Hoi hoi, Ik vraag me af of er nog meer meiden zijn die ook heel bewust het bij 1 kindje willen houden. Mijn partner en ik zijn er namelijk heel stellig van dat we het bij 1 willen laten om zoveel meer redenen. Veel om ons heen zeggen dat als de 1e ongeveer een jaar zal zijn dat dat gevoel wel anders wordt maar onze dochter is inmiddels 10 maanden en ik voel nog heel sterk hetzelfde en mijn partner ook. En tuurlijk kan het miss ooit nog wel veranderen maar het gevoel is wel heel sterk van ons beide. Veel vinden het raar...alsof het van je verwacht ook wordt ofzo....en anders de opmerking: dat is toch zielig?? Wat zijn bijv de redenen bij jullie gweest? Ben benieuwd
nou ik ben nog niet zwanger(vorig jaar wel een miskraam gehad 10 wk) maar ik wil ook graag maar 1 kindje.. hoor ook om me heen dat ze dat zielig vinden voor het kindje.. nou ze krijgen toch ook wel vriendjes op kdv enzo?
Ons zoontje is nu 4 1/2 en we zijn vrij snel duidelijk geweest erin dat we er maar 1tje willen. Om veel redenen, en we vinden het goed zo. Het is nog nooit gaan kriebelen. Ja genoeg opmerkingen gehad, dat het zielig zou zijn, bla bla, gaat bij mij het ene oor in en nog harder de andere oor weer uit
Ik heb ook altijd gezegt dat ik maar 1 kindje wilde. Maar bij mij is het nu ze wat ouder is wel weer gaan kriebelen. Al hoeft het voor mij nog niet nu maar als ze wat ouder is. Dan hoop ik toch nog op een brusje voor mijn meisje. Niet omdat ik het zielig vind, maar omdat ik het waanzinnig leuk vind om moeder te zijn
ik wilde er ook altijd maar een . was duidleijk voor ons bijde en kochten na de geboorte van onze dochter een huisje met 3 slaapkamers. een voor papa zijn kantoor, een voor alicia en een voor ons . kort voor de eerste verjaardag van mijn dochter begon ik enorm te twijfelen en had erg de drang voor een 2e. de drang was zo sterk dat we in overleg de pil weg deden na mijn dochter der verjaardag halve wegen de strip . heel stom maar tegen de tijd dat ik ongesteld moesten worden sloegen de twijfels weer toe, wel of niet doen. we hebben toen besloten dat we het zeker wilde weten en bij twijfel niet moeten doorgaan. te laat want ipv na de menstruatie weer beginnen met de pil kwam er geen menstruatie en bleek ik al zwanger . achteraf de juiste keuze want zou niet meer anders willen. (het eerste jaar dacht ik waarom wat heb ik gedaan )
Wij ook bewust 1 kleine.. ook om dive Idd krijg ook te horen ; wacht maar bla bla komt nog wel etc. Nou nee dat komt niet,wij zijn gelukkig en compleet zo! Heb ook bij de grotere gezinnen.ook altijd het gevoel dat dat niks voor mij is.. ieder zn keus maar wij zijn erg happy zo! En ben blij dat we 1 gezonde zoon hebben mogen krijgen
Hier geen eenkindsgezin, maar vind het wel onzin om de keuze voor één kind als zielig te bestempelen. Dat is het natuurlijk niet. Sterker nog, jullie kind heeft jullie helemaal voor zich alleen, mijn kinderen zouden dat soms ook best lekker vinden hoor Enig kind zijn in gezin maakt gelukkiger | Relatie
Hier blijft het (als goed is) ook bij 1 kindje, hier is het ivm leeftijd man, financieen enz. we zitten in de bijstand, manlief die niet fulltime voor zoontje kan zorgen ivm ernstige botontkalking, daarom kan ik niet fulltime werken. ze zijn nu bezig om voor manlief werk te zoeken. maar dan nog we hebben ruim 2 jaar over ohn gedaan willen we dat nog een keer? en manlief kan nu al niet veel doen met John laat staan met nog 1 erbij. met dit allemaal in ons achterhoofd is manlief ook vorig jaar gesterriliseerd. Opzich kriebelt het wel bij mij, maar kan het goed relativeren. en John is niet zielig hoor hij krijgt alle aandacht
Wij hebben ook gezegd. We houden het bij 1. Maar af en toe rammelt hier bij mij de eierstokken, haha. Maar zoals ik bijv, nu denk: ben blij met 1. Maar we zijn het wel.
Wij hebben ook heel erg bewust gekozen voor 1 kindje. Het was voor ons eerst nooit weggelegd. Tot de artsen groen licht gaven. Nu ben ik al wat ouder en zouden wij om medische reden pas voor nummer 2 kunnen gaan als onze dochter naar school zou gaan en dan vind ik dat de risico's te groot worden. Dus toen Bo 4 maanden was heb ik me laten helpen. Ik krijg nu ook soms de vraag nr 2 zal wel snel volgen en altijd os het antwoord nee, en gaat ook niet meer lukken. Ik heb me laten helpen om de reden om te weten dat het ook niet meer gaat en ik ben zo gelukkig met ons kleine wonder.
Wij hebben dit ook altijd al gehad. AL vanaf de dag dat wij het over kinderen hadden (dus nog niet gestopt met de pil) waren wij het er samen over eens dat wij het bij 1 kindje willen laten. En eerlijk gezegd denken wij er nog steeds zo over. Ons gezin voelt compleet. Maar ook vanwege andere redenen,zoals financien. Ook hier al die clichee (schrijf ik het zo goed) opmerkingen. Als iemand zegt dat het zielig is dan zeg ik standaard. " het is juist zielig voor het andere kind als ik een kind krijg alleen omdat iedereen vindt dat dit hoort". Dan zijn ze meteen stil,want hier kunnen ze niks op zeggen.
Hier ook heel bewust om vele redenen , de hoofdredenen boven aan. We hebben eigenlijk 3 kinderen, 2 zijn er helaas overleden. Ik ben geopereerd en daardoor is zwanger raken afgeraden, het kan wel,maar het risico bestaat dat ik (weer) een kindje verlies aan een vroeg geboorte het was of nog een kindje en mijn leven in de weegschaal. Of alleen onze meid nog.... En de angsten zou ik ook niet meer kunnen handelen, heb genoeg op mijn boterham gehad daarbij: hebben we niet genoeg kamers en zouden we moeten verhuizen. Daar hebben we niet genoeg woonjaren en centen voor. Financiele plaatje maakt het onmogelijk. De enige zelfstandigheid verdwijnt. en wat zeker niet onbelangrijk is en wat voor ons ook wel groot telt: we zijn heel gelukkig zo
Hoi! Wij hebben nu een dochter van 1 jaar en 4 maanden en we willen wel een tweede. Ooit. Nu nog niet. Om ons heen krijgen mensen achter elkaar kinderen, soms met nog geen jaar ertussen, dat vind ik erg snel. Ik geniet nu erg van Floor, we hebben een heerlijk ritme en dat laat ik lekker zo. Voorlopig dus nog even rust in huis. Ik snap heel goed dat mensen maar 1 kindje willen. Het is niet zomaar wat, een kindje! Het is heerlijk en erg leuk maar ook vermoeiend. En met twee wordt het drukker. Dus als je besluit om het zo te laten en lekker op deze manier door te leven, is dat volkomen begrijpelijk en heel normaal. En zielig voor een enig kind? Welnee. Hij/zij weet toch niet beter? En op school krijgen ze vriendjes en in de buurt en in de familie en ach... op zoveel plekken!
Wat heftig, zeg... Maar wat kun je het goed verwoorden! Prachtig om te lezen en om te merken dat je na een ingrijpende gebeurtenis je geluk hebt gevonden.
@T Agnes: Als iemand zegt dat het zielig is dan zeg ik standaard. " het is juist zielig voor het andere kind als ik een kind krijg alleen omdat iedereen vindt dat dit hoort". Dan zijn ze meteen stil,want hier kunnen ze niks op zeggen. : Heee das een goeie Nou ook bij ons tellen ook een aantal dingen mee wat voor ons belangrijk is: Het voelt gwoon compleet zo....ik vind het zelf heel heftig en vooral het eerste jaar.....nu heb ik ook geen superleuke bevalling gehad dus heb daardoor ook angsten..+ financieel gezien...niet alleen nu maar ook later: En ik vind het nu soms al moeilijk om de aandacht te verdelen....voor me dochtertje, manlief en dan ben ik er zelf ook nog Nu heb ik t nog onder controle maar als ik naar andere gezinnen kijk met meerdere kinderen dan krijg ik het gwoon benauwd. Ik heb echt mega respect hoor...dat ze dat doen en kunnen, en ongetwijfeld als het "perongeluk" zal gebeuren bij wijze van dan weet ik dat ik het uiteindelijk ook wel zal kunnen. Kwa huis hebben we zat de ruimte...boven 4 kamers en op zolder kunnen dr ook nog wel 2 gemaakt worden maar , We zullen alleen wel een nieuwe auto moeten aanschaffen....ik zal ook een goede baan moeten zien te vinden, van alleen mijn partners loon is het niet haalbaar...dus zullen dr 2 kindjes naar de opvang moeten en daar wordt ook weer flink op bezuinigd etc etc.. En tja als het gevoel dr niet is....en idd...ik ga toch niet aan een tweede beginnen omdat een ander dat van mij verlangt....Onze dochter zal heus nix te kort komen hoor... Liefs
@t babybergen: Jeej heftig zeg....bah.....lijkt me echt verschrikkelijk.. Tis soms ook zo oneerlijk verdeeld in de wereld. Bijv: Zit ik hier te schrijven over een vrije keuze kwa kindertjes terwijl er anderen zijn die helemaal niet zwanger kunnen raken....of die keuze helemaal niet eens hebben.
Ja ik vind het voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen ook echt vreselijk Maar dat wij als nog gezegend zijn met een kindje zie ik als een groot geluk Ik heb verdriet om mijn overleden kinderen, maar ik heb geen verdriet omdat ik geen kinderen meer hier na krijg Wij hebben daar echt vrede mee en genieten van ons prachtige meisje
Hier ook de keuze gemaakt om het bij 1 kindje te houden. Met name vanwege medische redenen; een zwangerschap is risicovol voor mij omdat ik een bepaalde chronische ziekte heb. Het is wel gewoon mogelijk, maar mijn man en ik hebben de keuze gemaakt om dat risico gewoon niet meer te nemen. We zijn heel gelukkig met onze dochter en vinden dit ook wel prima. Ze is nu net 1 jaar geworden en tot nu toe echt nog geen kriebels (en ik verwacht ze ook niet). De clichés zijn herkenbaar ja...al hebben wij van begin af aan al geroepen dat er geen broertje of zusje komt voor Amy. Hierdoor maken de mensen die dichtbij ons staan eigenlijk geen opmerkingen (misschien komt dat nog als Amy echt iets ouder is), maar mensen die verder weg staan en onze situatie niet kennen maken ze wel. Moet zeggen dat het me vrij weinig interesseert en dat het het ene oor ingaat en het andere oor uit. Vind het eigenlijk ook best kortzichtig, het zou pas stom zijn voor een tweede kindje te gaan omdat het anders sneu is voor de eerste. (moet wel zeggen dat ik me wel irriteer als opmerkingen: we "nemen" er 2, want 1 is zo zielig...maar dan met name om het stukje "een kindje nemen", je mag dankbaar zijn als het je uberhaupt gegeven is!)