Hee dames Onze dochter is ruim 4 maanden en we hebben nu 4x geprobeerd wat hapjes te geven, maar ze trekt hele vieze gezichten en kokhalst. Daarom maar mee gestopt. Zou ze er nog niet klaar voor zijn of is dat kokhalzen een reflex en is t een kwestie van wennen en volhouden? Iemand ervaring???
Ik zou even wachten tot misschien 5 maanden of 6 maanden, en elke keer rustig beginnen. Dus een lepeltje met een heel klein beetje en als ze niet wil de dag erna weer proberen.. Kokhalzen opzich is een natuurlijke reflex, kindjes moeten eraan wennen. Je zou een lepeltje kunnen geven zodat je kindje daarmee kan spelen en eraan went.
Dankje voor jullie reacties Er is ook nog niks aan de hand, we waren vroeg. Dus nog alle tijd hihi Hoe reageerden jullie kindjes op de eerste hapjes en hoe oud waren ze toen?
Beide jongens 6 maanden. Oudste vond het de eerste keer heerlijk en de keren erna vond hij het naar niets. Jongste vond het maar niets, maar dat is ook goed gekomen
Moesten ze ook kokhalzen of dat niet? En ben je toen alle dagen blijven proberen?? Ik had het bij mijn dochter niet verwacht omdat ze verder wel aan bijvoeden leek "toe te zijn" en omdat ze echt zonder problemen alles opdrinkt wat ze aangeboden krijgt haha. Ik denk echt dat het aan de substantie ligt, niet zo zeer aan smaak. Die is natuurlijk heel anders
Mijn zoontje heeft ook sterk de neiging om te kokhalzen, nu nog steeds, hij is inmiddels 10,5 maand. Nu kokhalst hij van stukjes en in het begin van vloeibaar. We zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeding (volgens diƫtiste zijn we te laat begonnen). We hebben hem vanaf 6 maanden dagelijks groente/fruit aangeboden en het ging steeds beter. Eerst at hij echt hele kleine beetjes en bij elk hapje was het kokhalzen. Het duurde bij hem wel een maandje of 2 voordat het echt beter ging. Bij hem helpt het als hij voedsel krijgt met een smal babylepeltje, die moet vooral niet te ver in de mond, anders is het kokhalzen. Ook geef ik hem vaak een lepeltje/tandenborstel om mee te spelen, hij stopt uit zichzelf eigenlijk niets in zijn mond.
Bij allebei iets na zes maanden begonnen. Oudste eerste paar keer puree, wat hij weigerde, toen hij bijna zeven maanden was pakte hij eten van mijn bord en begon te eten. Toen ging er bij ons een lichtje branden: hij wilde stukken! At toen meteen met smaak. Jongste meteen stukken gegeven, iets na zes maanden, ging meteen goed. Ze zijn nu jaren ouder maar je maakt ze nog steeds niet blij met pruttige dingen als appelmoes en aardappelpuree.
Hier begonnen met 4 maanden en ze pakte het meteen goed op. Ze gebruikte vaak haar tong om het van de lepel af te likken. Ben wel vrij snel gedeeltelijk rapley gaan geven. Gedeeltelijk wil zeggen: geen stukken groente maar wel stukjes fruit. Ze kokhalst nog steeds bij grote stukken maar dat komt omdat ze het hele stuk in dr mond wil proppen. Kleinere stukjes gaat goed.
Hier begonnen met 4,5 maand gepureerd van lepeltje. Hij hoefde niet te kokhalzen en vond het best lekker maar at niet veel. Vanaf 6 maanden kreeg hij hele stukken en moest daar wel van kokhalzen want dan nam hij nog weleens een te grote hap. Na een week was dit over
Hier een paar dagen voordat hij 4 maanden was begonnen en hij vind het heerlijk!! Geen kokhals partijen dus voor mij een teken dat hij er echt aan toe was. Hij zit ook constant te spartelen en doet echt goed happen, zo leuk!!!
Hier met 5 maanden begonnen en ze heeft niet gekokhalst. We hebben ook nooit van een lepeltje gegeven maar meteen stukjes. Ik kan me voorstellen dat ze misschien gaan kokhalzen van een lepel achter in hun mond.