Dag meiden! Even een vraagje over het geboorteplan. Ik wil er wel graag eentje schrijven, ook al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel dat ik het gedaan hebt. Weet wel dat je een bevalling toch niet kunt plannen en het gaat zoals het gaat maar toch. Nu vroeg ik me zo af, wat zijn nou de belangrijkste dingen die je hierin moet vermelden, wat mag echt niet ontbreken in je geboorteplan? Misschien heeft iemand een voorbeeld van haar geboorteplan voor me? En, zorg je dat de verloskundige dit heeft ruim voor je bevalling of hoe doe je dit? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bij mijn eerste bevalling heb ik alles gewoon over me heen laten komen, omdat je bij een eerste bevalling gewoon echt niet weet wat je overkomt. Nu ben ik dus wel van plan een bevallingsplan op te stellen, maar dit heeft er meer mee te maken dat er tijdens de bevalling van mijn dochter dingen zijn 'gebeurd' waardoor het geen fijne bevalling was. (18 uur non-stop aan ctg liggen op bed waardoor ik de weeën niet kon opvangen enzo). Je kunt gewoon overleggen met je verloskundige, zij zou je misschien voorbeelden kunnen geven. En als je zoekt op google kom je ook meerdere tegen waar je ideetjes uit kunt halen.
voorbeeld: Geboorteplan van: Datum: Omgeving Waar zou je graag willen bevallen? Welke sfeer wil je thuis/in het ziekenhuis graag bij je bevalling? Wil je specifieke zaken meenemen naar het ziekenhuis? Zijn praktische zaken geregeld zoals opvang van andere kinderen/vervoer naar het ziekenhuis? Zijn er nog specifieke zaken/wensen wat betreft de omgeving die wij moeten weten? Begeleiding en aanwezigen Welke personen wil je graag om je heen tijdens de bevalling zoals je er nu over denkt? Van wie krijg je ondersteuning? Wat zijn je verwachtingen van de verloskundigen (of eventueel gynaecoloog)? Wat zijn je verwachtingen van de kraamverzorgster (of eventueel verpleegkundigen)? Hoe moet er omgegaan worden met de informatievoorziening? Omgaan met pijn Zie je op tegen de pijn? Wat denk je nodig te hebben om je te kunnen overgeven aan de pijn? Hoe sta je tegenover pijnstilling? De geboorte Welke houding lijkt je op dit moment prettig om in te bevallen? Zou je een spiegel willen bij de bevalling zodat je mee kan kijken? Waar wil je dat fotos van gemaakt moeten worden en wie gaat die fotos maken? Zou je de baby zelf willen aanpakken (of de partner) als daar de gelegenheid voor is? Zou je de baby direct op de buik willen of wil je de baby graag eerst afgepoetst hebben? Wie gaat de navelstreng doorknippen als daar de tijd voor is? Zijn er nog andere zaken die jullie graag zouden willen met betrekking tot de uitdrijving? Wat zou je willen met de placenta wanneer deze is nagekeken? Na de geboorte Wat vind je belangrijk het eerste uur na geboorte? Wat vind je belangrijk met betrekking tot de eerste borstvoeding? Hebben jullie nog andere wensen met betrekking tot de periode vlak na de geboorte? Algemeen Zijn er op dit moment zaken waar je als aanstaande ouders erg tegen opziet? Zijn er in het geval van complicaties nog andere zaken waar wij rekening mee moeten houden? Zijn er nog andere punten die jullie belangrijk vinden waar rekening mee gehouden kan worden? Geboorteplan besproken op Door
[FONT="]Ik heb er de vorige keer ook eentje gemaakt. Deze keer zal ik die ook weer gebruiken, misschien ietsje aangepast.[/FONT] [FONT="]Ik ben uiteindelijk ingeleid en alles liep min of meer anders, maar zeker niet vervelend of verkeerd. [/FONT] [FONT="]Het is ook niet te plannen, vandaar dat ik het bevallingswensen heb genoemd. Dit is die van mij:[/FONT][FONT="] [/FONT] [FONT="]Bevallingswensen[/FONT] [FONT="]Persoonlijke gegevens:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Naam:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Naam partner:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Geboortedatum: [/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Zwanger van: 1e kindje[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Uitgerekende datum: 8 december 2010[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Onder controle bij: Verloskundigenpraktijk ...[/FONT] [FONT="]Indien mogelijk zijn dit onze wensen rondom de bevalling. Natuurlijk staan wij open voor overleg, suggesties en andere situaties. [/FONT] [FONT="]Vooraf:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]In het ziekenhuis bevallen.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Niet te lang thuis blijven wachten.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Waar mogelijk strippen in week 39 of 40.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Bij maximaal 41 weken inleiden of bij afwachten eerst kijken of alles nog goed is dmv een echo en eventueel een ctg.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Bij een stuitligging wil ik graag een keizersnede.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Mogelijkheid tot bevallen op een baarkruk (tot het einde). [/FONT] [FONT="]Bevalling:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Alleen in overleg een arts in opleiding erbij aanwezig (kijken).[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Zo min mogelijk in en uitloop van personeel. Indien dat niet mogelijk is: graag rust bewaren ivm concentratie.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Mogelijkheid tot pijnstilling indien wenselijk.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Als het niet voorkomen kan worden: liever inknippen dan inscheuren..![/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Mocht het echt niet gaan, of is er twijfel of het goed gaat met de baby: dan halen![/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Ik ben bekend met hyperventilatie. Ik raak niet buiten adem, maar ga oppervlakkig ademen en snel praten. Indien nodig mij hierop wijzen en bij helpen.[/FONT] [FONT="]Na de bevalling:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Graag fotos maken vanaf dat de baby eruit komt/is.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Na de bevalling de baby op mijn blote borst/buik leggen.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Papa wil graag de navelstreng doorknippen (indien mogelijk).[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Indien er gehecht moet worden: niet door personeel in opleiding.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Indien er gehecht moet worden: graag met verdoving.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Ik wil graag de placenta zien en er wat uitleg over te krijgen.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Graag fotos maken tijdens de apgar- test en controle.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Baby alleen wassen in overleg met papa en mama.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Baby graag kleding 1e setje aan.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Bij een overnachting in het ziekenhuis wil ik het kindje bij mij houden. Alleen weghalen in overleg met mij.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]De baby krijgt flesvoeding (nutrilon hypoallergeen). De fles zit in onze tas.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Indien mogelijk de eerste flesvoeding door mijn man of mij.[/FONT] [FONT="]Bij medisch ingrijpen/ keizersnede:[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Mijn man wil bij de geboorte aanwezig zijn.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Indien mogelijk een ruggenprik en geen algehele narcose.[/FONT] [FONT="]- [/FONT][FONT="]Na eventuele algehele narcose wil ik graag dat mijn man en kindje aanwezig zijn tijdens het ontwaken.[/FONT]
wouw die van jou is uitgebreid zeg misa! fijn dat je m deelt! k heb morgen gesprek met de vk over de bevalling, heb ook geboorteplan gemaakt. (zo noemen ze t ook al is wens beter toepasbaar) ook al weet ik dat je toch niet weet wat je overkomt, mijn vk gaf aan dat ze de ervaring hebben dat je toch beter voorbereid bent, en er goed over nagedacht hebt.
@ Misa Je geboortewensen lijken enorm veel op die van mij!! Heel grappig om zo terug te lezen. Ik heb trouwens van mijn vk een papier gekregen met een geboorteplan opzetje en op de achterkant uitleg over al die punten. Misschien dat je eigen vk zoiets heeft voor jou? En anders heb je al heel veel aan wat hier staat, maar dan weet je in ieder geval of je vk ermee werkt of niet (standaard zeg maar) Aangezien ik hem van hun kreeg en zij er ook altijd over beginnen bij 34 weken zwangerschap ongeveer, tenzij je er zelf eerder over begint
Hier staat het geboorteplan kant en klaar op: GEBOORTEPLAN - KNOV - Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen en kun je dmv afvinken je geboorteplan op een snelle en volledige manier op papier krijgen. Succes!!
GEBOORTEPLAN bij mijn tweede Wie zijn wij Wij zijn Appelflap en Appelflapman Wij hebben geen geloofsovertuiging. Ervaringen van een vorige bevalling Ik heb een goede, snelle bevalling gehad met een voorspoedig herstel en een gezond kindje. Ik ben thuis bevallen. Om 24.00 uur zette de weeën door(rugweeën), om 03.45 uur persweeën en om 04.15 uur is meneertje één geboren. De omgeving tijdens uw bevalling Ik wil in het ziekenhuis bevallen omdat er veel veranderd is in onze verloskundigenpraktijk in de afgelopen maand. Ik zat bij Appelflappenprijktijk, deze praktijk is door omstandigheden samengegaan met Oliebollenpraktijk. Hier door zijn er 4 nieuwe verloskundigen die ik allen één maal of nog helemaal niet heb gezien. Er is één verloskundige die ik goed ken, die heeft mijn zoontje ook gehaald. Ik heb weinig vertrouwen in de nieuwe gezichten omdat ik ze nog niet ken. Ik vind het daarom prettig om in het ziekenhuis te bevallen, dit geeft mij een veilig gevoel. Houdingen Geen idee, mijn vorige bevalling heb ik veel op mijn zij gelegen maar ik weet niet of dit nu prettig is. Wat ik bij mijn vorige bevalling prettig vond was dat iemand druk op mijn rug gaf tijdens de rugweeën, misschien is dit nu weer prettig. Ik vind het prettig als jullie mij aanwijzingen/ suggesties geven in houdingen. Ik wil echter zelf de regie blijven houden waar dit mogelijk is. Begeleiding en communicatie Ik word niet graag betutteld. Vertel maar gewoon waar het op staat en wees duidelijk en eerlijk. Ik zou het ook prettig vinden als de peptalks achterwege worden gelaten(goedzo! Je bent er bijna! Nog maar eventjes!), daar word ik ontzettend kriebelig van. Dit ligt ook bij de intonatie. Wat ik wel prettig vind is als je bijvoorbeeld zegt dat ik nog maar 1 cm moet voor ik mag persen. Ik wil liever niet begeleid worden door stagiaires. Ze mogen wel aanwezig zijn/ meekijken (maximaal 1) maar als er handelingen verricht moeten worden en bij persweeën (bij de uitdrijving) wil ik begeleid worden door een gediplomeerd beroepskracht. Ik vind het erg onprettig als er mensen aan me zitten die ik niet ken, graag tot een minimum beperken. Ik wil het liefst zo min mogelijk mensen om mijn bed heen en waar het kan steeds dezelfde gezichten. Als er iets mis gaat wil ik weten wat en wat er moet gebeuren. Er wordt NIET ingegrepen zonder overleg met mij of mijn man. Wensen tav het omgaan met de pijn van de weeën Zo veel mogelijk met rust gelaten worden, geen pijnbestrijding. Tips zijn welkom, als iemand suggesties heeft(in de vorm van een kruik e.d.) hoor ik ze graag. Rondom de geboorte/overige aspecten Als er iets mis gaat wil ik weten wat en wat er moet gebeuren. Er wordt NIET ingegrepen zonder overleg met mij of mijn man. Ik wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis na mijn bevalling. Ik wil borstvoeding geven. Appelflapman knipt de navelstreng door. Ik wil niet gescheiden worden van ons kindje. Allergieën, overgevoeligheden, eczeem, PDS: Ik heb PDS(Prikkelbare Darm Syndroom). Als ik bepaalde voedingsmiddelen niet neem/ matig gaat het redelijk. Ik verdraag op mijn darmen geen pure melkproducten als melk en yoghurt. Dit zorgt voor hele hevige krampen, diarree en misselijkheid. Maar kaas en boter e.d. verdraag ik wel(met mate). Ik heb veel verschillende vormen van eczeem. - In mijn gezicht krijg ik jeukende vlekken bij stress; - Op mijn hoofdhuid heb ik seborroisch eczeem. Het enige wat hier tegen helpt is de mousse van clarelux, andere middeltjes verergeren de kwaal of zorgen voor zwaar haaruitval; - Op mijn handen heb ik bultjes, dit is contacteczeem. Ik krijg hier ook last van op de rest van mijn lichaam/ mijn gezicht als ik verkeerde crèmepjes e.d. gebruik. Op mijn handen heb ik altijd wel plekjes. Contacteczeem: Ik ben niet getest maar heb zelf een aantal dingen ontdekt waar ik echt niet tegen kan, er zullen er vast wel meer zijn.. Ik kan niet tegen geparfumeerde crèmepjes en ik kan tegen weinig shampoos/ zepen. Ik kan WEL tegen Andrelon, Kneipp, Vaselinelanettecreme, OLAZ en Vichy. Ik kan niet tegen afwasmiddel, allesreiniger, wasmiddel e.d. Ik kan bijvoorbeeld WEL kleding aan die met wasmiddel gewassen is(geen waspoeder maar vloeibaar spul). Ik kan niet tegen nikkel, rvs, nepzilver (als ik het draag, dus bijvoorbeeld een ring of armband. Maar dit zal ook zo zijn als er met een medische ingreep iets dichtgemaakt moet worden. Nietjes lijken me dan niet zo verstandig bijvoorbeeld) e.d. Ik kan WEL tegen zilver en goud. Ik ben uiteindelijk thuis bevallen, wilde absoluut niet naar het ziekenhuis
Die van mij is wel uitgebreid ja. Maar zoals het moet, past het op één A4-tje! Ook al kwam er niet veel uit van mijn 'plannetje', dit gaf en geeft mij rust vooraf. Ook al was het helemaal niet erg dat het anders verliep (aangezien een bevalling niet te plannen is). @Appelflap: goede tip om de ervaringen van de vorige keer te noteren. Dat heb ik ook bij mijn komende plan.
Ligt er heel erg aan voor wie je je geboorteplan schrijft. Schrijf je hem voor jezelf en je man ter voorbereiding op wat komen gaat of voor je vk en neem je hem dan uitgebreid door tijdens een controleafspraak (dan hoop ik voor je dat je die vk straks ook aan je bed hebt of dat ze echt elk plan met al haar collega's bespreekt) of schrijf je hem voor het verplegend personeel en evt. de gynaecoloog in het ziekenhuis? In dat laatste geval (en je weet immers nooit van te voren waar het op uitdraait) zou ik echt aanraden om hem vele malen korter en bondiger te maken dan boven genoemde voorbeelden. Onthou dat maar eens allemaal als je aan het werkt bent bij verschillende bevallingen tegelijk meerdere dagen achter elkaar enz. Veel beter kan je hem voor jezelf uitgebreid opschrijven maar er daarna een hele beknopte 'technische' versie van maken zonder emoties ed. gewoon zo neutraal en kort mogelijk opschrijven wat je wil. Laat naam, geloof, geschiedenis enz allemaal weg. Als verplegend personeel denkt van goh wat waren haar wensen ook alweer bij een keizersnee en ze moet eerst een heel A4 doorlezen dan zal ze beslissen of ze daar wel of geen tijd voor heeft al vorens ze nogmaals gaat lezen... Over het algemeen vind verplegend personeel het fijn om een leidraad te hebben qua wensen ze zijn er nl voor om je bevalling zo fijn mogelijk te laten verlopen maar de krant lezen doen ze thuis in het ziekenhuis zijn ze aan het werk. Ik heb mijn bevallingsplan ism mijn psycholoog gemaakt en bovenstaande tips kwamen van haar. Mijn schoonouders, beide werkzaam in het ziekenhuis beaamde dit.
Voorafgaand aan de bevalling/start ontsluitingsfase: - geen voorkeur voor inleiden - alleen op een kamer (privacy) - Stefan erbij vanaf begin van de weeën. Ontsluitingsfase / persen - monitoring door CTG apparaat - niet toucheren door verschillend personeel en niet meerdere tegelijk - infuus laten prikken door ervaren prikker (arts?), in de linkerarm en controleren/vragen of het goed zit. - veel communicatie en (positieve) uitleg van acties, instrumenten, apparaten - geruststelling/uitleg door verplegend personeel vooral als het toch spannend word - telefoongebruik (en vooral die harde ringtone) zoveel mogelijk beperken - spoed keizersnee voorkomen - ontsluitingsfase niet te! lang door (laten) gaan - geen vacuümpomp - niet bevallen bij een aangezichtshouding, sterrekijkertje of stuit - niet persen zonder persweeën - liever scheuren ipv knippen Geboorte: - direct huid op huid contact - foto's door verpleegkundige - borstvoeding - hechten met verdoving door ervaren arts of gynaecoloog. Bij evt. Keizersnee: - keizersnee maken en afronden door de gynaecoloog - Polaroid mee van kindje naar verkoeverkamer - Niet alleen naar verkoeverkamer! - fotos door verpleegkundige - kindje bloot bij blote papa en pas aankleden als ik er bij ben. Dit bevallingsplan is opgesteld (ism een psychologe Babyblues Domstad) om mij zoveel mogelijk vertrouwen te geven in een goede afloop. Aanleiding hiervoor is mijn traumatische eerste bevalling die nogal complex is geweest.
Ik heb hem ook nog een keer zonder de eerste alinea. Voor als die fase al voorbij is. Mijn man heeft alle achtergrond informatie en kan dit plan evt toelichten.
Even een terugvindpostje plaatsen zodat ik van de week die van jullie kan doornemen. Wat een uitgebreide plannen zeg! Ook namens mij BEDANKT!
Er kunnen ook situaties voor doen dat je man er wel helemaal niet bij kan zijn (optijd) ofzoiets. Niet dat je het daarom in je plan moet zetten, maar is misschien wel fijn. @All: succes met schrijven!
Vandaag controle gehad bij de gyn, en gevraagd of ze ook iets met een geboorteplan doen. Geen probleem, moest em maar meenemen en dan werd het gescand en in 't dossier gezet. Doula mag niet trouwens, vond ik wel grappig dat ie dat zei. Maar dit is nu dus mijn geboorteplan Geboorteplan van: ... Begeleiding: Mijn partner is ten alle tijden bij mij aanwezig tijdens de weeën. Verder wil ik alleen medisch personeel aanwezig indien nodig. Ik wil geen stagiaire bij de bevalling. Waar bevallen: Indien mogelijk wil ik thuis bevallen. Dit zal plaats vinden in de woonkamer. In geval van medische noodzaak vindt de bevalling plaats in het ziekenhuis. Weeën en persen: Ik wil de weeën opvangen op mijn eigen manier en in een positie die mij bevalt. Ik wil zelf aangeven wanneer ik getoucheerd word. Ik wil de mogelijkheid om de weeën onder de douche of in bad op te vangen. Ik wil graag verticaal persen zodat de zwaartekracht een handje kan helpen. Dit met behulp van een baarkruk, mijn man of op (handen en) knieën. Wanneer verticaal persen te snel gaat of niet fijn is voor moeder of kind, wil ik zelf een andere positie bepalen. Zolang het mogelijk is wil ik persen op gevoel, het kan dus zijn dat ik in kleine beetjes pers en niet op een wee heel lang doorpers. De nageboorte mag vanzelf geboren worden. Er wordt geen oxytocine toegediend zonder mijn toestemming. Scheuren heeft de voorkeur over een knip. Ziekenhuis: Ik wil absoluut niet de gehele bevalling aan een CTG. Ik wil niet dat een elektrode op het hoofdje van de baby geplaatst wordt als de vliezen gebroken zijn. Indien ik vraag om pijnstilling wil ik een epiduraal. Ik wil geen pethidine of remifentanil. Indien mogelijk dient een kunstverlossing vermeden te worden, een fundusexpressie is wel mogelijk, indien er reden voor is (sterrenkijkertje). In geval van inleiding liefst een infuus met opwekkers voorkomen. Mijn man MOET aanwezig zijn bij de geboorte. De baby wil ik meteen aanleggen op de o.k. Algehele narcose/spoedkeizersnede dient voorkomen te worden. Indien noodzakelijk blijft de papa non-stop bij de baby en wil ik beide bij me als ik wakker word. Kind: De baby wordt direct na geboorte op de blote borst van de moeder gelegd. De baby hoeft enkel afgedroogd en toegedekt worden. Na de eerste borstvoeding mag vitamine K toegediend worden. Niet eerder. De eerste kennismaking en borstvoeding gaan voor op medische keuringen indien de gezondheid van de baby het toelaat. De onderzoeken kunnen plaatsvinden op het bed na de eerste borstvoeding.
ik had voor mezelf opgeschreven dat ik de eerste 4 uur thuis (dus zonder pijnstilling) wilde doorbrengen. niet verwacht dat ik binnen een uur al 6 cm had en als de brandweer naar t ziekenhuis moest weg planning! maar wel binnen 3,5 uur een uk in handen
Saz een paar puntjes die me opvielen wat betreft jou plan (ik weet dat ik een ks krijg en heb dus de nodige vragen al gesteld misschien dat je wat aan mijn antwoorden hebt) Je kindje kan niet op de ok al aan je borst omdat het in de ok veel te koud is voor hem/haar. Je man zal je kindje aan je laten zien maar daarna gaat het (waarschijnlijk in de couveuse) naar de verloskamers zodat jou buikoperatie voltooid kan worden. Een algehele narcose komt (bijna) nooit voor omdat een ruggeprik net zo snel werkt en alle ziekenhuizen tegenwoordig een beleid volgen waarbij de moeder de bevalling mee kan maken omdat dit (psychisch) voor de moeder veel gezonder is. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van je man. Tenzij je het zelf niet meer kan stoppen zal niemand van je vragen zonder hem te bevallen Overigens als je beide na een sectio bij je wilt hebben moet je daar even werk van maken. Het is nl niets standaard en moeilijk te realiseren. Het zou kunnen zijn dat jou zh daar heel makkelijk in is maar check het even. Bij mij zei de vp dat ze haar best zou doen om het te realiseren maar zei mijn gyn 5 minuten later dat het zeer waarschijnlijk niet zou gebeuren omdat het veel te lastig realiseerbaar is. ( ik ga in het Diak bevallen). Ik mag wel mijn telefoon meenemen zodat ik met mijn man kan bellen (ben bij mijn eerste spoedsectio in paniek geraakt op de verkoeverkamer en wil er zoveel mogelijk aan doen om dat te voorkomen). Succes straks met je bevalling. Je bent iig op tijd met je geboorteplan!
Edit: lees nu net dat het toch ook voorkomt dat je kindje al op de ok en anders op de verkoeverkamer bij je komt... Ik ga er toch nog maar weer eens werk van maken voor mezelf, ik vind dit nl ook erg belangrijk. Zoniet wil ik niet dat ze haar aankleden maar wil ik dat ze bloot bij papa ligt.