4,5jaar - kan niet tekenen alleen krassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1981Mama, 24 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ha Ladies,

    Da t mijn 4,5jarige achterliep met tekenen wist ik al. Maar een kleine Google tocht baarde me toch wat zorgen... Hij tekent nog geen rondje op papier........

    Hij kan alleen maar krassen....
    Hij "tekent" wel regelmatig.
    Moet ik me zorgen maken?
     
  2. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ligt er een beetje aan denk ik... Heb je het veel geoefend en lukt het nog steeds niet? Hoe is de fijne motoriek in het algemeen? Vind hij het leuk? Hoe maakt hij een kleurplaat? Hoe is zijn concentratie?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Nee hij laat niet oefenen. Ik mag soms wel een poes of een auto tekenen ofzo. Als ik "oma" teken en aan hem om ogen vraag en een neus, komen er willekeurig wat stipjes in of rond de cirkel die ik tekende...
    Een kleurplaat wil hij sowieso niet. Voor mijn verjaardag heeft hij papa laten verven :D en zelf 2 krassen gezet...

    Concentratie.... welke concentratie ;)
     
  4. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Haha de slimmerik. Dan zou ik mij er nog niet druk om maken. Zeker als de rest van de fijne motoriek gewoon goed gaat. Houd hij een stift/potlood wel goed vast?
     
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Wat zegt school erover?
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    School zegt sowieso weinig in die richting.
    Hij houdt zijn stiften niet goed vast, maar als je hem er op wijst dan kunnen we het samen corrigeren.
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze beide zoons zijn ook niet zo van het tekenen. Beide heb ik als kleuter alleen maar zien krassen en willekeurig lijnen zien tekenen. Onze jongste (6 jr) doet dat nog steeds. Althans: thuis. Want als ik op school ben voor oudergesprekken, ligt daar altijd een map met tekeningen. Ze moeten op school elke maand zichzelf tekenen. En daar doet hij het wel. Bij de oudstebwas het hetzelfde verhaal. 't Is niet fraai, maar echt wel duidelijk herkenbaar als mens. Daar moet het. En blijkbaar heeft de juf meer overwicht dan ik ;)
    Ze tekenen thuis trouwens wel eens, zelfs vrijwillig. Maar in de kleuterleeftijd nooit iets herkenbaars. (Oudste tekent inmiddels wel herkenbaar, maar nog steeds niet echt mooi.)

    Ik maak me er maar niet al te veel zorgen over. Blijkbaar kunnen ze het wel als het moet. En de rest van de ontwikkeling is prima. Ze mogen ook dingen hebben waar ze niet goed in zijn.
     
    1981Mama vindt dit leuk.
  8. Mylittlepony

    Mylittlepony Actief lid

    9 jan 2019
    103
    50
    28
    Vrouw
    Ons zoontje word deze week 5 en tekent sinds een paar maanden ineens vanuit het niets, hele poppetjes hartjes bloemen zijn naam etc etc. Daarvoor inderdaad alleen krassen. Hij houd ook nog zijn stift/potlood verkeerd vast.
    Ik zou me nog geen zorgen maken. Hier was en is de grove motoriek en het praten veel beter (nog steeds) dan de fijne motoriek. Ik moet er bij zeggen sinds dat hij "kan" tekenen vermaakt hij zich 10x sneller alleen dan daarvoor (voorheen alleen maar gefrustreerd)
     
    Eev en 1981Mama vinden dit leuk.
  9. MariMari

    MariMari Actief lid

    8 jun 2018
    204
    331
    63
    Vrouw
    Thuis
    Hier geen kleuter meer maar een zoon van 8 jaar die nog steeds "harkpoppetjes" tekent, heeft duidelijk het tekentalent van zijn moeder :D
    Het enige waar school "over viel" was het knippen en dat is inmiddels wel verbeterd. Knutselen en tekenen is gewoon niet ons ding. Als het verder gewoon goed gaat zou ik me er geen zorgen over maken ;)
     
  10. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Bij twijfel kun je altijd kinderfysio een keer laten kijken.
    Mijn oudste dochter was vrij laat met het maken van 'herkenbare' tekeningen, maar werd toen snel erg goed in tekenen. Ik denk dat een stukje perfectionisme toen al meespeelde, alleen maar willen doen als ze het goed kan ;). Verder viel zij niet op in de motoriek.

    Mijn jongste dochter was ook laat met het maken van herkenbare tekeningen, maar viel me ook op in de rest van motoriek, onhandig en lomp. Omdat school niets zei, nam ik aan dat het wel mee viel. Ze hobbelde keurig mee in de kleuterklas. In groep 3 viel ze wel op in de klas, tijdens de gymles en met schrijven en kreeg ik advies om naar fysio te gaan. Ze blijkt uit testen van fysio een serieus probleem te hebben met motoriek, ze scoorde erg laag tov leeftijdsgenootjes.

    Dus doe wat je gevoel je ingeeft!
     
  11. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.054
    2.435
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ligt ook maar net aan de interesse denk ik.
    Mijn zoon tekent de mooiste dingen, mensen, boten, kastelen, met hele kleine mooie details.

    Maar hem hoef je bijvoorbeeld geen puzzel te geven, daar bakt hij echt helemaal niks van.
     
  12. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Misschien een heel andere invalshoek maar is zijn gezichtsvermogen wel eens bekeken?
    Mijn oudste dochter is nu 5 en ze kon niet tekenen en kleurplaten waren altijd een soort krasdingen. Ook wilde ze niet knutselen of met play mobil spelen.
    Uiteindelijk een oogmeting laten doen en toen bleek ze slecht te zien. Was ons nooit opgevallen maar sinds ze een bril heeft hebben we een ander kind in huis! Kleuren, schrijven etc alles lukt ineens wel.
     
  13. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Haha mijn zoon van ruim 4,5 krast ook alleen maar, heel anders dan anderen op deze leeftijd. Maar hij kan weer andere dingen goed ;)
     
  14. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Thanks! Stelt me wel gerust alle reacties!

    Zijn zicht en gehoor zijn getest in het ziekenhuis dus ik ga ervan uit dat het gewoon helemaal goed is :)
     
    Jezz84 vindt dit leuk.
  15. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Hier 1 van 4 die het ook gewoon geen biet interesseert. Maar aangezien hij al super met kleine Lego deeltjes kan spelen, maak ik me over zijn fijne motoriek geen zorgen.
    Meer gebrek aan interesse en concentratie denk ik. Ik vond tekenen ook nooit leuk en was er niet goed in.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Klinkt als of zijn interesse daar niet ligt. Hoe is verder zijn fijne motoriek? Als dat verder prima is zou ik me niet druk maken. Klinkt als of hij eerder geen zin heeft dan echt niet kunnen.

    Zoon van 5 kan echt mooi tekenen met grote fantasie en allerlei details. (Tekent na een film de figuren bijv)

    Maaaaaaar als hij niet aan het tekenen is of knutselen is hij binnen 20 min klaar met spelen. Hij kan absoluut niet zich zelf vermaken
     
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zal nog een keer mijn voorzichtige zorgen uiten. Tekent vanavond "ff " een dinosaurus uit de losse pols :D

    Met gezichtje ook nog

    Hahaha
     
    Eev, Kolibrie2, Ella1988 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gevalletje "normaal bijt ie nooit" ;)
     
    1981Mama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina