wat moet je doen als je ontdekt dat je zwanger bent??

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door petrab, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. petrab

petrab Actief lid

19 aug 2010
    398
    0
    0
    Wat moet je doen als je ontdekt dat je zwanger bent??
    Afspraak met huisarts maken?
    Afspraak met verloskundige maken?

(nadat je met je partner eerst even aan het idee hebt kunnen wennen)

2. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    huisarts opbellen en doorgeven dat je zwanger bent, en vaak geven die je dan een telefoonnummer van een praktijk waar ze veel mee samenwerken, of je belt zelf een praktijk :)

Daarna wijst het zich eigenlijk vanzelf wel...

3. bloempje28

bloempje28 Actief lid

17 aug 2010
    412
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een verloskundige praktijk bellen, en dan krijg je een afspraak :)

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    En check even of je huisarts je zwangerschap ook door heeft gegeven aan je apotheek. Was bij mij niet gebeurd, namelijk!

5. petrab

petrab Actief lid

19 aug 2010
    398
    0
    0
    Ok bedankt voor jullie reactie's!!

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

en direct je verzekeraar bellen om kraamzorg te regelen! en nog belangrijker: gelijk aanmelden bij kinderopvang want de wachtlijsten zijn gigantisch. niet wachten tot je de 12 weken voorbij bent.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In ieder geval de verloskundige bellen en je zorgverzekeraar. Het kan trouwens best nog een paar weken duren voordat je voor een intakegesprek hoeft te komen.
    Huisarts hoeft je in principe niet in te lichten, maar de mijne vind het wel fijn dat je het even meldt. (Je zou het in principe ook kunnen zeggen op het moment dat je er toch een keer moet zijn.) Bij de apotheek heb ik het gewoon doorgegeven de eerstvolgende keer dat ik er was.

Je kunt je vast aanmelden voor kraamzorg en het melden bij de zorgverzekering. (Het beste in die volgorde. Althans: ik kon mijn zwangerschap niet officieel melden bij de verzekeraar, als ik nog niet wist waar ik kraamzorg wilde. Alsof je daar met 6 weken zwangerschap al mee bezig bent. ;))

Of je al moet aanmelden voor kinderopvang is echt afhankelijk van de regio waar je woont. Ik heb het met een week of 14 geregeld en dat was blijkbaar erg vroeg.

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Wat betreft verloskundigen heb je trouwens ook nog vaak keus. Misschien kan je al een beetje bij bekenden polsen of ze tevreden zijn/waren. Ik geef toe, dat is wel lastig als je je kinderwens niet aan de grote klok wilt hangen.

Ik sluit me trouwens helemaal aan bij hierboven: direct opvang en kraamzorg regelen. Beter te vroeg dan te laat. Hier ben je bijna alleen verzekerd van opvang die op tijd is als je je meteen aanmeldt. Anders ben je gewoon te laat. En dat is geen pretje, geloof me.

9. Mamalein

Mamalein Lid

30 mei 2010
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    En natuurlijk starks allemaal leuke gratis kraamdozen aanvragen. (maar daar zou ik persoonlijk nog eventjes mee wachten tot je helemaal zeker weet dat het goed zit)

10. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Gebak halen:)

en alle bovenstaande tips ;)

11. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eerst genieten!
    En dan nog meer genieten! :)

Ik heb verloskundige gebeld. Bij mijn verzekering en kraamzorg kon ik me pas aanmelden rond de 12 weken. Hangt dus af van de regio. Kinderopvang regelen. Apotheek heb ik ook pas na 12 weken gedaan (kreeg briefje van de verloskundige), huisarts helemaal niet.

Wel belangrijk: je aanmelden bij moeders voor moeders.

Deel Deze Pagina