Afgelopen maandag zijn we weer voor het eerst naar de Gynaecoloog geweest. Ik weet niet of mijn verhaal nog bekend is, maar ik ben bang dat 'ie er niet meer opstaat vanwege de "crash"... Even kort: Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik erg ziek geweest. Hyperemesis Gravidarum, hevige misselijkheid met overmatig braken. Hierdoor ben ik vaak uitgedroogd geweest en heb ik bij elkaar ruim 16 weken in het ziekenhuis gelegen met infuus, sonde en medicatie. De bevalling werd ingeleid, omdat ik totaal geen energie meer had en Thijmen is op 4 december 2008 geboren. De bevalling is uiteindelijk niet zo goed gegaan; Thijmen is ter wereld gekomen met navelstreng 3x om nek en hij ademde niet meer. Hij is beademd en lichaampje was helemaal verzuurd... Na 10dagen intensive care mocht hij naar huis. Nu is het een heerlijk, gezond mannetje en op 2 november moet hij (hopelijk voor het laatst) naar de kinderarts voor controle, maar ik verwacht er niet veel van. Alles gaat gewoon goed. Ik heb na de zwangerschap een tijd last gehad van een posttraumatische stressstoornis, maar dat is ook eigenlijk niet gek na zo'n lange traumatische periode... Uiteindelijk hebben wij de knoop doorgehakt en wij willen gaan voor een 2e kindje. De stap is gezet en afgelopen maandag zijn wij op gesprek geweest bij de Gynaecoloog. Ik wilde namelijk duidelijke afspraken maken voor het geval ik weer ziek word. Op tijd medicatie, andere medicatie, geen sonde etc. etc. De Gynaecoloog was blij om ons weer te zien ('k ben echt een bekend gezicht daar geworden en iedereen herkent me nog...) en wilde ons dolgraag helpen. Voor mijn eerste zwangerschap was ik zeer onregelmatig en maakte ik een teveel prolactine aan waardoor mijn hormoonstelsel van slag was. Hier voor moest ik eigenlijk medicijnen slikken, maar was uiteindelijk niet nodig omdat ik (onverwachts) zwanger raakte. Na de bevalling ben ik aardig regelmatig geworden. Nu moet ik tijdens mijn komende ongesteldheid bloed laten prikken om mijn waardes te bepalen. Als deze niet goed zijn gaan ze er direct wat aan doen; zijn ze wel goed dan wacht de gynaecoloog max. 6 maanden en als ik dan nog niet zwanger ben gaan ze me "helpen". Als ik bloed heb geprikt moet ik rond de 14e dag tijdens mijn cyclus terug naar het ziekenhuis om een echo te laten maken van mij eitjes. Om te zien hoe ze groeien... En er wordt een semenonderzoek gedaan (en ook verplicht klussen voor de gyn. ) Al met al zijn het weer spannende perioden. De gyn. heeft gezegd dat ik meer dan 90% kans heb dat ik weer zo ziek word... Daar zie ik wel tegenop, maar de wens voor een 2e is wel groter op het moment. Ik hoop dat ik genoeg kan terugvallen op mijn achterban. Dat zij mij helpen met Thijmen en het huishouden.. Ik weet niet in hoeverre Maarten recht heeft op zorgverlof? Dat moeten we nog ff uitzoeken... Nou, dit was mijn verhaaltje.... Ben benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren...
Wat knap dat jullie weer voor een 2de gaan! Hoop dat je snel zwanger bent en een zorgeloze zwangerschap mag hebben.
Dank je wel! Het blijft inderdaad spannend, maar ik kan wel rekening houden met wat er kan gebeuren. Het ziekenhuis is op de hoogte, dus zij kunnen adequaat reageren.. Dat geeft wel een soort van rust.
Wat knap dat jullie deze stap zetten! Hoop dat je snel zwanger bent en dat je een geweldige zwangerschap hebt en anders dat ze je zo kunnen helpen in het ziekenhuis als jij graag wilt. Succes voor jou de komende maanden!
Dank jullie wel voor jullie lieve woorden. Zoals jullie reageren, zo wilde ik graag dat mensen in mijn direct omgeving zouden reageren. Toen er mensen vorig jaar waren die vroegen of we weleens al aan een 2e hadden gedacht begrepen totaal niet waarom ik er ff niet aan moest denken. Op dat moment was ik nog volop met mezelf bezig. Het is echt pas sinds juli van dit jaar dat ik me goed voel en erover kan praten zonder in tranen uit te barsten..... Iedereen die zegt van; het hoeft toch niet zo te zijn dat je weer zo ziek wordt (incl. huisarts)? Klopt, maar zelfs de gynaecoloog zegt dat de kans gewoon erg groot is en dat ik er maar beter rekening mee kan houden. Als het dan alsnog meevalt is dat mooi meegenomen.... Nogmaals bedankt en ik houd jullie op de hoogte! Cindy