Op vakantie gaan naar het buitenland

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Aapje22, 27 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Lieve mama's,

Ik heb denk ik de meest irritante ex ever maar goed. Ik wil echt dolgraag van mijn belastinggeld op vakantie. Ik zit te denken aan gran canaria ofzo.

Maar nu... we zitten nog midden in een gruwelijke vechtscheiding(duurt al een jaar, 2 rechstzaken verder). Er is mij gezegd dat ik zijn toestemming nodig heb om Nederland te verlaten. Dit omdat wij nog steeds gezamelijk gezag hebben.

Hij heeft mij al gezegd dat hij geen toestemming gaat geven. Maar ben zooooooooo aan vakantie toe. En als ik toestemming van de rechter wil hebben dan ben 365 euro verder. Dat al bijna het gedeelte van mijn dochter kan zijn.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik heb trouwens haar paspoort dus heb verder niks van hem nodig.

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Er word flink gecontroleerd op Schiphol.. Ik zou het niet aandurven zonder toestemming.

3. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

10 apr 2016
    866
    3
    0
    Vlieg via België lekker doen

Ik vlieg ook zo vaak met kids nooit toestemming gevraagd

Je ontvoerd je kind toch niet
    Hij ontneemt haar ook het plezier

Boeken niks vertellen

4. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ik denk dat ik het niet zou doen
    je zegt dat je ex zo vervelend is op het moment dat hij er lucht van krijgt zou ik bang zijn voor actie reactie

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.148
    3.174
    113
    Ik zou inderdaad niet zonder toestemming gaan. Als het zo dramatisch is als het nu over komt op mij (en dat geloof ik graag) zou ik mezelf netjes aan de regels houden.
    Lekker een andere vakantie uitzoeken? Ergens in Nederland kan leuk zijn. En bonaire is een bijzondere gemeente van Nederland, zou dit niet onder "het buitenland" vallen?

6. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt zeker toestemming nodig van je ex. En als je die hebt moet hij ook nog wat papieren invullen en een kopie van z'n legitimatie geven en dat moet jij allemaal meenemen als je met je kind op vakantie gaat. Als je dat niet hebt en je wordt gecontroleerd (kan je ook echt vanuit gaan) gaat de vakantie niet door.

7. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Geen ervaring mee maar ik zou het niet doen. Kans dat je gecontroleerd wordt is heel groot en ik zou me juist netjes aan de regels houden als de scheiding zo dramatisch verloopt.

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Natuurlijk moet je het niet doen. Kinderachtig van je ex om geen toestemming te geven. Maar als jij zonder toestemming vertrekt vind ik je net zo erg eerlijk gezegd.

9. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dan maar in Nederland op vakantie? Of anders met de auto ergens naartoe?

Als je wel gaat ontrek je je aan de geldenende regels. Als je wil dat hij iets heeft om tegen je te gebruiken in de rechtszaal dan geef je hem zo iets moois in handen. Niet doen dus.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik denk dat het voor je dochter niets uitmaakt of je naar Gran Canaria gaat of naar bijv de Waddeneilanden, ze is uit haar dagelijkse omgeving. Ook in NL kan je prima een zeer leuke vakantie houden.
    Zeker goed oppassen met evt repressaille-maatregelen van je ex, zeker gezien het feit dat het nu zo moeizaam gaat. Dus dan maar even slikken en nu in NL op vakantie gaan.

11. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ben het met iedereen eens.. ik zou het er niet op wagen.. plus officieel doe je dan iets dat niet mag (als het je al lukt om zonder de papieren te laten zien door de douane te komen).

Ik vraag me af of dat wél zou mogen inderdaad.. naar Aruba, Bonaire of Curacao. Ik zou me voor kunnen stellen dat dat toch mag, ook zonder papieren van de vader.

12. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Antillen kun je vergeten. Vriendin woont daar en vliegt regelmatig op een neer met zoontje, niet altijd met de partner. Ook zij moet papieren tonen.

Ontzettend stom dat je ex je dochter dit plezier ontzegt, sneue zak.

13. Tooto

Tooto Niet meer actief

Ik zit in dezelfde situatie helaas, las hier ergens via België vliegen? Controleren ze daar niet?

14. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    ik zou in nederland op vakantie gaan, of lekker in duitsland met de auto,

ik heb toen ik trouwde met mijn man gewoon mijn eigen id kaart gehouden, die was nog geldig, ik heb 2 jaar geleden pas op mijn kaart laten zetten "echtgenote van " ( op de achterkant)

maar voor die tijd reed ik zeker wekelijks met kinderen in de auto door duitsland en vaak genoeg even staande gehouden om auto papieren te laten zien en id kaarten van de kinderen maar nog nooit is er gevraagd om een toestemming verklaring van mijn man of ik ze mee mocht nemen naar duitsland ( was wel puur half uurtje door duitsland om via de andere kant nederland weer in te gaan om te winkelen ;)) of boodschappen doen in duitsland. denk dus dat je duitsland best zou kunnen doen

of gewoon lekker in nederland last minute zodat je verzekerd bent van het mooie weer,

ik zou iig persoonlijk nu niet niet gaan zeg maar, ik zou sowieso mijn ex laten zien dat wat jij ook maar probeerd .... je mag me het buitenland onthouden maar op vakantie gaan in het binnenland kun je me niet ontnemen en wij gaan het onwijs leuk hebben.

echt het buitenland in gaan als in spanje turkije egypte etc etc zou ik niet durven.

15. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Super bedankt voor de tips!

Weet iemand waar ik die formulier voor het reizen kan vinden? Dan print ik ze uit en schuif ze onder zijn neus met mediation. Ik heb recht als hem om naar het buitenland te kunnen gaan met onze dochter.

Maar aan de andere kant ben ik heel blij.. zeker net het komende onderzoek door de raad van kinderbescherming heb ik iets aantoonbaars dat meneer niet in het belang van onze dochter denkt. En alleen maar erop uit is mij dwars te zitten en als te misgunnen.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Nu ja die vakantie is niet persee in het belang van je dochter maar meer in die van jou. 4-5 uur vliegen met een kind van 3 is niet altijd een pretjes 😉
    De documenten staan gewoon op de website vd douane/belastingdienst. Even googlen.

17. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik het niet helemaal mee eens..want een vakantie is niet zozeer in het belang van jullie kind. Het is in je eigen belang. De raad zal dit dan ook niet als bewijs aanvaarden.
    Als je naar de belangen van een kind kijkt gaat het meer om de rust en regelmaat die voorop staan. Een vakantie is leuk maar dan zou je die net zo goed in Nederland kunnen vieren als het echt om het belang van het kind ging.

18. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    En het recht heb je absoluut..evengoed als dat hij dat recht heeft alleen vraagt/eist de douane toestemming van de ouder die niet mee op reis gaat. Dat is dan weer hun recht.

19. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Ik snap het ja. Ik heb het formulier gevonden!

20. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Dat is niet helemaal waar, ik zou dit weigeren zeker aangeven bij de kinderbescherming. Door te weigeren belet hij het kind namelijk ook om andere culturen mee te maken en op te nemen, dit wordt door de kinderbescherming gezien als belangrijk in de ontwikkeling. Beter gezegd als het op een OTS aan zou komen wordt het zelfs als ernstige zorg aangegeven wanneer de niet-verzorgende ouder dit weigert.
    Dus nee een vakantie is niet alleen in het belang van een ouder, het is namelijk ook zeer zeker van belang en een belangrijke bijdrage voor de ontwikkeling van een kind.

Deel Deze Pagina