nuchter suikerwaarde

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Loe, 31 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Weet iemand misschien hoe hoog je suikergehalte maximaal mag zijn (nuchter) in de zwangerschap? Ik had in het begin van de zwangerschap 6.1, volgensh et ziekenhuisis dat goed en mag het maximaal 7.5 zijn. Ik kan dat echter nergens terug vinden. Volgende week moestik nog maar eens vragen of zij het noodzakelijk achten dat het nog een keer geprikt wordt, omdat ik heeeeeeeeeeeeeeeeel veel moet plassen.
    Maar goed: weet iemand de grens waaronder de nuchtere suiker van een zwangere moet zitten (dus niet in het algemeen, want dat zijn andere waardes)

2. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

ik ben afgelopen vrijdag naar de gynacoloog geweest voor mijn uitslag van de glucosecurve

zij zei dat de waardes onder de 7 moesten zitten.

2 waardes zaten onder de 7 en 1 waarde was 8.8

dus 2 waren er prima , 1 was te hoog. dus nu moet ik naar de dietist en heb ik officieel zwangerschapssuiker

dus volgens mij is die waarde van jou prima

spinnekop

3. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    ik heb er geen idee van..zit altijd te laag maar dit is wat ik kon vinden op internet

Een normale nuchtere waarde ligt tussen de 4 en de 8 mmol/liter. Indien de 'nuchtere' waarden bij een onbehandeld persoon boven de 6 mmol/l en 'niet-nuchter' boven de 11,0 mmol/l liggen, spreekt men van diabetes mellitus (suikerziekte).

De San - Memoboek 2007- Glucose
    als je op deze link klikt wordt er veel uitgelegd. Op je zwangerschapskaart staat als het goed is je Glucose in mmol/l.

ook deze link kan je meer informatie lezen
    De San - Diagnostisch Handboek

je waarde van 6.1 is iig niet te hoog

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.968
    113
    Vrouw
    Dat ligt aan de de waardes en de apperatuur die het ziekenhuis gebruikt, dat kan namelijk iets afwijken. Wij gebruiken altijd 6.5 als max. waarde, maar vanaf 6.0 moet er al een keer opnieuw geprikt worden...

5. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    6.1 is inderdaad goed maar 7.5 max vind ik wel wat hoog hoor .

Mijn ervaring is dat elke gyn. elke diestiste en elk ziekenhuis er anders over denkt ( de waardes)
    Volgens de ene gyn had ik wel zwangerschapssuiker de ander vond het nog wel mee vallen :S

kun je je niet regelmatig laten prikken dan weet je het zeker !

succes en sterkte ermee !

6. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Bij mij moest ie onder de 6.1 zijn.
    1x had ik 7,5 en dat was echt te hoog vertelden ze mij.
    Het verschilt erg per ziekenhuis wat voor een beleid ze hanteren.

7. Loe

Loe Niet meer actief

ik weet dus niet wat ik NU heb, mijn eerdere waarde van 6.1 was een nuchtere waarde met 10 weken zwangerschap ongeveer.
    Een zwangerschapskaart heb ik niet, ik ben in het ziekenhuis onder behandeling, niet bij een verloskundige. Helaas doen ze weinig aan begeleiding. Tot nu toe is alleen 2x mijn bloeddruk opgemeten. Nog nooit is mijn urine nagekeken en na die ene keer is er dus ook niet op suiker meer geprikt. Ze vinden het niet nodig, zonder argumenten trouwens. helaas zit dus regelmatig prikken er niet in, omdat het ziekenhuis niet mee wil werken.

Volgende week maandag moet ik weer voor controle. Ik moest het er dan maar over hebben en vragen of het zinvol is (???) een suikercurve te prikken. Tot die tijd moet ik maar afwachten dan en blijven plassen........ (word er gek van)

Dacht dat er misschien wel ergens referentiewaarden waren voor nuchtere glucosewaarden voor zwangeren, hadik gehoopt eigenlijk, omdat ik 7.5 nuchter ook wel heeeeeel hoog vind. Helaas bij ons ziekenhuis geen referentiewaarden te vinden via internet.

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.968
    113
    Vrouw
    Waarom lever je anders niet wat urine bij je huisarts in? Daar kunnen ze binnen 2 min. zien of er suiker in je urine zit! En dan hoef je ook niet nuchter te zijn. Mochter er suiker in je urine zitten, dan is de suikerwaarde in je bloed ook te hoog en dan kun je dat weer aan de gyn vertellen.

9. Loe

Loe Niet meer actief

pfffff, omdat ik daar eigenlijk ook tegenop zie. t gaat allemaal zo moeilijk. Ik durf gewoon eigenlijk niet te bellen, omdat ik wel denk dat ze me lastig vinden en ik dan zelf wat heb bedacht ofzo.

Twee weken geleden heb ik gebeld daarheen en omdati k zo vaak plassen moest of mijn urine getest kon worden op blaasontsteking. Ze wilden graag ochtendurine, maar die heb ik gewoon niet, juist omdat ik zo vaak moet plassen. Ik had gelukkig geen blaasontsteking. Maar testen ze daar dan ook altijd op suiker in de urine, of is dat niet standaard bij een test van urine op blaasontsteking?

Ik weet gewoon niet hoe ik dat moet vragen, ben bang als ik het verhaal inleid, dat ze me maar een zeur vinden.....

10. Loe

Loe Niet meer actief

Romaira, wat voor beleid hebben ze toen voor jou vastgesteld dan?

Spinnekop, als ik jouw berichtje goed lees, begrijp ik dan dat jij GEEN suiker had in je urine, maar je glucose test wel wees op zwangerschapssuiker?

Ik kan op internet wel vinden dat de nuchtere waarde onder de 6.1 moet zijn. en ik had dus op 10 weken exact 6.1.

ben trouwens ook zo slaperig val nu bijna iedere middag in slaap, Kan door de suiker komen eventueel, maar ook door het slechte slapen door het vele plassen.;)

11. spinnekop

hoi

zo zou je het inderdaad kunnen lezen, maar klopt niet
    mijn urine was goed , maar getest op eiwitten ( hoge bloeddruk)
    het is niet getest op suiker

alleen mijn bloed is getest op suiker.

wat vreemd trouwens dat jouw ziekenhuis al die testen niet regelmatig doet

ik moet bij elke controle urine inleveren (eiwitten/bloeddruk)
    elke keer wordt de bloeddruk gemeten.
    en morgen moet ik dus naar de dietiste voor mijn zwangerschapssuiker

daarom ben ik benieuwd waarom jij bij de gynacoloog loopt en niet bij de verloskundige

ik hoop dat je glucose goed blijft , want 6.1 is echt niet slecht hoor.

spinnekop

12. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Ik heb diabetes, tijdens de zwangerschap streefje naar bloedsuikerwaardes tussen de 4 en 7 mmol/l.

Nuchter moet ie toch echt onder de 7 blijven. Jou 6.1 is dus wel netjes. Maar zwangerschapsdiabetes zie je vaak pas later (na wk 20-24) ontstaan. Meestal wordt er rond die termijn nog een keer geprikt.

Als je je gyn niet wilt vragen, kun je ook bij de apotheek vragen of ze eens je bloedsuiker willen meten. Bij veel apotheken kun je dit gewoon laten doen.
    Hoeft dus niet per se nuchter,maar dat is wel het mooist.

Veel plassen hoeft niet per se door een verhoogd suiker te komen, komt ook gewoon door de zwangerschap. Mijn suikers zijn netjes gereguleerd en ik loop ook continu naar de wc.
    Heb je ook veel dorst?

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    de nuchtere waarde moet onder de 5 zijn en de overige waardes onder de 7. Ik had 2 keer 7,nogwat en moest toen 2 weken op dieet en nogmaals prikken.
    Tijdens zwangerschap zijn ze veel strenger op de waardes.
    Bij ons kan je gewoon een afspraak maken bij de huisarts assistente en een apparaatje afhalen om zelf een dagcurve te maken. Anders even bellen naar je ha?

14. Loe

Loe Niet meer actief

ach guppie, ze zien me aankomen bij de huisarts. Pfff, ik heb al moeite om te vragen of ik urine in mag leveren. Ik weet echt niet hoe ik om zoiets zou moeten vragen, ze verklaren me voor gek en het wordt absoluut een nee, dat weet ik nu al.

Dit ziekenhuis waar ik ben, heeft ook totaal mijn voorkeur niet. ben er zelfs weggegaan vanwege fouten en laksheid. Maar ik MOET er zijn,omdat ik hartpatient ben en dus in dat ziekenhuis (dichtstbij) moet bevallen. dus ik heb geen keus. Maar ik heb helemaal niet het gevoel dat ik 'onder behandeling' ben. Ze hebben dus, behalve die bloedtest eenmalig in het begin gedaan, verder niets gedaan. Net alsof die waarde je hele zwangerschap hetzelfde zou blijven altijd, ik vind t zo gek!

Ik heb inderaad veel dorst, maar drink 'savonds toch na achten niets meer, omdat ik anders helemaal op de plee kan blijven zitten. Het kost me echt mijn nachtrust en onderhand ben ik overdag niets meer waard en val ik 's middags in bed gewoon in slaap. (moet er dan weer tig keer uit om te plassen)

Ik ga morgen denk ik maar een apothekenrondje bellen!! blijf ik even nuchter.

15. paloe

paloe VIP lid

13 jan 2010
    7.473
    1
    0
    werkende student
    zie mijn berichtje, daar zijn wel waarden te vinden:)

16. Loe

Loe Niet meer actief

ik had nog niet uitgebreid gekeken, omdat ik dacht dat dat stukje voornamelijk ging over diabetes in andere situaties dan zwangerschap. Dat is namelijk wel een verschil.

Maar ik lees dit onderstaande:
    Verwijzing heeft plaats als:
    - nuchtere glucose duidelijk boven 5,6 mmol/l (veneus plasma) is.
    - één of meer glucosewaarden bij de GTT boven 7,5 mmol/l is

dus waarom hebben ze me dan niet verwezen voor zo'n Glucose Tolerantie Test??? Mijn glucose was 6.1.

17. Re81

Re81 Bekend lid

11 feb 2008
    903
    0
    0
    Ja, ik had in mijn vorige zwangerschap ook zw.suiker (vanaf week 30), dieet hielp niet, heb toen insuline moeten spuiten.

Prikspullen om dagcurve te doen mocht ik houden, en nu doe ik dus regelmatig een dagcurve. Mij is verteld dat de nuchtere waarde tijdens de zwangerschap onder de 5 moet zijn en de overige onder de 7, dus wat Guppie hierboven ook zegt.

Tot nu toe is alles netjes onder controle gelukkig en nog geen zw.suiker te ontdekken!

18. spinnekop

hoi

mijn gynacoloog gaf aan dat de nuchtere waarde onder de 7 moest zijn
    (zie ook mijn vorige reactie)

zo zie je maar weer , ieder ziekenhuis hanteert weer andere waardes

ik kan me voorstellen dat je in de war raakt van die verschillen Loe
    als je je niet lekker eronder voelt ( het plassen, dorst, niet slapen enz)
    zou ik er toch achter aan gaan en bij het zh informeren voor wat meer testen

spinnekop

ik moet morgen naar de dietist , ik zal eens vragen wat zij ervan weet ( welke waardes tijdens zwangerschap)

19. Loe

Loe Niet meer actief

als je dat wilt vragen, heel graag (t gaat dus in eerste instantie om de nuchtere waarde dan).
    De een zegt dus 5 de ander 7. Da's wel een heel groot verschil.
    Ik kan helaas niet meer aandringen bij het ziekenhuis, ze doen t toch niet. Want ze hebben er geen aanleiding voor (lekker makkelijk als je geen bloed wilt prikken he....) Baal er gewoon van dat ze zoiets makkelijks als met een vingerprik niet even willen doen voor me. Soms zou ik willen dat ik gewoon bij een verloskundige was, daar hoor ik vaak betere verhalen over.

20. spinnekop

hoi

je hebt gewoon echt pech met jouw ziekenhuis.
    en ik begrijp uit je verhaal dat je huisarts ook niet veel beter is

raap al je moed bij elkaar en vraag het aan een van de artsen.

spinnekop

Deel Deze Pagina