Ik heb al heel vaak meegelezen met dit soort problemen, natuurlijk omdat wij hier in hetzelfde schuitje zitten. Ook ik heb echt al alles geprobeerd, osteopaat, magnetiseur, laten huilen, bedje verplaatsen noem maar op. Ook onze zoon werd elke nacht rond 2/3 uur wakker en het enige dat echt helpt/hielp was een flesje, hij dronk gerust 180cc. Nu heb ik sinds een paar dagen het volgende geprobeerd; rond 19.00 uur een papflesje, drinkt hij vaak niet op. Daarna rond 19.30 uur naar bed. Als ik dan zelf rond 22.30 naar bed ga, maak ik weer een flesje van 180cc. Dan haal ik mijn zoontje uit bed en geef hem in zijn kamertje dit flesje. Hij drinkt dit bijna slapend, soms niet helemaal leeg. Daarna meteen weer terug in bed. Al een paar nachten heeft hij geslapen tot s'morgens 7 uur. Ik weet dat het eigenlijk niet de bedoeling is voor een kindje van bijna 11 maanden, maar ja je krijgt er geen gebruiksaanwijzing bij als ze geboren worden.......
Ik ben het wel met je eens hoor. Alleen zou ik water geven zonder siroop. Mijn middelste is nu 2,5 en die kwam vanaf dat ze geboren was tot zo'n drie weken geleden ook 2 tot 3 keer per nacht. Laten huilen heeft geen zin dus een slokje water, kus en slapen. Liever drie keer 5 minuten eruit dan een krijsend en brullend kind die niet stil wil worden.
Ik zou alleen liever geen siroop in het water doen. Het glazuur van net doorkomende tandjes is nog niet uitgehard en erg gevoelig voor caries.
Het wordt wel weer lekker uit zijn verband getrokken vind ik. Er staat nergens dat ze haar zoontje laat huilen in z'n eentje, maar ze willen het drinken 's nachts doorbreken. Ze gaan hem troosten en blijven bij hem tot hij weer slaapt. Het enige wat ze niet meer willen doen is hem drinken aanbieden, omdat hij dat als gewoon is gaan zien. En dat lijkt me een gegronde reden. Het zal hun hele nachten op kosten, ze gaan niet in hun eigen bed liggen luisteren hoe hij huilt, maar gaan bij hem zitten en troosten. Ik zie dus niet in wat daar fout aan is. Ze helpen hem en uiteindelijk ook zichzelf, wat hun zoontje uiteindelijk ook weer ten goede zal komen. Want wat denk je dat het effect is van oververmoeide ouders die prikkelbaar zijn op zo'n keintje? Als dat nog weken aanhoudt zal dat effect uiteindelijk veel groter zijn dan wanneer je hem een weekje 's nachts door deze periode heen helpt. Er wordt gelijk gedaan alsof ze haar kleintje volledig aan zijn lot overlaat. Er zijn legio manieren, de 1 doet het zo, de ander zo. Dat je er anders over denkt, prima. Dat mag. Maar heb wel altijd moeite met het feit dat er gelijk wordt gedaan alsof iemand een misdaad begaat. Wij houden allemaal van onze kindjes en kiezen een manier die bij ons past.
Onze dochter maken we om half tien wakker voor de laatste fles. Als zij om half 5 gegeten heeft, krijg ik er om 1900 uur niks in. Btw, bij haar gaat het licht om 17.30 echt uit en ze gaat dan ook al in nachtmodus, dus moet haar sowieso wakker maken voor de laatste fles. Dus dan maar wat later.
tigger ik ben het niet met je eens niemand suggereert dat zij een misdaad begaat door hem te laten huilen en hem geen melk meer te geven, ik en meerderen heb ik zojuist gelezen denken alleen niet dat dat de juiste oplossing is.....maar dat is onze mening hoeft ze niets mee te doen natuurlijk het is niet zo dat een kleintje zich aan ons aanpast maar wij aan hun dus niet omdat wij willen slapen een hele nacht gaan we de kleine opleggen dat hij geen dorst meer mag hebben savonds hoe zou jij het vinden als je dorst hebt en je krijgt gewoon niets....? aan haar verhaal te lezen blijkt dat haar kind stil wordt en weer gaat slapen na een beetje melk gedronken te hebben, nou what's the problem ? tel 5 minuten voor het oppakken en geven van melk en terug leggen van de kleine en dat maal drie......die 15/20 minuten die je minder slaapt per nacht? nou nou! later zal dat er heus wel afgaan hoor die paar keertjes drinken snachts.
Ik geef onze dochter juist gewoon melk als ze 's nachts komt, zodat ze weer snel kan gaan slapen. Dus ik sluit me wat dat aangaat bij je aan. Maar mijn punt gaat niet over het feit of je wel of geen drinken moet aanbieden 's nachts. Ik haak in op wat zij wil proberen en vind dat dat nogal uit zijn verband getrokken wordt met opmerkingen: je laat je kindje toch niet alleen huilen in zijn bedje enz, want dat is niet wat ze zegt. Dat vind ik jammer.
Bella, ik heb een tijdje geleden de topic '10 maanden en nog steeds geen nachtrust' opgestart. Bij ons zat het toen echt hoog... We zijn nu 2 maand verder en spijtig genoeg moet ik zeggen dat we er nog steeds niet door zijn. Lin heeft haar betere periodes; in de kerstvakantie werd ze de eerste week 's nachts niet wakker, om 5u 's morgens was ze er voor haar pap en dan sliep ze nog tot 7.30u. Een zaaaligheid! En dan plots, zonder enige aanleiding, verandert ze haar nachtpatroon weer: 2 tot 3 keer wakkerschrikken en serieus huilen. Tutje brengen, dat helpt op dit moment (we hebben ook periodes dat ze niet stil te krijgen is...) en om 5u is ze klaarwakker en kan de dag voor haar beginnen en dus voor ons ook! En zo blijft het dus doorgaan, vanaf haar geboorte. Wij hebben de kiekeboe-methode al eens 3 weken toegepast en die hielp geweldig, maar ergens denk ik dat ze toen gewoon een makkelijke periode had. Want 1,5 week later zaten we weer helemaal bij af. Wat ik dus wel kan zeggen, is dat wij al betere periodes hebben gehad sinds haar 10 maand. Daar hebben we dus al genot van gehad. Ik ben nu echter niet meer bezig met gedachten als 'als ze kruipt zal ze wel heel moe zijn en doorslapen' of 'rond 1 jaar moet het toch echt bijna gedaan zijn'. Ik leg me gewoon neer bij het feit dat we een slechte slaper hebben. En pas op, dan blijft het nog superzwaar... Maar alle tips en 'wonder'middeltjes helpen hier spijtig genoeg niet. Wij doen gewoon verder met dezelfde structuur als ze gewend is en trekken ons niets meer aan van 'wat mag of niet mag'. En hopelijk komt er een dag dat ze ons niet meer wekt, maar een lichte slaper zal ze altijd volgens mij blijven. Véééél, véél succes, ik snap 100% dat je er 'groggy' van wordt En als je een woordje van steun of troost nodig hebt, zo houden we elkaar misschien recht hé!
@Lila, wat vervelend dat jullie geen langere periodes van goede nachtrust kennen. Vanaf een maand of 4 ging het hier heel erg goed, maar vanaf twee maanden geleden was het mis. Maandag naar het CB, ik hoop dat die me ook nog wat tips aan de hand kan doen....
Wil toch even iets met jullie delen. Zoals jullie weten slaapt Britt ook erg slecht. Moest er meerdere keren uit per nacht en het feest begon al vroeg (soms half 12, soms half 2). Nu had ik ergens gelezen dat je je baby 's avonds, voordat ie in zijn diepe slaap komt (dus maximaal 3 uur nadat je hem/haar in bed hebt gelegd) kon gaan wekken voor een fles, zodat de nacht voor hen bij wijze van spreken nog moet beginnen. Dit was de tekst: Slaapt een kind langer dan 3,5 uur achter elkaar, dan pakt hij daarmee namelijk al veel slaap. Wordt hij daarna wakker, dan is het moeilijker voor hem om weer echt goed in slaap te vallen. Een klein kind wil dan het liefst opgepakt worden en bij je zijn. En daarom is het voor hem zo moeilijk om zelfstandig in slaap te vallen in zijn bedje. Hij is gewoon te wakker om dat zelf snel te doen. Dus zoekt hij middelen om het slapen gemakkelijker te maken. En daardoor komen jullie van pas. Bij mama en papa en bed is het veel lekkerder en dus gemakkelijker om in slaap te vallen. Waar je dus tegenaan loopt is het feit dat het nachtritme van je kind iets anders ligt dan jullie nachtritme. Hij begint om zeven uur s avonds en is tegen twaalf uur weer klaar voor de volgende dag. Jullie nacht begint een stuk later, en dus willen jullie ook liever slapen op het moment dat hij wakker is. Je kunt dit probleem verhelpen door de nacht van je kind ook iets anders te laten verlopen. Geef hem niet het flesje om twaalf uur s nachts, want dan dient de fles voor je kind als ochtendfles. Geef dat flesje een stuk eerder in de avond, bijvoorbeeld rond een uur of tien. Zorg in ieder geval dat je kind s avonds niet langer dan 2,5 tot 3 uur heeft geslapen al je hem zijn flesje geeft. Maak hem dan ook wakker op een moment dat hij snel wakker te krijgen is. Op dat moment is hij in zijn droomslaap, waar uit je snel wakker kunt worden. Ligt hij heel stil en is hij bleek, dan ligt hij in zijn diepe slaap. Daaruit wordt een kind slecht wakker, waardoor het geven van de fles voor hem geen duidelijk moment is. Wacht dan even een kwartier en ga dan weer kijken. Is je kind op dat moment onrustiger aan het slapen, voelt hij ook warm aan, dan is het de droomslaap en kun je hem goed wekken. Gebruik je zon moment, dan heeft je kind zijn echte nachtrust nog niet gehad wanneer je hem wakker maakt. Zijn nacht begint dan pas na de fles, bijvoorbeeld rond half elf. En dan is de kans groter dat hij in de nacht dus ook veel langer doorslaapt. Het is een truc, en niet meer of minder dan dat. Maar het heeft nogal eens effect om een nachtritme te doorbreken. Dit heb ik dus de afgelopen nachten gedaan.... en met succes. Tegen 7 uur gaat ze naar bed en we maken haar dan tegen half 10/10 uur wakker voor een fles (180 ml, Goede Nacht van Nutrilon). En ze slaapt nu (weer) door tot 5 uur. Das nog vroeg natuurlijk, maar beter dan dat het was. Dan geef ik haar 100 ml fles en ze slaapt vervolgens weer tot ongeveer 7 uur/7.30. Al met al ben ik hier erg blij mee, gezien de afgelopen periode.... .... Dus misschien voor jullie ook een idee?!
@Shanna, Gaat ze om 7 uur naar bed na een fles of na een warme hap? Dit lijkt me voor ons misschien ook wel een goede oplossing namelijk, maar hier word door de kids warm gegeten om 5 uur en om een uur of 8 krijgen ze nog een fles voor ze naar bed gaan. Deze fles is mij twee maanden geleden door CB aangeraden af te bouwen, maar ze willen hem nog niet kwijt. Probleem is dan natuurlijk dat als ik na een uur of drie nóg een fles ga geven ze overvoed worden Misschien moet ik het eens gaan proberen met wat diksap? Waar heb je deze tekst vandaan? Misschien staan er nog meer tips op die kunnen helpen? Marian
Bij www.opvoedingsvragen.nl/leeftijdvrant/baby.htm - 307k Het antwoord staat ergens bij een vraag rondom slapen! Britt krijgt rond 19.00/19.30 uur een klein flesje of inderdaad diksap (de warme hap kan gewoon eerder gegeven worden). En dan rond 22.00 een normale fles. Succes!
Ik denk eigenlijk aan een sprongetje. Siem is wat jonger, maar heeft er nu 4 gehad en iedere keer rond die perioden sliep hij minder goed. Weer vaker wakker of gewoon onrustig slapen met veel geluid (en wij dus wakker...) Rond 11 maanden zit idd weer een sprongetje, dus dat zou het kunnen zijn. Over wel of niet laten huilen: dat is aan een moeder. Adviezen en oordelen hierover kunnen een moeder heel onzeker maken. Wij doen altijd wat we op dat moment zelf aankunnen: de ene keer is dat troosten, de andere keer laten huilen. Het ligt er ook aan of je merkt dat er echt iets is, of dat het aandacht vragen is. Wat wij ook doen: Siem laat aan alle kanten nog merken dat ie weer blij is ons 's ochtends te zien, of we hem nu hebben laten huilen of niet. Ik hoop dat Bella voor haar een goede manier heeft gevonden. Succes en sterkte!
@Shanna2: we hebben Lin tot haar 1 jaar die 'nacht'fles gegeven, telkens voor ze aan haar échte slaap begon. Dit was dus niet hét wondermiddel voor ons... We hebben ze nu sinds 3 weken weggelaten en er is geen groot verschil met de andere nachten. Maar het kan zeker voor anderen een oplossing bieden! Hopelijk zelfs! Bij ons is het wel ook zo dat ze rond 5u haar ochtendfles krijgt en dan, met wat geluk, afhankelijk van haar stemming, ook weer even terug in slaap valt. Doet goed hé! @Marian79: Bedankt voor je steun, we blijven nog overeind
Kom net bij het CB vandaan en heb een boekje meegekregen over kinderen met slaapproblemen. 1. Ze raadde me aan om het eens helemaal zonder tv te proberen. Dit ivm het niet kunnen verwerken. 2. Overdag structuur aanbrengen in spelen. Op vaste tijden aandacht geven en spelen voor bijvoorbeeld een half uur, daarna als er gevraagd word om aandacht twee keer naar ze toe en oogcontact maken en zeggen, "nee, nou niet" de derde keer geen aandacht meer aan geven en laten zeuren tot het over gaat. Hierdoor snappen ze dan beter dat ze niet altijd aandacht krijgen als ze er om vragen. Verder staan er waarschijnlijk in het boekje nog wel meer tips. Over twee weken zou ze me bellen om te vragen hoe het er voor staat. Dat vond ik wel aardig, dat ze zo goed met je meedenken!
Hoi allemaal, Het is een alweer een tijdje geleden. Ik zie dat er veel kritiek is geweest op mijn oproepje. Maar ik zal heel eerlijk zijn, wij zijn nooit van plan geweest om ons zoontje in paniek te laten huilen in zijn bedje. Of wat dan ook! In het boek staat het heel goed beschreven. En beslist een aanrader, want het gaat nu erg goed. Mijn zoontje heeft de eerste nacht 20 minuten gejengeld niet gehuild!) Wij hebben hem getroost een aai over de bol gegeven en weer toegestopt. Dit is zo 3 nachten gegaan, en nu slaapt hij door. Je kan niet geloven hoe blij wij zijn! Het is achteraf zo meegevallen. Hij is er zelf ook overdag fitter door. Hij kan nu zelf uit zichzelf in slaap vallen, dat is zo fijn. Sorry dat ik wat kwade reacties heb veroorzaakt, maar dat was niet de bedoeling. Het is nooit mijn intensie geweest om mijn zoontje alleen te laten huilen in bed. Groetjes Bella
Ps, ik heb het ook besproken met het CB, ze vonden dat wij het goed hadden aangepakt. Nu is iedereen weer happy bij ons thuis!