Mijn zoontje is nu 4,5 maand en sinds een week of drie, vier slaapt hij opeens niet meer door en komt hij elke nacht stipt om half vier voor een voeding, geprobeerd te laten wachten dat die weer in slaap zou vallen en met een speen maar dat werkt niet. Dat het werkte is maar een of twee keer gebeurd en dan viel hij weer in slaap. Momenteel krijgt hij vijf flessen van 3 x 150 en 2 x 180 dat is de ochtend en avond fles, rijstebloem ook geprobeerd maar verstopt alleen maar. Sinds twee weken bezig met fruit en groenten hapjes, maakt ook geen verschil vindt hij wel erg lekker! Nu is het ook na elke fles huilen om meer heb ik het idee. Dus ga ik vanaf vandaag maar 5 x180 geven, ik ben alleen bang dat ik hem teveel geef en hij te dik wordt maar hij huilt echt om honger. Daarnaast is hij overdag ook slechter gaan slapen en slaapt hij maar korte half uurtjes. Ik heb niet het idee dat hij ergens pijn van heeft, wel is het sinds ik met de hapjes begonnen ben dat hij om de drie dagen poept in plaats van elke dag, doormidden van lactulose is het nog wel zacht. Ik heb gisteren geprobeerd een avond fles eraf te halen omdat ik veel lees dat kindjes van zijn leeftijd op vier flessen zitten, dit is helaas niet gelukt. Ik moet hem elke avond om tien uur wakker maken voor zijn fles , dit nu niet gedaan en meneer melde zich om elf uur zelf, gewacht tot half twaalf daarna meteen weer in bed in de hoop dat hij door zou slapen tot zeven uur of zes uur maar nee hij kwam weer stipt om half vier, ik heb het idee dat hij nu weer aan de nacht voeding went. Ik splits dan ook de eerste ochtendvoeding met die van de nacht, dus 90 cc om half vier en 90 cc om half zeven want dan meld hij zich alweer. Als ik dit niet zou doen zou ik op zes flessen uitkomen en over de liter heen gaan. Ik vraag me af of ik hem niet teveel geef ook al geeft hij zelf aan dat hij honger heeft en ik zou graag weer van de nacht af willen want hij sliep voorheen door. Hij krijgt pepti voeding wellicht is dit te licht maar terug gaan op gewone voeding zie ik niet zitten. Hebben jullie nog tips! Maar nu was het vannacht zo een drama, hij kwam om half twee, ben gaan kijken troosten speen erin , deed niets, tien maar beetje water gegeven trapte die ook niet in. Als ik aan ze bed kwam is het nu ook lachen, hij denkt hee gezellig. Toch maar halve fles gegeven meer water dan voeding trapte hij ook niet in en ging spelen in ze bed en spelen werd huiken en krijsen en elke keer als ik bij hem was ging tie lachen, toch nog maar een fles gegeven met veeeeel water en toen ging hij nog spelen en eidnndekijk viel hij vijf uur in slaap. De nachten breken echt op, en hij kan het wel want het weekend sliep hij door tot half zes en zelfs half zeven op zondag.... Inmiddels contact gehad met het cb voor zijn leeftijd mag hij nog op vijf flessen zitten alleen is het nu wel zo dat hij de nacht als spelen gaat zien, vanwege dat hij na ze fles ook niet meer ging slapen was dat een teken dat hij geen honger heeft, voorheen viel hij meteen in slaap na die nachtfles die hij sinds vier weken weer wilt, nu moet ik dit patroon weer gaan doorbreken vannacht en hem laten huilen en geen fles meer geven, maar hij houdt het uren vol, ik zie hier zo tegen op, hebben jullie nog tips?
Beste Sunshine24, Het geven van 5 flesjes van 180 ml (+ 6 schepjes) op deze leeftijd is inderdaad heel normaal op deze leeftijd. Pas vanaf 6 maanden als je meer gaat bijvoeden kan je afbouwen. Door overdag voldoende aan te bieden is de kans op doorslapen het grootst. Het is dus goed dat je overdag ook flesjes van 180 ml geeft. Normaal gesproken geeft de rijstebloem wel meer verzadiging waardoor de kans op doorslapen vergroot wordt. Je geeft nu toch al lactulose dus je kan het wel nog een paar keer proberen of het nu wel helpt. Deze laatse fles zou je het beste rond half elf/elf uur geven. Je mag je zoontje daarvoor wakker maken. Als je zoontje in de nacht wakker wordt kan je het het beste heel saai te houden. Je zoontje heeft dan behoefte aan gezelligheid maar ga er niet op in. Doe alleen een lampje op de gang aan en hou het rustig zodat hij goed het verschil weet tussen dag en nacht. Door overdag veel naar buiten vooral daglicht in de ochtend kan helpen de biologische klok goed op gang te krijgen. (zodat het dag en nachtritme niet omkeerd) Hou overdag tijdens de slaapjes de gordijnen open en ga gewoon je gang met de dagelijkse bezigheden. Maak de voedingen overdag gezellig met praten en knuffels. Op deze manier leert je zoontje goed het verschil tussen dag en nacht. Mocht je zoontje echt de nacht niet doorkomen dan kan je eventueel een verdunde fles aanbieden. Bijvoorbeeld 150 ml en 3 schepjes. Verder heb ik helaas geen tips voor je. Het is even uitzoeken wat voor je zoontje het beste werkt. veel sterkte in elk geval. Groet, Saskia