks uit eten en zaten gezellig met zn viertjes aan tafel. Toen dacht jk wel weer van ja hoe past een derde hier dan bij. Dan is de rekening nog hoger. Dan ga je niet meer even zo spontaan uit eten. Maarja aan de andere kant. Als dat alles is. Luxe komt ooit echt wel weer terug. En als alle kids op de basisschool zitten wil ik ook weer meer gaan werken. Eerste jaren met die kleintjes is gewoon overleven. Of je er nou 1,2,3,4 of 5 hebt denk ik.
Grappig dat je dat zegt @Loetje88 Wij zijn dinsdag uit eten geweest met zn 6-en, voor mijn dochters verjaardag. Ja in een berenrestaurant dan he, met kleine kinderen durf ik nog niet echt in een echt restaurant te gaan zitten Maar er zat nog een knuffelbeer aan de kop van de tafel (dochter had die meegesleept naar de tafel en het personeel regelde zo een stoel voor hem ) en toen dacht ik: er past er echt nog wel een bij Qua geld, tja het is wel duurder dan met 4 uit eten natuurlijk, al scheelt dat de eerste jaren natuurlijk niet zoveel. En dat kan vast best nog een keer spontaan. Maar wel minder vaak dan met minder kinderen. En dan is het inderdaad hoe belangrijk jullie dat vinden. Maar ik geloof dat daar bij jullie best een mouw aan te passen valt als ik zo lees
Wat fijn om al die uitgebreide reacties te lezen het is hier voor mij althans niet echt de vraag óf we een vierde willen, maar meer de kwestie wanneer. Als ik zie hoe druk we zijn op dit moment dan weet ik dat we het niet gaan trekken als er nu nog een bij zou komen. Niet omdat de kinderen zo veel aandacht vragen, maar om werk/studie/eigen zaak man/sociale verplichtingen/etc. En dan denk ik weer: misschien toch even een jaartje wachten voor we proberen zwanger te worden, eind volgend jaar. Tegen de tijd dat de baby dan komt zit K al in groep 2, is J ook ruim 3 jaar en dan maken ze het veel bewuster mee. Zelf hoef ik dan alleen nog een scriptie te schrijven (als het goed is) waardoor ik rustig thuis kan zijn met de kleine beeb. Tegelijkertijd ben ik dan bang dat de jongste er buiten valt omdat het zo veel scheelt in leeftijd met de oudste (5 jr) en dan denk ik weer: waarom heb ik niet gewoon een jaar gewacht met werken? Dan had ik eerst nog een jaar mijn opleiding kunnen doen, thuis kunnen zijn met de meiden en rustig zwanger kunnen worden... maar ja kan nu niet meer terug... word af en toe helemaal gek van mezelf! Wij waren thuis met zijn tweetjes. Ik en mijn zusje schelen 2,5 jaar. Ik heb altijd wel een broer gemist op de een of andere manier, echt heel raar haha. Ik houd zielsveel van mijn zusje maar we zijn zo verschillend! Hebben eigenlijk altijd gebotst qua karakter en keuzes in het leven. Sinds zij ook moeder is en iets dichterbij is gaan wonen gaat het gelukkig wel beter, maar toch denk ik soms hadden we nog maar een broer of zus gehad.
Lijkt me ook lastig hoor..want inderdaad, wanneer voel je je compleet? Een kindje erbij is toch altijd geweldig Maarja financieel houdt het op een gegeven moment wel op natuurlijk (bij ons dan), als je nog de ruimte wil hebben om vanalles te doen etc. Handig een 7 zitter!!!!
@Mississippi En zo blijven er altijd twijfels over wanneer de juiste tijd is Denk dat je echt trots kan zijn op wat je nu doet hoor. Leuke baan, mooi gezin, studie erbij! Je doet t allemaal maar wel. En leeftijdsverschil kan ook juist weer heel leuk zijn denk ik. Vooral met meiden, zijn vaak heel zorgzaam en kunnen het op deze manier echt helemaal meemaken. Ook voordelen!!
Zoo vanmorgen voor het eerste dansles gehad, nou ja mijn dochter dan he haha. Hartstikke leuk al die kleine peuter meisjes heel schattig om te zien @Mississippi ik snap het helemaal! Je bent nu ook al ontzettend druk dus ik kan wel begrijpen de je twijfelt over wanneer het het juiste moment zal zijn. Hier ook die twijfel, en mij lijkt het juist fantastisch iets meer leeftijdsverschil dan begrijpen ze het ook een stuk beter dat de aandacht op sommige momenten even verdeeld moet worden.
@Sokkie87 Voila, dat is ook wat ik denk, dat het als kind misschien niet zo fijn is als je er vaker buiten valt, maar later denk ik wel dat dat zooo fijn is. Oh ja, ik was vergeten dat jij diegene was die zeker voor een 3e ging! Die vanzelfsprekendheid hadden wij met onze 2 meisjes, nu bij de 3e is het helemaal anders. Mijn grootste twijfelpunten zijn of we het financieel gaan redden, en of ik dat persoonlijk wel aankan, die drukte van 3 kinderen (met de chaotische ochtenden). Ik wil de knoop liefst nu doorhakken, maar mijn man wil eerst een half jaar tot een jaar bekijken hoe we het financieel redden en of er nog veel overblijft. De afgelopen jaren waren enorm hectisch met veel grotere aankopen (nieuwe vloer in eetkamer en living, nieuwe auto, muren in 3 slaapkamers behangen, speeltoestel (met schommels, glijbaan, speelhuisje) gekocht voor de kinderen, trampoline, (kleine) stal gebouwd voor onze paarden, 2 eenpersoonsbedden gekocht voor onze kinderen, en niet te vergeten zijn we dit jaar getrouwd voor best een groot bedrag...). Nu lijkt alles een beetje gestabiliseerd en wil mijn man kijken hoeveel we maandelijks overhouden. Geen slecht idee lijkt me, maar ik vind dat we het nog best goed gedaan hebben als we al die aankopen hebben kunnen doen (en zo groot te trouwen) en nog best veel spaargeld over te houden, op de een of andere manier is het ons altijd gelukt zonder het in onze portemonnee te voelen. Als dat ons allemaal gelukt is zonder kleerscheuren, dan moet het toch ook mogelijk zijn om nog een 3e kindje "te financieren" om het even zo uit te drukken. Ik wil vooral niet nog een jaar wachten, omdat onze dochter inmiddels al 3,5 is. Als ze pas 4,5 is als ik mijn spiraal eruit laat halen dan zal ze bijna 6 zijn als de baby er is (met wat geluk). Ik wil er echt niet zo veel tijd tussen. @Loetje88 Oh jee, ik kan me voorstellen dat je veel aan je zussen hebt gehad toen je moeder overleed! Ik denk dan uiteraard aan het rouwen, maar ook het regelen van allerlei dingen en beslissingen die genomen moeten worden, dat lijkt me ook fijner als je met meer bent. Wij denken aan tafel ook vaak van nee, een derde kan hier toch niet bij? We zijn ook het type om spontaan te gaan uiteten, en we doen dat ook heel graag, en dat ligt mijn man ook een beetje dwars. Maar langs de andere kant duurt dat ook niet eeuwig...
Wat leuk zeg, eerste dansles! Ik wil ook zo graag, maar dat is enkel op woensdag namiddag en wij zijn dan werken dus we kunnen haar niet brengen, heel vervelend! Ik weet dus niet hoe ik dat zou moeten doen... Het lijkt me ook zo mooi om die kleine meisjes bezig te zien!
Lief! Ja daar heb je zeker gelijk in als ik zie hoe gestresst mijn man nu al is met zijn werk en verschillende projecten dan denk ik echt beter over een jaar of wat als we er écht van kunnen genieten! Wat toevallig, K gaat ook vanmiddag naar dansles tenminste dat denk ik... vanochtend naar de psz geweest en ze is aardig kapot nu haha Ja je hebt ook wel gelijk hoor, er zitten ook veel mooie kanten aan meer leeftijdsverschil! Ik probeer het ook zo te zien.
@Welshfan, maar waarom zou je met 3 kinderen niet meer spontaan uit eten kunnen dan? Zeker als ik zo je opsomming lees wat je allemaal hebt kunnen doen en nog geld overhoud, klinkt het mij niet alsof jullie elk dubbeltje moeten omdraaien Drukte en of je het aankan zou ik persoonlijk meer over nadenken dan het financiële stuk. Ik ben opgegroeid in een gezin waar we rond konden komen, maar breed hadden mijn ouders het niet. En wij waren als kind ook heel gelukkig. Gebrek aan geld (geen nieuwe schoenen voor je kind kunnen kopen als de oude versleten zijn bijv) is natuurlijk een andere situatie, dan zou ik niemand adviseren om aan een kindje te beginnen. Maar als ik het zo lees denk ik niet dat dat het geval is bij jullie .