4 dagen lang spotting voor menstruatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Shelly86, 28 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    Hoi hoi,

    Wij zijn al een tijdje bezig voor tweede kindje en ik heb iets waar ik toch wel benieuwd naar ben of andere dit ook hebben. Ik heb vaak voor mijn menstruatie meerdere dagen spotting. Wat echt een mindf$%ck is want je denkt natuurlijk aan innesteling. Ik ben er al zo erg ermee bezig na ovulatie in mijn hoofd en dit helpt dan totaal niet dat je menstruatie de eerste dagen niet doorzet. Omdat het mij al meerdere rondes is overkomen moet ik mijzelf in die dagen echt inprenten dat het geen innesteling is en dat ik dit al vaak heb gehad want anders krijg ik veel te veel hoop. Ook nu zit op dag 4 van spotting en ik weet rationeel dat mijn menstruatie ieder moment kan doorbreken maar toch hou je hoop, terwijl innesteling niet zo lang kan duren. Lang verhaal kort, nu is mijn vraag herkent iemand dit? Ik had ook ergens gelezen dat het een teken kan zijn dat je hormonen niet in balans zijn. Ik had mijn nod gisteren maar onregelmatige cyclus van tussen de 25 en 32 dagen en ik ben 37 jaar dus helpt ook niet mee.. ik ga voor de zekerheid morgenochtend een test doen maar weet zeker dat ik gewoon ongesteld wordt, want verder ook zero symptomen terwijl ik bij mijn vorige zwangerschap al 3 dagen voor nod het in mijn borsten voelde. Misschien is het wel dat ik geen ovulatie deze ronde heb gehad en dus niet echt ongesteld wordt, ik ben in het buitenland (nog 1 maand) dus heb geen ovulatie testen en doe nog niet aan tempen, ga ik nu wel mee beginnen.

    Sorry voor het lange verhaal en thanks allemaal, elke reactie is fijn :).
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Het is heel normaal een aantal dagen spotting hebben voor je menstruatie doorbreekt
    Ik denk wel dat het even belangrijk is om te weten op hoeveel dagen na je eisprong dit begint.
    Vaak is spotting een oorzaak van daling van het progesteron.
    En als dat te snel na je ei begint kan dat een innesteling tegenhouen.
    Ik zou dus toch met ovulatietesten of de tempmethode gaan werken.
     
  3. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    T
    thanks, dat klinkt logisch. Ik had flinke ovulatie pijn rond dag 18 dus dan zou rond 9 a 10 dpo al de daling van progestron ingezet zijn wat veel te snel is. Zodra ik in Nederland ben ga ik naar de huisarts voor een doorverwijzing om het allemaal door te laten lichten. Ik heb sterk het vermoeden dat mijn hormoonproductie niet meer in balans is. Misschien mijn leeftijd :(
     
  4. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Daling op 9-10 dpo is helemaal prima hoor :).
    Dan is er nog zat tijd voor een innesteling. Dus daar zal het dan wellicht niet aan liggen.

    Overigens is voelen niet betrouwbaar, maar kan je het beter iets meer zekerder weten en dus aan de ovulatietesten.
    Als je wil laten prikken op progesteron moet je dus wel je eisprong "zeker" weten. Dus zou alvast wat ovu testen gaan inslaan.

    Hoe lang ben je al van de ac af?
     
  5. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    Thanks voor je antwoord :). Nu net wel eindelijk meer bloedverlies, dus dat reken ik als start menstruatie. Ik ben nog een maand in Thailand maar mijn broertje komt ons opzoeken dus ik heb op zijn huis adres ovulatie testen besteld en die neemt hij mee :). Dus hopelijk is hij net op tijd voor mijn vruchtbare periode en kan ik lekker testen. En als ik terug ben in Nederland ga ik prikken.
     
  6. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    oh en wat is ac? :) term die ik niet ken.
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Anticonceptie, dus de pil, spiraal etc:)
     
  8. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.763
    1.344
    113
    Vrouw
    Hier ook altijd vanaf 7-9dpo spotting. En rond 11-13dpo mijn menstruatie. Volgens mijn fertiliteitsarts prima, als ik 7/8dpo al echt helderrood bloed had in menstruatiehoeveelheid moest ik aan de bel trekken.
    De keren dat ik zwanger was had ik geen spotting. 1x wel bloedverlies gehad met 3dpo, maar dat was meer en anders dan de spotting.
    Voor mij was het dus juist altijd een vroeg teken dat het niet gelukt was, geen hoop op innesteling oid.
     
  9. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    Ah haha got it. Ik meen geen hormonale anticonceptie, niet meer na mijn vorige zwangerschap (in mei 2021 bevallen) tot een paar maanden geleden gebruikten we condoom of onthouding tijdens vruchtbare periode.

    Ik ben een beetje in de hormonen gedoken, wat boeken gaan lezen en is inderdaad waarschijnlijk progesteron die daalt. Als ik terug ben ga ik het allemaal laten prikken :). Nu eerst buikgriep overleven. Super irritant, al 5 dagen zwaar aan de diarree en gisteren ook overgeven. Meestal geven ze in Thailand antibiotica maar die ga ik nu niet nemen paar dagen voor ovulatie. Hopelijk snel beter .
     
  10. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    thanks voor je reactie, goed om te weten dat jouw arts het niet als een probleem ziet. Nu ik de hormonen wat beter begrijp ga ik zeker niet meer twijfelen of het innesteling is.
     
  11. MargotD

    MargotD Actief lid

    31 mrt 2023
    130
    71
    28
    Vrouw
    Hey
    Ik heb hier ook een aantal cyclussen last van gehad. De arts heeft me nu progesteron voorgeschreven in de hoop dat deze tussentijdse of te vroege bloedingen niet meer voorkomen. Mijn nod is volgende week dinsdag dus geen idee of het gaat werken. Meestal heb ik ook 4-5 dagen spotting. Misschien kan je dit vragen aan jouw arts?
     
  12. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    Ohh wat spannend, hou mij op de hoogte of het werkt! Ik had gisteren (CD 18) eindelijk een donker ovulatie streepje dus nu kan ik goed bijhouden hoe lang mijn lutale fase is maar hij is sws te kort, als ik terug kijk ik mijn data. Ik ben nog 2 weken in Thailand maar terug in NLD maak ik meteen een afspraak bij de huisarts om het te laten onderzoeken.

    Voor nu ga ik zo min mogelijk suiker eten, wat suiker zorgt voor insuline aanmaak en die remt weer progesteron (of het zit het in ieder geval in de weg). Dat is iets waar ik hier al controle op heb al is het wel moeilijk met die lekkere ontbijtjes bij het hotel vol met wafels, pannenkoeken en muffins .

    Ik heb ook altijd heel erg last van depri gevoelens in de het laatste gedeelte van de cyclus en dat komt volgens mij ook door progesteron tekort / snelle daling. Heb jij dat ook? Benieuwd of de voorgeschreven progesteron daar ook tegen helpt.

    ik hoop voor jou positief resultaat:)!
     
  13. MargotD

    MargotD Actief lid

    31 mrt 2023
    130
    71
    28
    Vrouw
    Ik heb ook wel regelmatig last van depri gevoelens. Ik heb echter 6 maanden Clomid genomen en dat kan ook nog een bijwerking daarvan zijn ;). Nu met Letrozole ipv Clomid en voel me ook niet top. Maar denk dat het eerder stress is voor de uitslag.
     
  14. Shelly86

    Shelly86 Lid

    21 mei 2023
    85
    46
    18
    Vrouw
    Klinkt heftig :( ik duim voor je voor volgende week!!
     
    MargotD vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina