Beste deskundigen, Mijn dochter is nu twee weken oud en krijgt borstvoeding. Met hulp van de lieve kraamzorg is deze goed op gang gekomen, en komt de kleine meid zoet iedere 3 tot 4 uur, ook 's nachts. Tijdens de kraamweek viel ze na iedere voeding in slaap aan de borst en konden we haar zo in haar eigen bedje leggen. Inmiddels valt ze niet meer aan de borst in slaap, sterker nog, ze is echt klaarwakker! Met grote ogen ligt ze om zich heen te kijken en in haar bedje, of in ieder geval uit onze armen heeft duidelijk niet haar voorkeur, ze huilt alles bij elkaar. Zo is ze dus van 's ochtends (tussen 10 en 11 uur, afhankelijk hoe laat ze komt) tot een uur of 5/6 in de middag klaarwakker en gaat niet meer slapen, maar laat zich ook niet wegleggen. 's Nachts herhaald zich dit. We doen dan tussen de twee borsten door haar luier verschonen, en dan na de tweede borst weer naar bed. Maar dat eindigt dan rustig nog met minstens een half uur rondjes lopen door de huiskamer in de hoop dat ze zo in slaap valt en we dan zelf ook weer wat kunnen slapen. Per voeding ligt ze ongeveer 20 minuten per borst te drinken. Ze heeft nu en dan wat aanmoediging nodig om goed te blijven drinken, maar ze is over het algemeen heel gretig. Ik vind het voeden best heel intensief. Is die 20 minuten per borst te lang of juist te kort? Vooral 's nachts is het zo best een opgave. Ze wil ook nog wel eens eerder komen voor een van de voedingen. Ik leg haar dan ook aan, maar op die manier verschuift meteen het ritme van de dag. Ook omdat ze daarna niet gaat slapen kom je dus helemaal nergens meer aan toe op de dag. Als ze eenmaal slaapt, bijvoorbeeld na de voeding van 6/7 uur 's ochtends, of die van eind van de middag, dan moeten we haar vaak wakker maken voor de volgende voeding. doen we daar wel wijs aan? Ik begrijp uiteraard heel goed dat een kindje geen fabriek is die zich laat sturen, en dat slapeloze nachten, vermoeidheid en alle onwennigheid erbij horen. Maar ik vraag me zo ontzettend af of ik het wel goed doe.....
Beste Esther82, Bedankt voor je vraag. Alles is nieuw en wennen, natuurlijk word je daar als kersverse moeder onzeker van. Dit is vaak niet nodig. Je kunt je vraag het beste stellen aan de lactatiekundige, zij kan jou het beste helpen en hopelijk je onzekerheid wegnemen. Groet, Anne