Doppler

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mxm, 10 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

mxm Fanatiek lid

28 mrt 2018
    2.906
    2.400
    113
    Vrouw
    Ik heb een doppler overgenomen. Ik heb het nu al 2 keer geprobeerd vandaag, zo een 4 minuten. Ik kan nog niets vinden, dat is nu natuurlijk ook nog lastig. Maar mijn vraag; is het schadelijk om te gebruiken? Want dan kap ik er meteen mee. Ik vond het gewoon leuk om het hartje te kunnen horen.

2. RM1996

RM1996 Fanatiek lid

15 feb 2019
    2.035
    2.386
    113
    Vrouw
    Nee lijkt me echt niet schadelijk, kindje zit goed beschermd!
    Gefeliciteerd met je zwangerschap na zo’n lang traject! :)

mxm vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Je bent wel heel erg vroeg. Ik heb ze beiden keren gebruikt vanaf de 12 weken ong en dan 1x per week. De meningen zijn erover verdeeld. Ik heb ze na de bevalling van de tweede weggegooid (onder het motto: we zijn klaar). Maar ben ook niet van plan om m nog een keer aan te schaffen. Merk nu bij de 3e dat ik een stuk rustiger ben, minder onzeker en ik ben druk genoeg met mijn andere 2 kinderen, huishouden en werk. Ik ben een stuk minder met de zwangerschap bezig (en ben ook toch wat vermoeider!).

mxm vindt dit leuk.
  4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Trouwens, ik had een Angelsound. Dat maakt wellicht verschil?

mxm vindt dit leuk.
  5. Kate87

Kate87 Bekend lid

11 jan 2017
    636
    595
    93
    Nee ze zijn niet schadelijk.

mxm vindt dit leuk.
  6. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
    Het is niet duidelijk of het schadelijk is. Word sowieso onder de 16 weken afgeraden om te gebruiken. En daarna niet te lang en te vaak. En als je zorgen hebt beter bellen met vk/gyn dan zelf zoeken. Hun luisteren anders er na dan wij doen. Dus puur 1x in de week voor de fun is prima maar dan ook maar een paar minuten.

Mammavantwee en mxm vinden dit leuk.
  7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dit indd, onze vk luistert niet eerder dan 12 weken naar het hartje omdat ze niet weten of het schadelijk is. Zou het voor je eigen gemoedsrust ook niet doen, maar dan ga ik van mezelf uit. Zou helemaal in de stress schieten ;)

mxm vindt dit leuk.
  8. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik heb de mijne vrij vroeg weer van zolder gehaald en hoorde de kleine met 9+6 voor het eerst zelf. Het gaf mij juist erg veel rust om 1x per week zelf te kunnen luisteren, vooral omdat mijn vorige zwangerschap een MA was.

Onze vk zei dat het op zich niet veel kwaad kan, maar dat ze het zelf eigenlijk afraadt omdat het meer onrust teweeg brengt als je het hartje niet kan vinden. Daar heb ik geen problemen mee gehad, sterker nog ik heb de vlos bij de eerste keer dat ze zelf de doppler gebruikte moeten wijzen waar je de kleine wel kon horen (zij kon de kleine niet vinden....).

Ze zijn er nog niet 100% over eens in de medische wereld in hoeverre het kwaad kan. Dus doe het iig met mate.

Je bent nog erg vroeg, meestal is het pas na 12 weken dat een hartje makkelijk te vinden is omdat de bm dan net boven het schaambot uitkomt.

mxm vindt dit leuk.
  9. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Het is niet schadelijk hoor! Zolang je het met mate doet is het prima.

Hier vandeweek ook eentje overgenomen. Bij de vk de dag ervoor (bijna 14 weken toen) konden ze het hartje niet vinden met de doptone (lege blaas, stomstom) maar met het gewone echo apparaat wel. De dag erna ons eigen apparaatje erop met een hele volle blaas en we hoorden het heel zachtjes! Raak dus niet in de stress als je nog geen hartjes hoort. Het is nu nog heel klein en zit goed verstopt heel laag achter je schaambot.

mxm vindt dit leuk.
  10. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.227
    4.457
    113
    Vrouw
    Veiligheid gebruik doppler en doptone
    De verloskundige of gynaecoloog zal pas vanaf de twaalfde week van je zwangerschap een doptone gebruiken om de hartslag van je baby te horen. Het heeft geen zin om dit al eerder te toen, omdat je baby dan nog te diep ligt weggestopt achter je schaambeen.

Hoewel er geen schadelijke effecten bekend zijn van het gebruik van een doppler, adviseren verloskundigen om de doppler maximaal één keer per week en dan ongeveer één minuut te gebruiken.

Het is onduidelijk welk effect de geluidsgolven van de doppler en de doptone hebben op de groei en ontwikkeling van je baby. In de eerste twaalf tot dertien weken van je zwangerschap ontwikkelt je baby zijn belangrijkste organen. Ook daarom gebruiken verloskundigen voor die tijd nog geen doptone.

Deel Deze Pagina