Onze zoon gaat nu ruim 1 jaar naar school en heeft zichzelf leren lezen en schrijven. Hij staat te popelen om aan het echte werk van groep 3 te beginnen. Wat doen ze bij jullie op school met deze kinderen? Volgens de norm moet hij nog een heel jaar kleuteren.
Mijn dochter is nog niet zo ver, maar mijn nichtje mag verder naar de volgende groep. Ze kijken het op die school wat ze aankan, ook emotioneel. Het scheelt misschien ook, dat ze van november is. Wat zou je zelf willen?
Laten kleuteren en wat extra werkjes uit groep 3 laten maken. Het is vaak nog het geval dat zo'n kindje emotioneel nog niet toe is aan een echte groep 3 (stil zitten en veel werken). Maar wat uitdagende werkjes kan geen kwaad natuurlijk!
Hier op school gaan ze er heel goed mee om. Oppas kindje is van januari en heeft dit jaar groep 2 gewoon gedaan. Ze wilde zelf ook graag bij haar vriendinnen in de klas blijven. Ze mag vaak de namen oplezen van de lijst en op school hebben ze een groep op maandagmorgen voor de beste kleuters van alle groepen. Die kinderen komen in 1 groep en doen dan extra moeilijke werkjes. Ze krijgt in haar eigen klas ook extra werkjes of wat uitgebreidere werkjes dan de rest. Lezen in een echt boek mag ze ook i.p.v. plaatjesboeken. Ze heeft dit schooljaar het weer heel erg naar haar zin op school. Lekker bij haar vriendinnen in de klas. Ze houdt ook nog van lekker spelen.
Hier wordt ook extra uitdaging gegeven. Mijn oudste gaat na de zomer naar groep 3 (is net 6 jaar)....en leest boeken die kinderen in groep 5 lezen. Ook zij heeft het zichzelf aangeleerd. De juf wilde haar best groep 3 over laten slaan en direct naar groep 4, maar dat willen wij nu (nog) niet. In groep 3 leren ze niet alleen lezen toch. Wij hebben haar gewoon laten kleuteren omdat we spelen ook erg belangrijk vinden. Ze moeten nog zolang leren , persoonlijk vind ik het anders als je merkt dat je kind je echt verveeld in de klas en totaal geen aansluiting vind met de rest. Zodra de rest van haar klas de letter van de week ging oefenen, kreeg onze oudste via de computer op haar nivo leesopdrachtjes/schrijfopdrachtjes. Erg leuk vindt ze dit. Het is wel een stuk lastiger om leuke leesboekjes uit de bieb te halen. Leestechnisch hoog nivo, maar inlevingsvermogen aangepast op correcte leeftijd. Tip: boekjes van bollenboos zijn uitermate geschikt. Ik zou aan de juf vragen wat ze voor jullie kind kunnen betekenen. Wat kunnen ze aanbieden zodat er toch uitdaging blijft. Kwebbel
in maart. Bij ons op school kun je per half jaar starten aan een nieuwe groep. Dus hij zou in principe in febr aan groep 3 kunnen beginnen. Maar goed, we verschillen op dit moment van mening met school. School vindt hem te wiebelig, terwijl ik zeg dat dat komt omdat hij zich verveeld. Ik heb nu wel tegen hem gezegd dat als hij wil leren lezen en schrijven, hij dat ook op school moet laten zien. Zo waar, dat heeft hij gedaan, dus hopelijk gaan ze nu zien waar zijn belangstelling hier ligt. Nog een heel jaar groep 2 zie ik nl niet zitten. Ze gaan nu nl groepssamenstellingen veranderen en er komt een groep 2/3 en daar willen wij hem graag in hebben ipv groep 2.
In groep 3 doen ze idd wel meer ja dan alleen leren lezen. Eerste helft is puur letters autoriseren. Dus dat worden veel leeskilometers maken. Dat heeft je dochter zo te horen niet nodig. Maar de tweede helft gaan ze met de spelling regels aan de gang, tempo lezen en lezen met intonatie. En daarnaast heb je natuurlijk ook andere dingen zoals het rekenen, spreken in de groep, samenwerken, groepsopdrachten etc. Ik heb er ook eentje in groep 3 en dat is juist weer het tegenover gesteld verhaal van de tweede zoon. Moeten we hem wel over laten gaan? Hij heeft nl heel veel moeite met lezen. Juf geeft toevallig bij beide in de klas les en zei wel dat de tweede zoon, de oudste w.s. binnen het jaar in gaat halen. Dat konden nog wel eens pijnlijke taferelen worden. Maar goed, we willen wel proberen hem over te laten gaan, omdat hij vooral emotioneel het goed doet, met rekenen ruim voor loopt, en hij is al een late leerling met 2,5 jaar kleuteren, . (Je zou er nog grijze haren krijgen van al dat getob over je kinderen).
Jenny, dat gaan wij dus ook krijgen, dat de kindjes elkaar gaan inhalen. Mijn dochter (april 02) zit in groep 4 en heeft nog geen avi 3 (E3 nieuw) en mijn zoontje (november 03) zit in groep 3 en zat in februari netjes M3. Nu gaan wij onze dochter laten testen op dyslexie, alleen dat duurt nog even omdat er een lange wachtlijst is. Pijnlijk vind ik het, ik heb er ook over gedacht om mijn dochter een jaartje over te laten doen, maar dan komen ze bij elkaar in de klas en dat vind ik geen gezonde situatie. Nu gaat ze gewoon over naar groep 5 en krijgt extra begeleiding van school. Mijn zoontje zat in groep 1/2 en moest nog een jaartje kleuteren. Wij vonden hem altijd heel slim en bijdehand, heel anders dan mijn dochter (zij is socialer en emotioneler, meer een denker, creatiever). Hij kan overal wel een oplossing voor vinden. Spelletjes had hij zo door, ook al was hij er nog veel te jiong voor. De juf vertelde ons dat ze hem had laten testen voor groep 3, wij hadden zoiets van huh ? Hij leest niet, kan zijn naam niet schrijven, heeft totaal geen interesse in letters enz. Ja maar hij kan het wel vond de juf. Na lang wikken en wegen hebben we hem naar groep 3 gedaan en nu na bijna een jaar hebben we er nog geen seconde spijt van gehad. Oke hij zit niet stil, zoals de juf zegt, hij zit ondersteboven, achterstevoren, linksom of rechtsom, het verdraaide is dat hij nog alles hoort en begrijpt !!!! Hij heeft zelfs een stressballetje om mee te friemelen en dat werkt super !! Het is zo moeilijk als je kinderen groter worden, al die beslissingen die je moet nemen..... Mijn moeder zei altijd kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen ! Nu begin ik toch wel te denken dat ze wel eens gelijk kan hebben...... Groetjes Monique
Nu ik mijn bericht terug lees, komt het over alsof mijn zoon de hele dag onrustig zit te zijn. Zo erg is het nou ook weer niet hoor, maar het is de juf die zich erover verbaasd. Hij scoort met de toetsen goed, een enkele B en C maar het meest A-tjes waarvan zelfs A+, al wist ik niet eens dat dat bestond. Mijn dochter heeft 2,5 jaar gekleuterd en die had meer problemen in groep 3. Zij scoorde en scoort nog steeds D en Etjes. Lastig maar waarschijnlijk is het de dyslexie die haar parten speelt..... Moet jullie wel heel eerlijk zeggen dat toen ik de resultaten van mijn zoontje zag, ik eerste zuchtte van, gelukkig hij draait goed mee maar daarna volgde een grotere zucht van, met mijn dochter is wat aan de hand en we gaan erachter komen wat het is !!!
Oh Monique wat schrijf je dat treffend! Timo leest nu net wel/net niet AVI. Hij is getoetst op M3 en dat is voldoende en E3 is nog onvoldoende. Ik heb volgende week voor de middelste zoon op school een gesprek. De week erna denk ik voor de oudste. het zijn inderdaad 'grote' zorgen als je het met voorheen vergelijkt, maar dan denk ik weer aan trubbels die je met pubers kan krijgen en dan is dit weer peanuts natuurlijk. Maar je wilt het beste voor je kind en dan is het zo lastig om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt.
Ik wist ook niet dat A+ bestond. Timo heeft dat voor rekenen. Dus mede daarom wil ik hem niet laten zitten. Juf denkt bij timo trouwens niet aan dyslexie. Ik heb het zelf dus mijn alarmbellen gingen vrij snel af. Maar er zijn zoveel andere kenmerken voor dyslexie wat bij hem niet speelt. Dictee bijv doet hij super. Toest spelling had hij een A. Dus tja waar komt die achterstand in de leesontwikkeling vandaan? Ik kan me voorstellen dat je wel even moet slikken rondom je dochter. Ik weet dat ik van de week me ook verzuchte: Kunnen ze niet gewoon gewoon zijn? Lijkt me zo makkelijk he.
Mijn dochter staat ook gemiddeld een 7,5 voor dictee, maar dat komt doordat wij de woorden elke avond oefenen totaan het dictee. Als ik haar nu overhoor met woorden van 1,5 maand geleden dan heeft ze 3 kwart fout. Typisch een dyslexiekind kreeg ik te horen. Spelling is volgens mij bij haar ook niet het grootste probleem. Lezen en nog eens lezen, dat is wat wij thuis steeds doen. Om moedeloos van te worden, want meer dan de helft gaat fout, wie wordt we, een/aan/en of andersom, zo/ze, woorden erbij "verzinnen"...... Weet je zeker dat het geen dyslexie is, het is er in zoveel gradaties en ze hoeven niet alle kenmerken te hebben. Nu ik er zo mee bezig ben, begin ik me steeds meer af te vragen of mijn dochter het niet van mij heeft. Mijn vader heeft het volgens mij ook al is het niet bewezen. Ach dat zien we wel, nu eerst mijn dochter !! Vanavond een gesprek op school gehad, volgend jaar gaan ze de twee groepen 4 in 1 groep 5 stoppen, dus 32 leerlingen, met 2 leerkrachten. Positief is dat er altijd iemand is die haar kan helpen, negatief is dat er 31 afleidingen voor haar zijn..... Heb er geen goed gevoel over, maar kan ook niet goed uitleggen waarom ik haar nog een keertje groep 4 zou laten doen. Het is een gevoel..... En wat jij zegt, was alles maar normaal, dan zou het wel goed gaan, maar ja wat is normaal ? Groetjes Monique Ps vanavond vertelde de directeur een leuk verhaal toen we op mijn zoontje uitkwamen. Weet wat irritant is ? Een kind in de klas hebben die niet op zijn stoel kan blijven zitten, heel de tijd alles doet behalve luisteren. Wij instemmend knikken, gaat ze verder : Je vraagt dan aan die jongen boos, en wat heb ik nou gezegd ? Antwoord die jongen gewoon woordelijk wat je even daarvoor gezegd hebt !!! En dan lachend erachter aan, da's jullie zoon !!! Hahahahahaha, heb er smakelijk om gelachen !!!!
Alle fouten die timo leest zijn idd de/het/een, wonen wordt woont \Hij zit wel in de buurt, maar het is het nét niet. Dus dat telt allemaal als fout. Hij leest nu kern 11 en volgens de juf zat hij nog niet op AVI1. Ging ik gisteren met hem een boekje AVI3 lezen, dan is dat echt oersimpel, maar hij redt het dus niet op tempo. Ik kan soms ook moedeloos van het lezen worden. Juf zag nog geen kenmerken van dyslexie, maar ik zal het in het volgende gesprek toch weer eens aankaarten. Ik zie zelf dat hij gewoon veel woorden gokt (is ook best slim eigenlijk, hij raadt dus hoe de zin verder afloopt. Verder maakt hij fouten doordat hij te snel wil lezen. Ik zeg altijd dat je alleen maar snel kan worden door gewoon veel te lezen. Want snel lezen ansich kun je niet oefenen. En ik zie ook wel dat hij vooruit gaat, maar oef, hij moet er zo zwaar aan trekken en dat is zo sneu. De andere zoon gaat nu helemaal los met het lezen en schrijven. Nog een week en dan heb ik gesprek op school. Dat zal toch raar moeten lopen als hij niet naar de 2/3 groep mag volgend jaar?
Ik denk zelf ze het moeten testen op school,wat kan ze en zou ze echt groep 3 al aankunnen. Het zou erg zijn als ze toch in groep 3 achteruit gaat,groep 3 is niet alleen maar lezen daar komt ook het schrijven bij en het rekenen. Zo hebben wij dat met onze oudste kwa lezen zit hij op niveau eind groep 6. Ik heb aan de lerares gevraagd waarom dit eind groep 6 is en of hij nog op een hoger niveau zou kunnen gaan lezen. Ze doen dit dus niet omdat in groep 4 het max lees niveau eind groep 6 is. Voor mijn zoon is dit erg vervelend want lezen doet hij zo graag en wil graag betere boeken lezen zoals hij dat zelf zegt.
Jenny, ben je al naar de oogarts geweest ? Mijn dochter is ook getest en die bleek een half min te hebben. Niet dat haar lezen er op vooruit is gegaan, maar alle beetjes helpen toch ? Het lijkt mij dat je zoon wel naar 2/3 mag. Mooi zo'n tussenfase, dat hebben ze hier niet. Had het ook nog nooit gehoord. Groetjes Monique
ogen zijn in groep 1 getest en toen was dat juist heel goed. Scoorde beter dan gemiddeld. Maar ik kan natuurlijk altijd even binnen lopen bij het inloopspreekuur van de GGD. Dadelijk moet ik even voor mijn eigen bril naar de opticien. ik zal daar ook eens vragen wat ze voor ons kunnen doen. Maar volgens mij is het zicht goed. Vaak is het probleem dan veraf kijken he en juist niet voor dichtbij. Maar goed, het is wel slim om in elk geval dat uit te sluiten.
het zou nog niet eens om groep 3 gaan, maar de combi groep 2/3. Dan zou in febr gekeken moeten worden of hij dan met groep 3 kan starten. School had nu het voorstel van groep 2 gedaan en dan kan hij dus sowieso niet naar groep 3, maar pas sept het jaar erop. Of hij moet van klas gaan wisselen en dat wil je liever ook niet. Hij zit nu in 1/2 klas en het meerendeel gaat dus naar 2/3. Ik was dus ook wel verbaasd dat hij niet het 2/3 advies kreeg.