Waar vroeger vrouwen haring met slagroom aten ( bij wijze van dan) mogen ‘we’ dit nu ook al niet meer eten. Omdat er heeeel misschien ziekmakende stoffen in kunnen zitten. Die stoffen worden ook nog eens veroorzaakt door de mens zelf . Bij mijn eerste zwangerschap mocht je het nog eten maar dan wel van de viskar. Nu dus niet meer. Maarja, ik sta elk jaar in juni bij de viskar om de eerste Hollandse nieuwe in ontvangst te nemen. Aan de ene kant denk ik f*** it ik ga gewoon. En aan de andere kant is daar mijn geweten.. wat als hè…. En dan te bedenken dat ik er tijdens de eerste zwangerschap niet eens over na dacht . De grote vraag; eten jullie wel (zoute) haring, of niet?
Pff lastig hè. Je mag nu bijna geen vis meer eten. Nou gaat het hier om zware metalen, dus In die zin is het een concentratie ding. Dus eenmalig haring eten zal zeer waarschijnlijk geen grote effecten hebben. Tegelijk kan je je afvragen, moet het? Misschien kan je het houden bij een hapje voor het moment? Omdat ik me er niet bewust van was dat we weer minder mochten eten heb ik zeebaars gegeten in de eerste weken, tja, ik kan het niet meer terug draaien..
Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen zou ik zeggen ik eet sowieso geen vis, maar ik hou me aan de voorschriften voor zwangeren.
Tsja… of je er nu 1 eet in heel je zwangerschap of elke week 2 persoonlijk denk ik niet dat het je direct zal schaden.// ofwel, alles met mate! Ik heb volgens mij elke zwangerschap wel s haring gegeten.. óf paling zelfs
14 jaar geleden was juist goed voor de baby Ik zou eten maar heb bij visboer gewerkt en weet waar vandaan kwam. Er is ook verschil in namelijk met invriezen van de haring. Er zijn soorten die je nu gewoon kunt eten maar heel weinig.
Zoals ik zelf tijdens m’n zwangerschap dacht was, die 9 maanden volledig aan de voorschriften houden dat staat toch totaal niet in verhouding op een leven lang daarvan genieten. Wat zijn nou 9 maanden op een mensenleven. Dan maar even niet en volgend jaar weer een kans. Maarja iedereen moet het zelf weten! Vind het argument van ‘vroeger’ ook altijd wel grappig. Vroeger stonden er ook sigaretten op tafel op kinder verjaardagen en was dat prima. =‘D
Ik houd niet van haring, dus ik eet het sowieso niet. Desalniettemin zou het bij mij afhangen van de reden waarom er wordt geadviseerd om het niet te eten. Zitten er potentieel bacteriën in die schadelijk kunnen zijn? Dan eet ik het niet. Zitten er zware metalen in die in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn? Dan zou ik het voor een keertje wel doen. Bij die laatste is het vooral zaak om het niet teveel te eten, dus één haring (of broodje tonijn) op de hele zwangerschap kan mijns inziens geen kwaad, maar je moet dat niet meerdere keren per week eten. Gerookte zalm en andere rauw(e) vlees/vis is voor mij dan weer wel echt een no-go.
Wat mij werd gezegd is dat haring vers moet zijn, dus wel van de vismarkt en nier voorverpakt van de winkel. Haring is rauw en het ging niet om de metalen. Ik heb tijdens de 1e zwangerschap dus wel haring gegeten maar niet heel veel (dochter wordt nu 3). Bij de 2e (die is nu een jaar) bleek de richtlijn te zijn veranderd en daar kwam ik pas later achter en ja ook toen haring gegeten. Dus ik snap wel waarom je twijfelt. Heel eerlijk, ik denk dat ik het wel had gedaan.
Bij mijn oudste verslond ik de haringen in juni/juli, echt een craving en toen helemaal nog geen issue. Dus tja, ik zou het best doen voor een keertje. Maar wel van een goede zaak. (Maar goed, je moet zelf weten hoe je je hierbij voelt natuurlijk, als je daarna dagenlang last van je geweten hebt, dan is het misschien ook niet echt de moeite waard )
Ik eet ze sowieso niet, dus hier niet zo'n probleem haha. Maar ik zou vooral kijken naar de reden van het advies. Zoals bij biefstuk, metworst, filet american en noem maar op is het duidelijk waarom het niet mag. Bij vis heeft het bepaalde andere redenen waarom het wordt afgeraden, bij bijvoorbeeld "teveel".
Ik lust geen haring, maar zou het sowieso niet eten. Ik hou me gewoon 9 maanden in op allerlei vlakken uit bescherming voor mijn kindje. Ook al gaat het alleen "maar" om zware metalen volgens sommige.. het idee alleen al dat ik iets eet waar dus voor gewaarschuwd wordt omdat er metalen in zitten en deze in grotere hoeveelheden niet verwerkt kunnen worden door de baby, daar zou ik me al niet prettig bij voelen. Maar goed, ik ben dan ook wel panisch als het om eten gaat. In de zwangerschap voornamelijk richting de baby en buiten de zwangerschap ook richting mezelf .. Ik eet al geen aardbeien uit de supermarkt omdat ik het gifbommetjes vind, enkel bio. Krijg dat al niet veranderd in mijn hersenpan, dus laat staan als het om mijn baby gaat die nog volop in de groei is. Nope, voor mij zou het dus een no go zijn.
Haring is niet rauw maar gepekeld. Eerste zwangerschap werd het aangeraden en de tweede ook door de gynaecoloog. Lekker vers van de goede vishandel ware zijn woorden.
Ik wacht er wel nog even mee, gelukkig niet te lang meer. Ik heb me wel aardig aan de voorschriften gehouden, de vorige keer was ik wel iets strenger voor mezelf. Deze keer heb ik bijvoorbeeld wel droge worst gegeten, een enkele keer tonijn of andere roofvissen en deed ik niet moeilijk als mijn vlees nog heel licht rozig was, bij de eerste moest het echt helemaal bruin doorbakken. Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken en lekker doen waar je zelf mee kunt leven. Die richtlijnen worden met het jaar aangepast en tegenwoordig is niks meer goed voor je. Het enige wat me echt niet lekker zit is dat ik dacht wat alcoholvrije biertjes te hebben genomen, stond overal groot op het label vermeld, en bij het checken of er wel of geen statiegeld op de flessen zat stond er <0,5%. Daar was ik wel even goed ziek van toen ik het zag
Alcoholvrije drankjes worden gemaakt door de alcohol uit het drankje te halen. De bewering dat ze met 100% zekerheid ALLE alcohol hebben verwijderd is nogal sterk. Daarom zetten ze "minder dan een half %" op de verpakking, uit zelfbescherming om rechtzaken tegen te gaan. Ik drink wel af en toe een 0.0 drankje. Haring was bij de eerste in 2018 nog gezond om te eten vanwege de omega's ofzo. Tot september, toen mocht het ineens niet meer. Had ik de hele zomer lekker haring gegeten.... Volgens mij valt haring in de categorie "niet te veel", dus net zoals één keer tonijn wel mag, mag ook één haring wel.
De haring valt nu ook onder de categorie ‘no go’ volgens het Voedingscentrum. Ik beviel in augustus 2018 dus heb die zomer ook genoeg haring gehad. Ik weet nog goed dat ik met m’n man naar de visboer ging op de eerste dag van de Hollandse nieuwe en dat ik er 2 weg at . Ik begrijp best dat er wel eens nieuwe inzichten zullen zijn. Maar wanneer ik lees dat ik zelfs geen kroepoek meer mag eten.. dat gaat wel ver hoor.
Ow verrek, er staat inderdaad dat het ziekmakende bacteriën kan bevatten. Dat is inderdaad een no-go. Ja ik vind het ook bizar. Ik schrok me rot toen ik hoorde dat garnalen niet meer mochten. En nauwelijks ook broodbeleg. Alleen nog ham en kaas, zo ongeveer. Rauwkost in de horeca is blijkbaar ook al een issue... tijd voor astronautenvoedsel.