Borstontsteking?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Einneh, 13 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Hallo,

op 8 juni jl ben ik bevallen van een zoon. Alles ging tot zo ver voorspoeding ook de borstvoeding. Op dag 4 was de kleine man alweer 60 gram gegroeid, dag 5 40 en dag 6 20 dus dat gaat echt heel goed :D. Mem geeft slagroom ;)

Maar sinds vandaag heb ik ook stuwing vooral in mijn li borst. Vanmorgen heeft de kleine deze prima weggedronken, ik voelde het wel maar het was te doen en het borst was volgens mij goed leeg.

6 uur later weer voeding gegeven uit het re borst maar nu met erg veel pijn. Had eerst het idee dat het in de tepel zat (zit ook een klein kloofje) maar nadat Daniël losliet voelde ik een schijf in mijn borst. Gelukkig wilde hij na een boertje nog een beetje drinken dus heb ik nogmaals rechts aangeboden. Maar ik voelde al dat ik er eigenlijk steeds zieker onder werd.... rillingen, koud en veel pijn.
    Nadat mijn man thuis is gekomen ben ik meteen onder de douche gestapt (Daniël wilde echt niet meer drinken) en heb de schijf eruit gemasseerd. Ik lig nu weer een uurtje op bed nadat ik 2 paracetamol heb genomen. Ik begin nu op te knappen, de pijn in de borst is eigenlijk over (behalve als ik voel maar dat kan ook komen doordat ik aardig gemasseerd heb).

Moet ik nu bij de volgende voeding het rechter borst eerst aanbieden en als hij nog wat wil drinken het linker borst? Linker borst is wel iets gespannen omdat het alweer bijna 6 uur geleden is :(

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik weet even niet hoe ik het korter moet noteren om zoveel mogelijk gegevens mee te sturen.
    Alvast bedankt voor uw antwoord!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

sorry dat het even duurde voor je een reactie kreeg.
    Ik ben benieuwd hoe het nu met je is. En of bovenstaande vragen nog relevant zijn. Het klinkt inderdaad als een borstontsteking, en dan is het van belang dat de borsten goed leeg gedronken worden, zeker de aangedane borst.
    Laat maar even weten hoe het is nu en of je nog vragen hebt.

Mirjam

3. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Hallo Mirjam,

Heb inmiddels borstontsteking gehad, ben donderdag gestart met antibiotica. Dit slaat gelukkig goed aan.

Omdat ik schijven in mijn borst bleef houden, ook na goed leegdrinken en wegmasseren heb ik mijn borsten 1 malig leeggekolft, na overleg met de kraam. Het kolven, in combi met de ab heeft goed geholpen.

Voor nu eerst heb ik geen vragen. nog bedankt voor je reactie!

Groetjes hennie

Deel Deze Pagina