IVF/ICSI en borstvoeding. Ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Staffie84, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Hoi meiden,

Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het geven van borstvoeding en het starten met een nieuwe IVF/ICSI of cryo tp.

DL is nu 11 maanden en we hebben een grote wens voor een 2e kindje.
    Vanmiddag hebben we hiervoor de intake, spannend:)

Ik geef nog steeds borstvoeding en ben eigenlijk nog niet van plan om te stoppen. Ik weet dat het ziekenhuis geen ivf doet icm bv wegens het prolactinehormoon dat vrijkomt, ik heb dus besloten om vanmiddag te verzwijgen dat ik nog bv geef:)

Ik ben dus benieuwd nar jullie ervaringen.
    Hoe stond jullie ziekenhuis er tegenover?
    Had je al een eigen cyclus of werd deze opgewekt?
    Wat deed de medicatie met je productie?
    en hoe snel waren jullie weer zwanger? :D

2. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Heb geen idee, maar lees alvast even mee aangezien het bij ons waarschijnlijk een beetje hetzelfde zal gaan.

3. TicTac

TicTac Lid

27 jun 2013
    26
    0
    0
    Midden van het land
    Hoi Staffie,

Ik krijg (nog) geen ivf maar heb wel hormoonbehandeling om eitje te laten groeien en springen ivm PCOS.

Mijn Gyn weet ook niet dat ik nog borstvoeding geef,ik moest eigenlijk stoppen van hem. Ik geef nog twee keer soms meer als ze wakker wordt snachts. Maar ik merk dat ik ondanks de hormonen een lange cyclus heb en dat de hormonen de ene keer wel aanslaan in een bepaalde dosis en de ander maand weer niet. Of dit komt door de borstvoeding weet ik niet maar valt wel op. (had ik niet toen ik onder behandeling stond voor eerste wondertje) Ik geef nu bijna twee jaar borstvoeding en ben nu van plan om toch maar te stoppen om de kans op een zwangerschap te vergroten. Heb ook net een miskraam achter de rug, nogmaals weet niet of dit door de BV komt maar het is wel zo dat het enigszins negatief kan beïnvloeden en dat wil ik nu niet meer.

Er zijn genoeg vrouwen die zwanger worden tijden BV maar vaak hebben die geen vruchtbaarheidsbehandeling nodig. Ik denk dat het wel enigszins beïnvloed maar of dat zwaarwegend genoeg is dat is aan jezelf. Ben nu vijf maanden bezig met de hormonen en ben nu op het punt beland dat ik toch ga stoppen met de BV om de kans wellicht iets te vergroten al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.

Mijn productie veranderd alleen een beetje tijdens de menstruatie maar verder merk ik niks.

4. Naast dat BV je cyclus kan beïnvloeden, vraag ik me ook af hoeveel een kleintje meekrijgt van de medicatie.. Op sommige pro-BV websites wordt al moeilijk gedaan over een paracetamolletje en er zijn genoeg vrouwen die geen BV mogen geven omdat ze bepaalde medicijnen gebruiken, dus het lijkt mij geen gek idee dat een baby ook iets meekrijgt van deze injecties en/of pillen.. Daar zou ik me drukker om maken, in ieder geval :)

5. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Dit dus. En daarnaast zou ik niet het risico willen lopen dat het niet loopt zoals je hoopt omdat je iets hebt verzwegen. Waarom mag je niet met bv doorgaan tijdens een behandeling lijkt me juist een onderwerp om vanmiddag te bespreken. Weet niet hoe lang je wil voeden, maar anders lijkt me je wens voor een tweede in de koelkast een beter oplossing dan liegen tegen je behandelaars en wellicht een behandeling in gevaar brengen.

6. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    @Stiertje
    Gezellig :)
    Ook de wens om snel voor een 2e te gaan?

@Tictac
    Wat erg van je mk :(
    Maar 2 jaar bv, echt netjes!!
    Hopelijk gaat jullie wens snel in vervulling

@Shaddix en Hooverphonic

Het is voor mij een weloverwogen besluit geweest om de bv te verzwijgen. Is ook niet naar gevraagd door de arts.
    De medicatie kan geen kwaad dit heb ik laten uitzoeken door lll, want ik zou uiteraard geen enkel risico willen nemen voor dl.
    Het zijn namelijk dezelfde hormonen als dat je normaal ook zou aanmaken tijdens je cyclus/zwangerschap

De reden dat artsen het niet samen met bv doen is vanwege het hormoon dat het toeschietreflex veroorzaakt. Dit zou een innesteling tegen kunnen gaan, hier is echter geen enkel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
    Tevens is het hormoon dezelfde als die vrijkomt bij een orgasme, en ook dat mag gewoon tijdens een ivf behandeling.

Ik hoop dat er nog wat ervaringen bijkomen
    Wij zitten in iedergeval sinds gister weer in de molen voor een 2e kindje.
    Weer super spannend:D en als alles meezit over 2 weken de terugplaatsing al:D

7. #7 Shaddixxx, 18 nov 2014
    Laatst bewerkt: 18 nov 2014
    Nou, in een natuurlijke cyclus maak je geen Gonal-F, Menopur, Puregon, Fostimon, Clomid of wat dan ook aan, hoor ;) Er zit misschien een onderdeel in wat overeenkomt met de hormonen die ook in een natuurlijke cyclus aanwezig zijn -maar ook weer niet in die hoeveelheden-, maar je kunt toch niet zeggen dat al die medicatie hartstikke natuurlijk is?

Ik ken overigens de cijfers niet, maar ik denk dat de hoeveelheid oxytocine of prolactine bij het geven van borstvoeding ontzettend veel hoger is, dan bij een orgasme..

8. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Ja klopt echt natuurlijk is het natuurlijk niet maar het zijn wel hormonene die je normaal ook zelf aanmaakt, dus niet te vergelijken met bijv antibiotica etc etc

Ik ga er vanuit dat wanneer lll, freya en borstvoeding.com zeggen dat het geen kwaad kan het ook zo is ;)

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik zou zoiets niet 'verzwijgen' voor mijn behandelend arts. En wat Shadixxx zegt: ik zou die hormonen zeker niet via de borstvoeding door willen geven aan mijn baby.

Het spijt me zeer, maar er is vast een reden waarom ze niet willen dat je IVF/ICSI combineert met borstvoeding. En als jij daar anders over denkt, dan moet je daar het gesprek over aangaan of een arts zoeken die je steunt in hoe jij het wilt doen. Maar een behandeling onder valse voorwendselen aangaan vind ik echt heel erg fout.

10. Het stuk wat ik ge-quote heb, komt van borstvoeding.com.. En je kunt het inderdaad op die manier bekijken, óf er juist van uitgaan dat het 'moeten' verzwijgen van het geven van borstvoeding, een reden heeft in dit geval..

11. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    @hilly
    De hormonen worden niet doorgegeven anders geeft lll geen positief advies

Verder heb ik dit topic niet geopend om een discussie aan te gaan of het wel of niet ok is.
    Hier zijn ik en andere lang genoeg mee bezig geweest.

Ik heb dit topic geopend om ervaringen te horen

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Gelukkig staat het mij vrij om toch gewoon een reactie te geven. ;)

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit dus!

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb hier ervaring in en begrijp heel goed dat je dit wilt.
    Ik heb er veel over gelezen en kritische vragen aan mijn ivf arts (DD) gesteld over dit onderwerp. Nee nee nee was het enige wat ik hoorde. Ik kreeg geen uitleg en hij wilde niet kijken naar bloedbeeld dingen oid. Hij wilde het gewoon niet. Ik heb contact met dr de Sutter uit Gent opgenomen omdat zij ook aan het woord is in een document over dit onderwerp. Zij gaf aan dat er geen enkele reden is om niet een ivf te ondergaan tijdens de BV periode. De enige reden om te stoppen zou zijn als je natuurlijk zwanger kunt worden en je cyclus nog niet terug is. Bij ivf is dit niet van toepassing.
    Ik heb m'n prolactine waarde meermaals stiekem laten checken. Ik heb 18 maanden BV gegeven en twee ivf's gedaan tijdens de BV periode. Mijn prolactine was mooi dalende dat de ivf arts nooit heeft geweten dat ik nog voedde. Mijn poging na de BV periode was belabberder dan die twee tijdens.

Melk kolfde ik wel af tijdens het injecteren en gooide ik voor de zekerheid weg. Ik had genoeg op voorraad.
    Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik DHEA ging gebruiken en sit durfde ik niet te gaan gebruiken tijdens BV en drie maanden afkolven en weggooien zag ik niet zitten met de kans dat mijn dochter de drinktechniek dan verleerd zou zijn. Helaas leidde die poging na de DHEA periode en dus na de BV periode niet eens meer tot een terugplaatsing, au!

Succes gewenst!!

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dit bedoel ik met 'zoek een arts die je steunt in wat je wilt'. Ik heb prof. De Sutter onwijs hoog zitten en als zij bereid is om je IVF te doen terwijl je BV geeft, dan zegt dat voor mij iets. Dan zou ik daar ook met vertrouwen aan beginnen.

16. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik geef nog bv en inmiddels alweer ruim een jaar bezig voor een tweede. Van mijn dochter ben ik spontaan zwanger geraakt toen we net een eerste icsi/ivf poging hadden opgestart. De kans dat ik spontaan zwanger raak van een tweede is niet zo groot (maar ik hoop het wel natuurlijk). Aangezien ik ook niet meer piepjong ben, zit ivf alweer in mijn achterhoofd. Hoop dat mijn dochter ook komend jaar vanzelf stopt, of dat ik nog natuurlijk zwanger raak, dan hoef ik niet te kiezen.

Zou mooi zijn als er ook dokters zijn die de keuze aan de patiënt laten. Ik snap dat ze alles willen uitsluiten wat mogelijk de kans iets verkleint, maar ik vind het ook wel een beetje aan de patiënt. Die moet tenslotte met het resultaat of gebrek daaraan leven. Ik lees dus graag even mee voor meer ervaringen.

17. rian88

rian88 Lid

19 nov 2014
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik zit in hetzelfde schuitje. Ons zoontje wordt binnenkort een jaar en we gaan half december beginnen met spuiten. Ik geef nu nog 4 voedingen per dag en wil graag door blijven gaan.

In het ziekenhuis weten ze wel dat ik nog bv geef, maar ik heb niet aangegeven of ik zou stoppen of niet. We lopen nu in Utrecht. Ze bemoeien zich er verder niet echt mee. Ook in Maastricht hebben we een gesprek gehad en de arts gaf aan dat hij het niet aanraadde, maar zei niet dat ik moest stoppen. Ik heb wel het idee dat men het minder sterk afraadt dan een paar jaar geleden (als ik andere mens lees op forums).

Ik heb er zelf veel over gelezen en durf het wel aan om bij tenminste 1 behandeling te proberen om door gaan met bv geven. Ik heb wel van een aantal mensen gelezen die het hebben gedaan en bij wie het geen probleem leek te zijn. Maar ik ben wel bang dat de bv heel erg terug gaat lopen en dat mijn zoontje dan onrustig wordt. Dus ik weet niet of ik het dan vol ga houden, dus vind het wel spannend. Ik hoop dat er nog meer mensen gaan reageren die er ervaring mee hebben!

18. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Hoi Maartje
    Dank je wel voor je reactie,
    heel herkenbaar, nee protocol enz enz heel jammer dat niet ieder ziekenhuis er open voor staat.
    De arts die ik vorig jaar hierover heb gesproken was niet eens zelf negatief maar had het alleen over "het protocol" terwijl er toch meerdere positieve artikels over te vinden zijn.

Precies wat jij schrijft is waar ik ook lang over nagedacht heb, wat als ik stop met bv en het is voor niets...geen terugplaatsing, geen zwangerschap, gewoon geen kans. Dat geef ik iets op waar dochter en ik beide van genieten voor een kindje wat er nog niet is en misschien nooit komt.
    Dat is precies de reden waarom ik het nu in ieder geval wil proberen icm borstvoeding. Wij hebben het geluk nog cryo's te hebben van IVF1 dus is het ook lichamelijk iets minder zwaar dan een volledige IVF, dus durf ik het ook qua medicatie wel aan, na goed overleg met LLL

@Ayslin
    Hopelijk hoeven jullie de keus niet te maken, wij hadden ook gehoopt dat een 2e zwangerschap spontaan zou gebeuren maar helaas...
    Ik vind ook dat de keus aan de patiënt moet zijn, als het niet lukt kan ik natuurlijk denken "wat als ik geen bv had gegeven" als ik daar erg meezit kan ik altijd stoppen voor een 2e poging als dl niet al zelf is gestopt maar als ik stop met bv en het lukt niet weet ik 100% zeker dat ik spijt ga hebben van het feit dat ik ben gestopt

@Rian
    Ook voor jullie weer een spannende tijd!
    Ik heb ook al een hoop positieve verhalen gehoord over bv en ivf en veel gelezen, dus ook ik heb goede hoop maar ben ook wel een beetje bang dat mn productie gaat terug lopen dus kolf nu al extra na, en in het ergste geval bijvoeden met kunstvoeding

19. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Vandaag de eerste echo gehad en mn lies zag er heel goed uit.
    Dinsdag krijgen we (mits goed ontdooien) een terugplaatsing:D

De bv loopt nog steeds erg goed, heb gelukkig nog geen dipje gekregen.
    Kolven gaat goed en ook dl komt niet vaker dan normaal
    Vanaf vandaag start ik ook met de utrogestan dus ben benieuwd hoe ik daar op zal reageren

20. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.275
    2.978
    113
    Op verzoek van TS heropend.

Deel Deze Pagina