Hallo dames, Na een tijdje ben ik weer terug op het Forum. In het kort: Sep 2013 stop pil. 1e ICSI poging: Verse tp- neg Cryo tp-neg 2e ICSI poging: Verse tp- neg Cryo tp- neg We hadden deze poging 3 cryo's maar helaas zijn 2 cryo's afgevallen. Waardoor we nu.. (nooit verwacht) in November gaan beginnen aan onze laatste vergoede poging, poging 3. We hebben een gesprek gehad op het ziekenhuis, poging 3 wordt vergoed. Poging 4 moeten we zelf betalen (wat we we wisten) alleen willen ze eerst in een team bespreken of ze het "nut" nog ervan zien om nog een poging te starten. Ze zeiden wel dat we een goede kans maken om voor poging 4 nog in aanmerking te komen. En voor verdere pogingen maar aan het idee moesten wennen, dat ons leven er anders zou gaan uit zien dan menig ander koppel. Of ik moest na het buiteland gaan (België) want daar konden we dan zoveel pogingen doen als we zouden willen.. (geldklopperij volgens haar). Omdat ook volgens haar de kansen op een zwangerschap na poging 2, zullen afnemen. Ik schrok hier van, oke wanneer stop je... maar wie zegt dat het in poging 5 wel niet eens raak zou kunnen zijn? Zover wil ik nog niet denken, de gedachten dat wij nooit een kindje zullen krijgen beangstigd ons, maakt ons verdrietig. Sorry voor het lange verhaal, wat ik kort zou houden.. Zijn er ook dames, wat wel in poging 3 zwanger zijn geworden? Genk is voor ons nog te doen kwa afstand, voor poging 4,5 overstappen? Evt. Betere technieken? Innestelings tips? Alvast bedankt voor jullie reactie's, we gaan hopen dat deze vragen uiteindelijk allemaal niet meer van toepassing hoeven zijn en we in poging 3 voor de eerste keer een posi test mogen hebben! Xx
Oh wat een naar bericht. Hier wil niemand over nadenken dus snap je heel goed. Ik keb hier helaas geen ervaring mee. Ben je wel tevreden over het ziekenhuis? Ik weet niet of ik namelijk al mijn pogingen aan hetzelfde ziekenhuis zou toevertrouwen. Meer in het kader van, 'ik ben benieuwd hoe een andere arts hier over denkt'. Als Gent bij poging 4 een optie zou zijn, wat let je dan om daar nu al een orienterend gesprek aan te gaan? Het is je laatste betaalde poging. Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen en voor jezelf zeker weten dat dit is wat je wilt. Succes met wat komen gaat. Het is allemaal al heftig genoeg.
Ik ben wel tevreden over het ziekenhuis, maar niet tevreden over het resultaat natuurlijk. Daar heb je gelijk in! Ik ga morgen Genk nog eens bellen voor een gesprek, en indd eens kijken hoe iemand anders er tegen aan kijkt. Ik heb een tijd geleden ook al gebeld, maar toen werd me verteld dat ik alle onderzoeken opnieuw moest ondergaan. En toen heb ik het weer uitgesteld. Maar nu vertelde mijn behandelde arts dat ze gerust alle gegevens kan meegeven en bvb zoals de eileiders schoonmaken niet nog een keer hoeft. Hoe je zegt het is al allemaal heftig genoeg, maar we proberen positief te blijven want een kans is een kans. Soms weet je het allemaal even niet, wat goed te doen Zit je zelf in poging 1? Heb je al een TP gehad? Spannend allemaal he.
Goed van je. Praten kan geen kwaad, je kunt er alleen maar wijzer van worden. Wij zitten zelf in 2 ziekenhuizen, dit omdat ons eigen ziekenhuis geen punctie en terugplaatsing doet. Maar ik merk zoveel verschil tussen artsen en beleid van deze 2 ziekenhuizen. En deze werken nog wel samen! Inderdaad 1 mislukte poging achter de rug. Nu bezig voor een terugplaatsing maar loopt niet zo soepel. Vrijdag echo gehad, mooi eitje van 12 mm. Maandag verwarrende echo, eitje kwijt?gesprongen?nog wel aanwezig? Morgen weer een echo, maar kan me niet voorstellen dat er nog iets zit. Dus dan weer een cylus wachten...
Ja,dan zie je indd weer dat het toch weer verschilt van ziekenhuis. Oh dat is niet zo fijn! Konden ze op de echo het eitje niet meer zien? Dat is ook vervelend,zit je goed op schema heb je ineens een verwarrende echo. Dan ben ik eens benieuwd of er morgen nog iets is en anders helaas weer een cyclus wachten.
Weet je zeker dat je voor je 3e en laatste vergoede poging weer hetzelfde protocol wil laten afdraaien in hetzelfde ziekenhuis? Ik zou persoonlijk toch eens verder kijken, bij voorkeur naar Gent of Dusseldorf. Ze kunnen daar meer onderzoek doen en je een behandeling op maat aanbieden. Tevens passen ze daar technieken toe, waar in Nederland nog niet mee gewerkt wordt. Zo hebben ze in Dusseldorf bv technieken die kunnen helpen het beste zaad te selecteren voor ICSI (mocht er een zaadprobleem zijn). Ik ben zelf zwanger van de 1e ICSI in Dusseldorf. Als ik naar mijn Nederlandse arts was blijven luisteren en niet was overgestapt, dan was ik nu nog steeds niet zwanger geweest. Gisterenavond was er om 21.25 een programma op NPO1 (Zorg.nu). In dit programma werd er in het laatste halve uur aandacht besteed aan waarom Nederlandse stellen steeds vaker voor IVF in het buitenland kiezen. Misschien interessant om eens te kijken En wat betreft de opmerking over de geldklopperij in het buitenland: daar moest ik even hartelijk om lachen. Maar ik snap het ook wel, het is natuurlijk niet leuk als steeds maar patiënten naar het buitenland vluchten.
idd even de aflevering van zorg.nu van gisteren avond terugkijken! Vond het erg interessant. Wij zijn nu nog maar met onze eerste IVF poging bezig, maar heb voor het begin al wel direct met mijn vriend overlegd dat, mocht het zover komen, ik niet meer dan 2 pogingen in nederland wil. Daarna uitwijken naar het buitenland wat in ons geval dan dusseldorf zou worden gezien de afstanden naar belgie. Denk dat het goed is om ergens anders rond te gaan kijken als er nu voor een 3e poging anders niks zou veranderen in je eigen centra.
Hoi, ik ben Belgische. Ik kan me niet voorstellen wat een hel het moet zijn om 'maar' 3 pogingen terug betaald te krijgen. Je hoort er zoveel die bij de 5de of 6de poging zwanger zijn (In België krijg je er 6 terugbetaald). Ik weet ook niet hoe ver ik zou blijven doorgaan. Wij zijn in behandeling in het UZ Brussel (Jette). Ik heb zelf geen ervaring met andere ziekenhuizen, maar wat ik hier in België al gehoord heb, kan je beter naar Gasthuisberg (Leuven) of nog beter naar het UZ Brussel gaan dan naar Genk, als je al een moeilijker traject hebt. Maar ik begrijp dat de afstand een spelbreker kan zijn. Als het over vruchtbaarheidsbehandelingen gaat, is het UZ Brussel wereldwijd gekend voor de modernste technieken en de goede resultaten. Je ziet daar alle nationaliteiten in de wachtkamer. Je mag alleen geen bepampering verwachten. Maar wat ik hier in de blog lees over Dusseldorf (selectie van de zaadcellen) lijkt mij ook interessant. Succes met je beslissing. Teveel keuzes maken het ook niet gemakkelijker hé.
Nog een kleine opmerking: ik weet niet of dat bij jullie ook zo gebeurd, maar in het UZ Jette mag je de bloedafnames en de echo's in je plaatselijk ziekenhuis laten uitvoeren. Je moet enkel voor de pick-up en voor de terugplaatsingen (en ik denk 1 consultatie per behandeling) naar het UZ Jette zelf. Dan betaal je wel 100 extra (administratiekost voor het inputten van je resultaten), maar ik woon ook kort bij de Nederlandse grens, dus voor 100 kan ik niet altijd naar Brussel rijden.
Ik vind het een raar iets van haar dat ze zegt dat na 2 keer de kans afneemt op een zwangerschap. Dat is namelijk niet zo. De meeste kans op een doorgaande zwangerschap is na 3 pogingen. Dus de 3e poging is niet raar. Ik zou overstappen als ik jou was. Het liefst naar het buitenland. Wij hebben poging 3 wel in hetzelfde ziekenhuis gedaan maar ook alleen omdat ik me er mega fijn voelde en omdat ik poging 2 ook zwanger werd. Verder kun je je verzekeren voor een 4e poging. Kost iers van 15 euro per maand meer maar je hebt wel volle poging vergoed. Ik ben daarom vorig jaar overgestapt op umc. Naar het buitenland gaan is geen geldklopperij. Wauw. Wat een rare mensen daar. In Gent of dusseldorf doen ze juist behandelingen die in nl kunnen of mogen. En er komen veel mensen zwanger weg wat hier in nl niet wou lukken. Ik heb als tip om het boek van rika lukac innesteling zwanger worden en blijven te kopen. Ik kan daar hele verhalen over vertellen dat het heel veel mensen helpt. En ook ons. Dus je mag mij een pb sturen of gewoon zelf kijken op internet wat je er van vind. Het gaat om het aanpassen van je voeding. En ik werd dus zwanger na icsi 3. Wel nadat we eerst een flinke poos anders hadden geleefd. Ik geloof niet dat de kans na poging 2 minder werd. Nee juist dat de kans dat het bij poging 3 ging lukken groter was. Succes!
Hallo dames, Bedankt voor jullie reactie's! We hebben besloten om te stoppen bij het ziekenhuis in Nederland, want indd, hoezo zouden we de 3e poging nog in Nederland doen als ze toch niks anders gaan doen dan de vorige pogingen.. gelukkig heb ik de medicijnen nog niet opgehaald, ik ga morgen vroeg meteen Brussel en Gent bellen voor een intake. Ik zal ook de zorgverzekering bellen hoe het zit met de vergoeding van poging 3 in het buitenland. We zeiden tegen elkaar; hoezo afstand? Het is onze grootste droom, al moeten we 6 uur rijden. Het is het waard! We hebben de aflevering terug gekeken van zorg.nu wauw! Dit gaf de doorslag! We stoppen in Nederland en gaan naar het buitenland. Het wel natuurlijk niet zeggen dat het meteen zal lukken, dat weet ik ook. Maar het gevoel hoe jullie ook zeggen, een frisse blik op de situatie. Andere technieken. Ja, met andere woorden. Poging 3 en heel misschien 4 was onze laatste kans geweest en moesten we er maar rekening mee houden dat ons leven er andere zou gaan uitzien als mening ander koppel. Dat doet pijn! @lathinka ik ga het morgen na vragen of het mogelijk is dat als we bij brussel onder behandeling gaan dat de echo's etc in het plaatselijke ziekenhuis hier kunnen plaats vinden.
Wat goed dat jullie de stap zetten naar het buitenland! Hoe het in België is weet ik niet, maar bij een behandeling in Düsseldorf is het in ieder geval wel mogelijk om een deel van de echo's in Nederland te doen. Ik heb dit zelf overigens niet gedaan, ik vond het prettig dat iedere echo gemaakt en geïnterpreteerd werd door een arts in Dusseldorf. Voordeel van het buitenland is tevens dat ze daar vaak met het korte protocol werken (dus niet vooraf aan de pil). Ik had in totaal 2 echo's, toen de punctie en toen de terugplaatsing. Viel dus goed mee qua belasting van op en neer reizen. Bij welke verzekering zit je nu en hoe ben je verzekerd? Je hebt kans dat als je nu een intake gaat plannen, je behandeling pas begin volgend jaar is. Rond november maken de zorgverzekeraars hun nieuwe voorwaarden bekend. Ik ben zelf daarom zelf voor dit jaar overgestapt naar PNO zorg en ben in januari dit jaar gestart met de behandeling in Dusseldorf. PNO vergoedt dit jaar tot 200% van het Nederlandse tarief per poging en daarnaast nog eens de medicatie. Hiermee krijg je je hele behandeling wel afgedekt als je niet te veel extra technieken nodig hebt. Je kunt je verzekering bellen en vragen wat ze vergoeden, maar ik denk dat je pas volgend jaar kan starten sowieso. In dat opzicht kun je je dus beter richten op de vraag wat de beste verzekering voor 2017 is.
Volgende week woensdag kan ik UZ Brussel bellen voor een afspraak in December. Als we daar in behandeling gaan, zal dit indd pas in het begin van 2017 zijn. We zijn blij dat we de keuze hebben gemaakt om voor het buitenland te kiezen. Op een of andere manier voelt het voor ons nu alsof we opnieuw beginnen en weer volle hoop hebben, dat onze grootste wens uit kan komen. Mijn verzekeringsagent gaat nu alles uitzoeken wat betreft de vergoedingen en evt overstappen naar een andere zorgverzekering zoals PNO. En natuurlijk in November als de zorgverzekeraars hun nieuwe voorwaarden bekend gaan maken. Het duurt natuurlijk nu nog wel een paar maand voordat we weer onder behandeling gaan, maar dat geeft niet. Wel eindelijk maanden wachten met meer hoop dan blijven waar we zaten. Bedankt allemaal voor jullie adviezen!
En we gaan op gesprek in Gent. Wat ik nu al weet is dat VGZ, op dit moment (weet niet bij verandering voorwaarde 2017) niet in samenwerking staat met UZ Brussel. Maar misschien wel bij een andere zorgverzekering. Er wordt aan gewerkt
Hoi! ik vind dat je een goede beslissing hebt genomen KlavertjeVier04! Dat er in België 6 behandelingen worden terugbetaald bewijst toch dat het geen geldklopperij is. Anders hadden die mutualiteiten (onze Belgische 'zorgverzekering' denk ik) daar volgens mij wel een stokje voor gestoken. Hier op het forum lees ik toch ook heel veel over Gent, dus slecht kan het daar ook niet zijn. En Gent als stad is gewoon super gezellig. Als je er eens vroeg moet zijn, kan je er altijd een mini citytripje van maken . In het UZ Brussel komen echt veel buitenlands koppels, dus die zijn daar echt wel op voorzien. Als je toch naar daar zou gaan en je hebt graag nog wat tips, laat je het maar weten hé. Maar je moet wel je mond open trekken en vragen wat je wil weten, dan zijn ze echt wel heel vriendelijk. Heel veel succes gewenst!
Goed van jullie dat je deze keus hebt durven maken. Ik hoop dat het jullie iets moois mag brengen. 😘😘 Die 6 pogingen in belgie zijn trouwens toch in totaal? Dat terwijl in nederland elke keer na een zwangerschap de teller weer op 0 staat?
Dank je Lathinka, toen de arts hier in Nederland vorige week het vertelde zakte de moed me in mijn schoenen. Maar nu dat ik jullie reactie's lees, is er weer hoop! Is goed, we moeten even afwachten wat betreft de zorgverzekering en UZ brussel (vergoedingen). Zou het zijn dat ze toch niet 'samenwerken' kiezen we voor Gent. Het is wel 45 minuten langer rijden dan UZ Brussel, maar we hebben er alles voor over. En maken we er natuurlijk een mini citytripje van 😃 Hoe ver ben jij al in behandeling? Al een TP gehad? Spannend allemaal he.
Dank je wel Mackwek, zo fijn als je hier je vragen kunt stellen en antwoord/adviezen krijgt van mensen wat het zelfde doormaken of ervaring mee hebben. Wij hopen ook dat begin volgend jaar, een mooi begin van het jaar mag worden. Dat zou ik niet durven te zeggen, het enigste wat ik weet dat als je in Nederland verzekerd bent en je hebt een zwangerschap gehad van minimaal 10/12 weken of je bent bevallen dat je opnieuw weer 3 pogingen vergoed krijgt. Hoe is het met jou gegaan? Was het eitje nog zichtbaar? Zie onderaan staan, mislukt? 😘