Hallo allemaal, Mijn man en ik staan aan het begin van de mmm. Zo'n twee maanden geleden bleek dat de concentratie van het sperma niet goed is. Inmiddels is het onderzoek 2x herhaald en is er 1x IVF advies uitgekomen en 1x IUI. Begin juli horen we het definitieve plan. Ik ben eigenlijk teleurgesteld over de 2e uitslag (IUI), omdat ik de slagingspercentages heel laag vind. Standaard doet het VUMC 3x IUI zonder hormonen en 3x met. Vooral zonder hormonen liggen de kansen laag. Ik snap dat IUI fysiek minder belastend is, maar ben bang dat het alleen maar een X aantal maanden uitstel voor IVF betekent. Hoe keken jullie aan tegen het behandelplan en hadden jullie een voorkeur?
Tja, als IUI kans van slagen heeft, zou ik toch echt voor IUI gaan.. Zat er echt zoveel verschil in de kwaliteit van het zaad? Misschien een optie om eerst uit te zoeken waar dat aan gelegen heeft? IVF is niet alleen lichamelijk veel zwaarder, maar ook op emotioneel vlak.. Tenminste, dat vind ik.
Als IUI mogelijk is, dan ligt de keus vaak niet bij jezelf. IVF/ICSI is een eindstation, wat alleen gedaan wordt als al het andere geen kans van slagen heeft of niet gelukt is. Er zijn protocollen waar artsen zich aan houden. Wat betekent dat je eerst in aanmerking komt voor IUI en pas daarna voor IVF/ICSI (mits de zaadkwaliteit goed genoeg is voor IUI) IVF is geen wondermiddel. Per behandeling is de kans van slagen ongeveer 30% bij terugplaatsing van één embryo, 40% bij twee embryo's. De kans van niet-slagen is dus nog altijd het grootst. Tevens worden er maar drie behandelingen vergoed en worden de regels steeds meer aangescherpt. Als IUI ook mogelijk is, is het zonde om al die kansen te laten liggen. Mijn advies zou dus zijn om eerst IUI te doen, als je daar de juiste indicatie voor hebt. Succes!
Ik dacht ook altijd zo, vond iui zo weinig slagingskans. Maar toch zou ik wel alle kansen benutten die je kan pakken. Geloof me, die 6 pogingen gaan nog best snel! En ivf is inderdaad wel een eindstation... Veel succes!
De slagingspercentages bij IVF liggen inderdaad ook niet zo hoog zoals hierboven al gezegd wordt. Wij hebben wel eerst 4 IUI's gedaan. Achteraf bleek bij ons het zaad wel heel slecht <500.000 zaadcellen, dus had het niet zoveel zin. Maar als het nog een kansje heeft, zeker aangrijpen!
Ik zou ook IUI proberen als dat het advies is. En je hoeft niet telkens maanden te wachten tot een nieuwe behandeling als de vorige mislukt mocht zijn. Tenminste, bij het Geertgen niet, ik weet niet hoe dat zit in het ziekenhuis.
Ik zou het idd ook eerst met IUI proberen. Het zijn toch kansen, ookal zijn ze misschien kleiner. Bij ons is trouwens de kans met IVF net zo groot als met IUI. Weet natuurlijk niet hoe het bij jullie is. Veel succes met je keuze!
tsja...ik weet niet hoe slecht het zaad is, maar als IUI een mogellijkheid is, zal ik er voor gaan. Vond IUI echt nul belastend. Ik heb er nu 3 gehad, maar in mijn geval vind ik het wel zonde van de tijd geweest. Kans van slagen met het slechte zaad was zo klein. In dat opzicht ben ik blij dan we mogen stoppen met IUI en doorgaan voor ICSI. Zie wel heel erg tegen het traject op, denk dat het veel zwaarder dan IUI is. Zeker als je nog relatief jong bent, zou ik er niet rouwig om zijn om eerst IUI te proberen. Ik ben zelf 36 dus dan ligt het ook weer anders.
IUI zonder twijfel als daar slagingskansen bij zijn! Wij moesten gelijk door voor ICSI ivm slechte zaad. En wat een tegenvaller was dat. Dan heb je echt maar drie kansen en als die op zijn, ben je gewoon klaar. Ik was zwanger van een tweeling bij de derde ICSI helaas werd dat ook een MA rond de 13 weken. We waren inmiddels een adoptieprocedure gestart en tevens IUI-D behandelingen in GEnt. En wat een zaligheid was dat IUI, voor mij dan, want mijn eisprong is keurig om de 28 dagen. Dus hoefde geen hormonen te gebruiken, geen echos, alleen ovulatietesten, ik moest dan een smsje doen en kreeg de tijd voor de inseminatie door via een smsje voor de andere dag. Ik gebruik alleen pregnyl voor de IUI-D. Inmiddels trotse ouders van 2 geweldige zoons, eentje uit china en eentje uit mijn buik! WIj gaan nu voor een derde en weer via IUI-D. Zwanger worden is het probleem niet bij mij, althans, dat was het nooit *even afkloppen*..alleen door de Hashimoto die ik heb was het moeilijker zwanger blijven. IUI is veel minder belastend psygisch vind ik. Want als het deze maand niet gelukt is, dan volgende maand opnieuw. Maar goed, ik heb makkelijk praten ik hoef geen medicatie te gebruiken voor IUI..op pregnyl dan na, dat is ivm planning van de inseminatie, kansen vergroten. Ik werd bij de IUI D om de poging zwanger, rietje 1 zwanger, rietje 2 niet, enz enz.... Bij ICSI had ik ook allerlei vervelende bijwerkingen, een keer een overstimulatie, mijn eierstok om zijn as gedraaid bij een punctie en ik kon meteen blijven, ik kan na puncties niet meer zelfstandig plassen en moet dan een paar dagen met een catheter rondlopen ...... Daarom zeg ik....IUI om mee te beginnen, lukt dat niet en heb je dat op elke manier geprobeerd, dan heb je IVF nog als laatste poging.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik las net in een ander topic een paar succesverhalen over IUI met lage concentraties dus dat geeft hoop. Het is inderdaad goed om het te zien als meer kansen en hoop dat ik me daar op kan richten. Het punt is dat je het het liefst zo snel mogelijk wilt en daarvoor lijken de percentages bij IVF meer hoopgevend (VUMC cijfers van 2012 liggen op 40%). Wij wachten nog een paar weekjes af voordat we de uitslag horen en dan stappen we vol goede moed de behandeling in (wat het dan ook wordt).
Je moet het inderdaad zien als aantal kansen en je niet teveel op een slagingspercentage richten. Zo'n percentage is bij iedereen weer anders. Over het algemeen mag je na IVF/ICSI ook niet weer terug naar IUI, als het niet gelukt is. Dus dan zou je na drie behandelingen uitbehandeld zijn. Als IUI kan, kun je beter eerst die kansen aangrijpen en hopen dat het daarmee lukt. Lukt het, dan is het super en hoef je niet verder met IVF. Dat is toch een stuk ingrijpender. Lukt het niet, dan heb je IVF/ICSI nog achter de hand. Succes, ik ben benieuwd wat het behandelplan gaat worden. Laat je het hier nog even weten?
Vandaag hebben we het behandelplan besproken. We starten in eerste instantie met 3 keer IUI in eigen cyclus . Afhankelijk van de sperma kwaliteit stappen we daarna over naar IUI met hormonen of IVF. Nu eerst nog een HSG en dan wachten wanneer we kunnen starten. Hoe waren jullie ervaringen met een hsg?
HSG vond ik niet fijn bij 'aansluiten' dat deed best ff pijn, maar de vloeistof voelde ik amper iets van. Ze zeiden juist dat dat het meeste pijn zou gaan doen omdat je BM dan gaat krampen Het is bij elke vrouw anders.. Tip is in ieder geval, probeer je te ontspannen en op je ademhaling te letten, het is zo voorbij! Succes
Spannend he als ze zo'n behandelplan met je gaan bespreken..wij hebben 3x IUI in eigen cyclus gehad en 2x met hormonen..eigenlijk 3x maar het sloeg niet aan omdat bij manlief zn zaad verminderd was..dus toen zijn we overgegaan op IVF..eerste poging achter de rug..maar dat eindigde met 6 wk in een MA en gaan nu door voor een 2e cryo tp..
Ik ben blij dat we nu in ieder geval weten wat er gaat gebeuren. Probeer het maar stap voor stap te bekijken en er niet al te veel mee bezig te zijn. Nu eerst uitkijken naar de vakantie en daarna hopelijk snel starten met iui. Wat verdrietig dat je een miskraam hebt gehad. Succes met de cryo terugplaatsing!
Hsg vond ik echt verschrikkelijk. Deed erg zeer bij mij. Maar dat is bij iedereen anders. Veel succes met de iui. Hopelijk is het snel raak