Vraag uitslag OGTT

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Emm27, 24 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Ik heb met 16 weken mijn glucose test gehad, dit ivm diabetes tijdens mijn vorige zwangerschap.
    De waarde nu was goed! Maar de tweede nét, 7,6, moet onder de 7,8 zijn.

    Over een paar weken moet ik weer... ben zo bang dat hij nu wel te hoog is. Heeft iemand hier ervaring mee? Met een eerste goede en tweede niet of juist wel goede test?
     
  2. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Hier ervaring mee ja... Alleen hanteren ze hier een waarde van 8,6 2 uur na inname van het suilerdrankje.

    Met dagcurves meet ik al vanaf het begin van mijn 2e en 3e zwangerschap uitschieters, maar de OGTT was bij zoon 2 met 28 weken nog goed (7,7) en met 33 weken 8,8 en dus door naar de gynaecoloog. Ik volgde de 2e en 3e zwangerschap uit voorzorg al een dieet, dus dan is de volgende stap insuline.

    Deze 3e zwangerschap heb ik dagcurves bijgehouden en als ik streng op mijn eten met blijven deze goed. OGTT met 16 weken en met 28 weken gehad. Allebei 5,7! Ik kan niet van mijn dieet afwijken prik dan tussen de 8 en de 10, maar de OGTT was dus wél goed. Andersom hoor ik heel vaak dat de OGTT verhoogd is, maar de waardes met normaal eten gewoon keurig zijn.

    Hopelijk heb je bij de volgende ogtt weer een mooie uitslag!
     
  3. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Volgens mij haal jij de prik en ogtt waarde door elkaar. Na 2 uur mag de prik waarde idd niet onder de 7,8 zijn maar de ogtt waarde naar 2 uur mag wel 8,5 zijn.

    Vorige zwangerschap ook suiker gehad. Ernstig ook. Nu met 16 weken niets aan de hand. Nu 24 weken zwanger en mag over 2 weken weer.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  4. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    @Snananas wat knap dat jij je vanaf het begin zo streng aan het dieet kan houden zeg !
    Mij lukt dat niet.. helaas. Tot ik zwart wit op papier heb dat ik weer suiker heb straks. Ik laat wel de grote suiker bommen zoals taart en koek staan.

    waarom is bij jou besloten na een goede test bij 28 weken weer te testen ? Hier krijg ik geen test meer als ik over 2 weken een goede uitslag heb.
     
    Snananas vindt dit leuk.
  5. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Is hier protocol om na eerdere diabetes met 16 weken voor het eerst te testen. Kwam er toen niet uit, maar omdat ik atypisch reageer op de OGTT (pas laat in de zwangerschap licht verhoogd, maar met afwijken van dieet wel waardes boven de 10 prikken, óók met meter van verloskundige) wilden ze ook ergens vanaf 24 weken nogmaals testen. Deels op mijn eigen verzoek hoor. Dat stukje suiker maakt me erg onzeker en na 2x vastgestelde zwangerschapsdiabetes wilde ik zeker zijn dat we niets over het hoofd zien. Je voelt je zo verantwoordelijk! Maar gelukkig is 3x scheepsrecht in mijn geval en kan ik het voor het eerst met een dieet af. Ik kan zelfs een kinderpatatje eten dit keer!! Daarna veel water en bewegen, maar dat lukte met insuline de vorige keer amper. Kan mijn lijf toch nog normaal doen ;)
     
  6. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    ja ik snap die onzekerheid. Maar ik werd er heeeel gestrest van: krijg ik het nou wel of niet? Dus heb het eten nu meer los gelaten. Stress is ook niet goed.. had zelf nog een meter maar raakte helemaal geobsedeerd. Prikte soms heel hoge waardes en soms na de grootste suikerbommen was het goed. Dus de 16 weken test afgewacht: die was goed. Dus toen echt los gelaten. Maak nu enkel de keuze om bv een biscuitje te nemen ipv een appelkoek bij keuze. En morgen uit eten naar een pannenkoekrestauranr. Dan neem ik een hartige kinderpannenkoek ipv een grote zoete wat ik anders zou doen. En geen stokbrood vooraf. En in het weekend chips. Een paar handjes ipv een halve zak wat ik anders zou doen. Ben nog niet goed bezig, dat weet ik wel. Maar ben zelf nog maar 2 kilo aangekomen dus dat werkt ook nog niet motiverend.
     
    Snananas vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina